wahlis 23 Postad 6 April , 2021 Hej, Är lite intresserad av att köpa mig en strömmätare för att se vad som laddas och tas ut ur mina respektive batterier. Jag har en förbrukarbank och sedan en start. I båda fallen har jag generatorer för laddning samt solcell på förbrukarsidan. Har läst att det inte rekommenderas att sätta en shunt på startbatteriet, misstänker att det är kopplat till att startströmmen är för stor, vad ligger den vanligtvis på, har en MD40A, det finns ju relativt kraftiga shuntar har jag sett. Anledningen till att jag skulle vilja ha en installerad på startsidan är att jag inte vet om det ligger förbrukare som smygdrar ström, visst detta går ju även att mäta via en tångampermeter, men jag är intresserad av att ha lite koll över tid på flödena. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 6 April , 2021 (redigerade) De enklare standard grejerna jag har tittat på har legat på 100a max så det kan nog stämma att det är olämpligt att lägga på startbanken. Det finns dyra och sannolikt bra grejer från victron mfl eller så kan du köpa en billig Kina grej från Ebay, bangood eller liknande, kostar en hundring eller två inkl display och allt. Jag har en liggande men har inte hunnit koppla in den än Redigerad 6 April , 2021 av Guggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 April , 2021 Minsta Victron Smart Shunt är på 500A så den lär väl räcka. Typ 1300 kr på Amazon. https://www.victronenergy.se/battery-monitors/smart-battery-shunt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 6 April , 2021 Eller ta bort alla förbrukare utom startmotor från startbatteriet, då slipper du framför allt att ha något som tjuvdrar och slipper ha en kraftig shunt 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 6 April , 2021 Det är klart att det bästa är att flytta alla förbrukare från startbatteriet, men i nuläget så har jag inte koll på hur allt är kopplat och som ett första steg är då att se om det ligger förbrukning där över som jag successivt kan flytta. Jag ser att man kan få en shunt för 350A till rimliga pengar, är detta ett för lågt värde för startström? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 6 April , 2021 (redigerade) Lös problemet, inte dess symtom! Se till att ganska snart få bort oklara förbrukare från startbatteriet! Om inte så får du snart ett ”el-lände” ombord. Det går inte att bogsera igång båtar, eller ens starta dem i nedförsbacke...😳 Startbatteriet skall enbart försörja startmotorn och motorns interna elsystem. Om du har ankarspel och bogpropeller skall dessa också försörjas från startbatteriet om dom inte har egna batterier. Sedan kan du ju ha en ”batteritankmätare” som visar in- och utgående strömmar i förbrukarbatteriet/förbrukarbanken. Och då behöver den inte kunna klara mer än vad generatorn ger, ja max 100A, om ens det. När du sanerat startbatteriet från ovidkommande förbrukare är det egentligen inte intressant att veta vad som går in eller ut i detta. Det är förbrukarbatteriernas fortlöpande status som är intressant att känna till. Redigerad 6 April , 2021 av Georg_Ohm 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser