Cobalt233 65 Postad 5 April , 2021 Finns det någon fördel att slipa propellerbladen ”vassa”? Ifall JA. Finns det risk att det blir obalans/vibrationer om händihemma inte tar bort exakt lika många gram på varige blad? Mina är i rostfritt och har inga skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 April , 2021 44 minuter sedan skrev Cobalt233: Finns det någon fördel att slipa propellerbladen ”vassa”? Ifall JA. Finns det risk att det blir obalans/vibrationer om händihemma inte tar bort exakt lika många gram på varige blad? Mina är i rostfritt och har inga skador. Det kanske dom som tävlar gör, vässar bladen och balanserar propellern efter det. Om din är oskadad räcker det att hålla den ren, och kanske polera den om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 5 April , 2021 21 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det kanske dom som tävlar gör, vässar bladen och balanserar propellern efter det. Om din är oskadad räcker det att hålla den ren, och kanske polera den om det behövs. Okej. Ja tänkte mest om det var något vanligt underhåll. Kom att tänka på det när jag bläddra förbi avsnittet propeller i verkstadshandboken. Då stod det att man skulle lägga i växel när man lossa muttrarna och absolut inte hålla i propeller då man kunde få skärskador tillföljd. Det skulle man inte få av mina propellrar. Jag har båten i insjö så propellrarna är blanka och fina när jag tar upp båten.👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 April , 2021 30 minuter sedan skrev Cobalt233: Okej. Ja tänkte mest om det var något vanligt underhåll. Kom att tänka på det när jag bläddra förbi avsnittet propeller i verkstadshandboken. Då stod det att man skulle lägga i växel när man lossa muttrarna och absolut inte hålla i propeller då man kunde få skärskador tillföljd. Det skulle man inte få av mina propellrar. Jag har båten i insjö så propellrarna är blanka och fina när jag tar upp båten.👍 Om du får mindre skador ytterst på bladen kan du ju fila till dem men vanlig fil. Man lägger i växeln för att propellern inte skall gå rund när du drar fast eller lossar den. Om man har elektroniska reglage funkar inte det, då får man spärra propellrarna på något annat sätt. Jag har en träbock som precis passar under propellern och som spärrar pden när jag skall dra åt centrummuttern och noskonen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 6 April , 2021 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om du får mindre skador ytterst på bladen kan du ju fila till dem men vanlig fil. Man lägger i växeln för att propellern inte skall gå rund när du drar fast eller lossar den. Om man har elektroniska reglage funkar inte det, då får man spärra propellrarna på något annat sätt. Jag har en träbock som precis passar under propellern och som spärrar pden när jag skall dra åt centrummuttern och noskonen. Ja precis 🙂 Jag fastna mest på att ”skära”, och en kniv går ju lättare att dra fort igenom vatten med eggen framåt. Drevet är 20år och propellrarna lika så om ingen har kört på grund ngn gång. Mina är lika vassa som godstjockleken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 April , 2021 54 minuter sedan skrev Cobalt233: Ja precis 🙂 Jag fastna mest på att ”skära”, och en kniv går ju lättare att dra fort igenom vatten med eggen framåt. Drevet är 20år och propellrarna lika så om ingen har kört på grund ngn gång. Mina är lika vassa som godstjockleken Tillverkaren vill ju friskriva sig från alla dumheter som användarna kan göra. Det står säker någonstans också i instruktionsboken att man inte skall dricka motorbränsle, då det är ohälsosamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 April , 2021 Det finns absolut fördelar med att slipa och preparera propellern för bättre prestanda. Det är dock en syssla som bäst lämnas till proffsen. De balanserar också proppen i processen. Bluprinting kallas detta ibland. Det ger såklart mer ju fortare man åker. På en båt som gör typ 25knop är det nog inte så prisvärt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 6 April , 2021 22 minuter sedan skrev Mange249: Det finns absolut fördelar med att slipa och preparera propellern för bättre prestanda. Det är dock en syssla som bäst lämnas till proffsen. De balanserar också proppen i processen. Bluprinting kallas detta ibland. Det ger såklart mer ju fortare man åker. På en båt som gör typ 25knop är det nog inte så prisvärt... Okej 👍. Ja min båt gör runt 50knop vid optimala förhållanden. Ska kolla med några firmor vad det kan tänkas kosta. Det är absolut ingen tävlingsbåt men allt som sänker förbrukning och ökar toppfart för rimliga pengar är alltid av intresse 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 April , 2021 Propellertrim är kunniga på detta om du ligger nära Stockholm... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 6 April , 2021 24 minuter sedan skrev Mange249: Propellertrim är kunniga på detta om du ligger nära Stockholm... Ska kolla. Tyvärr bor jag i Linköping då Marina specialister växer inte på träd för oss landbor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 11 April , 2021 (redigerade) Tyvärr så vill detta inte ge mera hastighet. Kolla hur en torped ser ut i fören. En torped går genom vatten med fören i vatten hela tiden. Då ska den vara ganska rund om den ska vara effektiv. Det flyttar på vattnet så att det det blir lägra tryck på den torpedens sida/propellerbladet som kommer efter kanten som träffar vattnet först. Det sänker kraften som behövs för att få propellerbladet genom vattnet - som på en torped. OM du kollar på denna propeller över så ser du att den kanten som träffar vattnet först är rund. Om du har en propeller som sitter på en motor som är monterat så högt på akterspegeln att propellerbladen skär igenom vattenytan för varje rotation - då gör det skillnad om du har vassa propellerblad där dom träffar vattnet. Då vill denna ytskärande minskade kraften vara viktigare än att reducera trycket efter för bladen. På denna propeller (cleaver) skär man sig. Utan att man känner det - så vassa är dom. Men det gör dom också mycket sköra, med än så tunn yta som ska överföra mycket energi till vattnet. Detta är egentligen mycket rolig och intressant fysik! https://www.mercuryracing.com/blog/prop-school-part-8-propeller-finishes.html Redigerad 11 April , 2021 av AlfaAlfa 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser