Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Alsarp

NMEA 0183

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en plotter HDS7 Gen3. Ur den kommer det 4 kablar, grön, orange, gul och blå och tillsammans är dom märkta NMEA 0183. Motorn som sitter i båten är en Mercrusier 383 (6,3) från 2016 ("utbytesmotor"). Min fråga är om det är möjligt att ansluta plottern till elsystemet på motorn och därigenom få in data från motorn i plottern men även vilken data som går att få ut? Om det går, var ansluter jag på motorn? Jag är dålig på elektronik men vill veta om denna möjlighet finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nu att det finns ett uttag/urtag på plottern, som är en LOWRANCE HDS7 Gen 3, som står NMEA 2000 på. Tydligen är plottern kompatibel med båda systemen (?). Men, frågan kvarstår med tillägg "vilket system ska jag använda"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är en som kör NMEA2k, 

Har du NMEA2k-nät idag på båten?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det billigast om du lyckas koppla ihop den med NMEA 0183.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade min Mercruise 4.3 mpi till en Garmin 722xs med hjälp en en sådan här dongel,

https://www.mercurydelar.se/privat/gateway-8m0151748

 

Om motorn är hyffsat modern så har den en can-busskontakt. Oftast med ett väderskydd i. Finns det Smartkraft i båten är den här kontakten inkopplad i något typ av nätverk.

Det kluriga för mig när jag kopplade in den var att det saknades termineringmotstånd på CAN-bussen. Då föreslogs att montera in en extrakabel mellan donglen och CAN-kontakten. 

En CAN-buss skall se ut så här. https://www.kmpdrivetrain.com/paddleshift/practical-tips-can-bus/
Då jag tyckte det kändes onödigt lödade in en 60ohmare i min dongle. Om kabeln är kort och datahastigheten låg funkar det att sätta två 120ohmare i samma punkt, 60ohm.


Men om du inte är så händig skulle jag rekommdera att skaffa kapeln som innehåller motstånden.

 

Det finns också den här donglen som jag tror är bättre dokumnterad för inkoppling,

https://www.yachtd.com/news/mercury_smartcraft.html

Då jag har en sådan i min nuvarande båt till min VP D4, (fick löda i den också) rekommenderar jag att du läser installtionmanualen ordentligt innan du beställer. Det finns olika versioner om man skall koppla in i serie med en CAN-buss eller mot en öppen oterminerad CAN-buss. 
 

Ursäkta att det blev mycket text.

 

 

image.thumb.jpeg.08fec93e5e135abbb9442610ff6835b1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev anuba:

Det kluriga för mig när jag kopplade in den var att det saknades termineringmotstånd på CAN-bussen.

---------------

Då jag tyckte det kändes onödigt lödade in en 60ohmare i min dongle. Om kabeln är kort och datahastigheten låg funkar det att sätta två 120ohmare i samma punkt, 60ohm.

 

Nja, du har nog blandat ihop impedans ("växelströmsresistans") och resistans (motståndet vid DC). Inte ovanligt, impedans är inte lika enkelt att förstå....

 

Partvinnade kablar - som CAN-buss (NMEA2000, Seatalk NG o.s.v.), Ethernet m.m. har karakteristisk impedans på drygt 100 Ohm och skall avslutas i varje ände med korrekt impedans för att undvika störningar. I detta fallet alltså 120 Ohm - och i varje ände. Annars kommer datasignalen att reflekteras i änden och riskera att förvanska busstrafiken.

 

Att motorn helt skulle sakna termineringsmotstånd på CAN-bussen är därför inte möjligt. Att adaptern saknade dem, kan däremot t.o.m. vara helt riktigt och inget som skall sättas dit, då enheter utefter bussen normalt sett inte termineras (men skall däremot anslutas med korta kablar).

 

En koaxkabel typ RG58 har 50 Ohms impedans. Att antennen måste vara anpassad till detta vet lite fler, men om man Ohmmäter är det ju inga 50 Ohm i vare sig kabeln eller antennen. Nej, inte vid DC (som multimetern mäter med), men vid avsedd frekvens.

 

Ja, din lösning kan funka ändå på mycket korta kablar, men varför labba med 60 Ohm ?  En 60 Ohm i ena änden är alltså inte samma sak som en 120 Ohm i varje ände. Tvärtom ger det missanpassning och då är det möjligen mindre dåligt med en 120 Ohm, då i alla fall den änden då blir "rätt". Om det alltså ens skall sitta något alls i den punkten på bussen.

