Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
raol

Varning! Eniros sjökort uppdateras inte längre!

Rekommendera Poster

Jag sitter just nu och kollar igenom UFS:er för "mitt" område och jämför förändringarna med Eniros sjökort, både på webben och i appen. Tidigare har ändringar alltid funnits med, men när jag kollar på senaste årets grejer saknas det mesta. Förmodligen är det ett visst datum som är brytpunkten, men jag har inte orkat kolla så noga. En tydlig grej är t ex ett nytt tillträdesförbudsområde i Lysekils hamn (avmagnetiseringsanläggning för militärfartyg), som på Eniros sjökort visas med en farled rakt igenom!

Eniro har ju svåra ekonomiska problem, så det är väl snart slut på det hela. Detta är väl bara början...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag sitter just nu och kollar igenom UFS:er för "mitt" område och jämför förändringarna med Eniros sjökort, både på webben och i appen. Tidigare har ändringar alltid funnits med, men när jag kollar på senaste årets grejer saknas det mesta. Förmodligen är det ett visst datum som är brytpunkten, men jag har inte orkat kolla så noga. En tydlig grej är t ex ett nytt tillträdesförbudsområde i Lysekils hamn (avmagnetiseringsanläggning för militärfartyg), som på Eniros sjökort visas med en farled rakt igenom!

Eniro har ju svåra ekonomiska problem, så det är väl snart slut på det hela. Detta är väl bara början...

Man får väl vad man betalar för...

(Sedan den där avmgnetiseringsanäggningen, den har ju varit förbjudet område sedan den byggdes, och det sitter ju ordentligt stora förbudsskyltar där som bara blinda kan missa.

Sedan är den väl inte bara avsedd för örlogsfartyg? 
Men det är ju en klar miss och felaktighet om Eniro anser att det går en farled där. På mitt Eniro är det bara röda markeringar för diverse ledningar och ett gult X- hindermärke där).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Man får väl vad man betalar för...

(Sedan den där avmgnetiseringsanäggningen, den har ju varit förbjudet område sedan den byggdes, och det sitter ju ordentligt stora förbudsskyltar där som bara blinda kan missa.

Sedan är den väl inte bara avsedd för örlogsfartyg? 
Men det är ju en klar miss och felaktighet om Eniro anser att det går en farled där. På mitt Eniro är det bara röda markeringar för diverse ledningar och ett gult X- hindermärke där).

Det är möjligt, men i UFS:en står det att område med förbud mot ankring, dykning och fiske, samt farled, ersätts med område med tillträdesförbud.

Finns det anledning för andra fartyg än militära att avmagnetiseras? Det är väl bara för att fartyg ska kunna undvika magnetminor, och för ubåtar att inte kunna spåras med magnetfältsdetektorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev raol:

Det är möjligt, men i UFS:en står det att område med förbud mot ankring, dykning och fiske, samt farled, ersätts med område med tillträdesförbud.

Finns det anledning för andra fartyg än militära att avmagnetiseras? Det är väl bara för att fartyg ska kunna undvika magnetminor, och för ubåtar att inte kunna spåras med magnetfältsdetektorer?

Ja kanske det. Trodde att det hade med kompassens missvisning att göra också om det då fanns magnetfält i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

De sjökort som är bäst uppdaterade idag för oss i fritidsbåt är oeSENCE korten till OpenCPN för dator och surfplatta (Android). Där kan man hämta nya rättade sjökort med alla rättelser som finns i Ufs och som visas i ENC varje torsdag under ett år från dagen man köpte dom. Det är inte bara svenska sjökort som rättas veckovis utan även de flesta utländska. https://o-charts.org/shop/es/8-oesenc

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Må så vara, men Eniros sjökort är de enda som är enkelt tillgängliga som webbtjänst och i billiga appar. OpenCPN är inte i närheten av smidigt, och kräver dessutom att man köper tillgång till sjökort. Flertalet sjökortsleverantörer har också knäpp färgsättning, felaktiga färgintervall för djup, nästan osynliga fyrsektorer och symboler som inte följer den svenska standarden. Eniros sjökort är utmärkta i alla dessa avseenden!

Jag tycker det är stor skam att vi inte har kostnadsfria sjökort från Sjöfartsverket. USA är grymt bra på den fronten. Allt som deras myndigheter producerar, som inte är hemligt, kan fås kostnadsfritt (eller till självkostnadspris när det krävs fysiskt lagringsmedium eller papper).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev raol:

Jag tycker det är stor skam att vi inte har kostnadsfria sjökort från Sjöfartsverket.

10 minuter sedan skrev raol:

Må så vara, men Eniros sjökort är de enda som är enkelt tillgängliga som webbtjänst och i billiga appar.

14 timmar sedan skrev raol:

Vi har ju i stort sett kostnadsfria sjökort, bara att de som bjuder på den tjänsten håller på att gå i konken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har ju i stort sett kostnadsfria sjökort, bara att de som bjuder på den tjänsten håller på att gå i konken.

Nä, jag menar "rådata" direkt från Sjöfartsverket. Eniros är ju en "förädlad" produkt, som dessutom är låst bakom tjänster.

Detta är enda sättet att få tag på ren sjökortsdata från Sjöfartsverket:
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Sjokort/ENCECDIS/Distributorer-av-ENC/

Det är inte alls lättillgängligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har eniro uppdaterat sjökorten.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...