Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Fredr33

Montera av foldingpropeller

Rekommendera Poster

Vi har köpt en begagnad båt med Yanmar SD20 drev och foldingpropeller.
Tyvärr vet jag ej tillverkare av propellern, men gissar på Radice eller Flex-o-fold utrifrån att kikat på lite bilder.

Problemet är att "skruvskallarna" på insex skruvarna är så utslitna att det inte går att lossa dessa och jag behöver förmodligen förstöra dessa med
hjälp av skruvutdragare.
Jag såg att Marinexpress säljer skruvar och pinnar till Radice, men var kan man hitta detta till Flex-o-fold (om det skulle visa sig vara denna)?

mvh
Fredrik

IMG_20210405_130406.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Fredr33:

Vi har köpt en begagnad båt med Yanmar SD20 drev och foldingpropeller.
Tyvärr vet jag ej tillverkare av propellern, men gissar på Radice eller Flex-o-fold utrifrån att kikat på lite bilder.

Problemet är att "skruvskallarna" på insex skruvarna är så utslitna att det inte går att lossa dessa och jag behöver förmodligen förstöra dessa med
hjälp av skruvutdragare.
Jag såg att Marinexpress säljer skruvar och pinnar till Radice, men var kan man hitta detta till Flex-o-fold (om det skulle visa sig vara denna)?

mvh
Fredrik

IMG_20210405_130406.jpg

Din propeller liknar min Varifold, Jag köpte min från Rodahl Marin i Lidköping så där går det säkert att få tag på ersättningsskruvar.

Som du ser på bilden nedan så är det en liten låsskruv ytterst och innanför den sitter en lång insexskruv som låser den rostfria stålbult som utgör axel för bladen.

När du fått loss bladen så sitter det en insex som låsskruv genom en grövre mutter som håller propellerkroppen på plats på drevets splinesaxel. För att få loss låsskruv o mutter från drevets axel så stoppar du in ett blad löst i propellerkroppen, håller en lagom träkloss mellan propellerblad och båtbotten, sen är det bara att ta i med hylsnyckelskaftet.

Använd låsvätska när du återmonterar så slipper du dra åt så hårt att du drar sönder skallarna.

bild.png.c2915759cba57c33acaaf2f325ccb37a.png

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Lintott said:

Din propeller liknar min Varifold, Jag köpte min från Rodahl Marin i Lidköping så där går det säkert att få tag på ersättningsskruvar.

Jo, det skulle kunna vara en Varifold också. Dock så tycker jag det ser ut som att Varifold brukar ha lite mer avsmalnande bas/hus.

Min propeller känns mer "klumplig" likt Radice (bild nedan) medans formen på bladen liknar mer Varifolds, hmm.

s-l1600.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Fredr33:

Jo, det skulle kunna vara en Varifold också. Dock så tycker jag det ser ut som att Varifold brukar ha lite mer avsmalnande bas/hus.

Min propeller känns mer "klumplig" likt Radice (bild nedan) medans formen på bladen liknar mer Varifolds, hmm.

s-l1600.jpg

Ja, det är möjligt. Det var ju inte så mycket propeller med på din bild så det är svårt att avgöra.

Radice-bladen verkar vara betydligt klumpigare än Varifold-blad så du får väl jämföra lite sådana detaljer o leta efter återförsäljare.

Rodahl har lite bilder på sin hemsida, en annan propellerhandlare är Centerline i Hallstahammar som även de har lite propellerbilder att jämföra med. https://www.centerline.se/propellrar/for-segelbatar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som den Gori som satt på min förra båt. Det speciella med dessa är att bladen kan fällas lite lägre förut än 90 grader. 

Hur som - för att få bort skruvarna skulle jag offra ett par insex-bits. Helt enkelt ta ett par av en storlek större och slå in dem med hammare. Sedan beställa nya skruvar. 

image.jpeg.070943020c947c0440fd11f3663bbf83.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med största sannolikhet är det standardskruvar som går att köpa i vilken välsorterad tillbehörsaffär som helst. När du demonterat med skruvutdragare (som du själv skriver) kan du lätt avgöra vilken sorts skruv det är och skaffa motsvarande. De är troligen av en bra rostfri kvalitet.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=rostfri+stoppskruv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...