 

Sedan är datahastigheten (ettorna och nollorna) på CAN-buss som NMEA 2000 (fysiska lagret) fast av designen/standarden och inget vi kan påverka. I NMEA-fallet 250kbit/s, i fordon ofta 500kbit/s eller ännu högre. Att informationshastigheten är låg är inte relevant, då det bara innebär att datapaketen skickas mer sällan.

 

Slutsats:

- Avsluta alltid stambussen med 120 Ohm i varje ände, även om bussen är kort. Enheterna som sitter på bussen (med korta dropkablar) termineras däremot inte.

- OM man som @anuba kopplar in sig på en befintlig buss i en motor är det ännu viktigare att göra rätt. I synnerhet om motorn är sådan att man kopplar in sig på interna bussen (med eller utan adapter, kan heta J1939 eller liknande också) och inte har en från internfunktionerna isolerad NMEA2000-utgång. Kolla mycket noga i motorns manualer, då en felkoppling (eller labbande med fel impedanser) kan äventyra motorns funktion.

- Kopplar man in sig med en drop-adapter mitt i en buss så skall den vanligen inte ha någon terminering alls.

----------------

Till TS:

NMEA 0183 har väldigt begränsade meddelanden som innefattar motordata. Om de finns är det ofta fabrikatsberoende, dvs inte standard. Satsa därför på NMEA 2000.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är kul IngmarE.

Det går utmärkt att terminera en kort buss med låga datataker, i en punkt.  En resistiv terminer på en har både en likströmsfunktion för rätt bias av förstärkarna och en termineringsfunktion för att förbygga ringningar på bussen.
Men om datatakten enbart är 500kbps så pratar vi om våglängder på över 300m med ett antagen effektiv permativitet på 3 i kabeln. Så långa kablar har man oftast inte. Smartcraft verkar vara begränsad till 7m. I det fallet kan det var bra att sätt de 120ohm ohmarna i varje ände.

 

En 0,5m kabel bara 0.1 % av längden. Det är då ingen som helst risk för hög stående våg eller ringningar. De störning (rigningar på signalen) uppstår energi inte brinner upp i någon last och att lasten inte är samma som kabeln. Men om kabeln är kort relativt frekvenen kan denförsummas och man kan betrakta det som en punktformat system. 
Det är bara att plocka fram oscilloskopet och mäta.


Men det blir inte sämre av att följa IngmarEs råd och oftast köper man färdiga terminering som för NMEA2k. 

 

Jag har jobbar tyvärr med detta, varende dag, i trettio år. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev anuba:

Du är kul IngmarE.

Det går utmärkt att terminera en kort buss med låga datataker, i en punkt.  En resistiv terminer på en har både en likströmsfunktion för rätt bias av förstärkarna och en termineringsfunktion för att förbygga ringningar på bussen.
Men om datatakten enbart är 500kbps så pratar vi om våglängder på över 300m med ett antagen effektiv permativitet på 3 i kabeln. Så långa kablar har man oftast inte. Smartcraft verkar vara begränsad till 7m. I det fallet kan det var bra att sätt de 120ohm ohmarna i varje ände.

 

En 0,5m kabel bara 0.1 % av längden. Det är då ingen som helst risk för hög stående våg eller ringningar. De störning (rigningar på signalen) uppstår energi inte brinner upp i någon last och att lasten inte är samma som kabeln. Men om kabeln är kort relativt frekvenen kan denförsummas och man kan betrakta det som en punktformat system. 
Det är bara att plocka fram oscilloskopet och mäta.


Men det blir inte sämre av att följa IngmarEs råd och oftast köper man färdiga terminering som för NMEA2k. 

 

Jag har jobbar tyvärr med detta, varende dag, i trettio år. ;)

Nja...

Du skrev ju om att ersätta de båda 120-Ohmarna med en 60 Ohm. Det var väl ändå inte rätt tänkt, oavsett kabellängd ?  Om du jobbat med detta "varende dag, i trettio år" borde du veta att impedansen i en partvinnad kabel förblir 120 Ohm, så man kan inte ersätta 2x120 med en 60 Ohm. Då är det - som jag skrev - bättre att bara ha den ena men fortfarande 120 Ohm...;)

 

Sedan är det inte så enkelt att om kabeln bara är en liten del av våglängden så är det lugnt. Jo, visst finns det ett samband (ganska stort dessutom). Men då samma signal kommer studsa och reflekteras i ändarna och interferera med nyttosignalen många, många gånger så kommer problemen uppstå långt tidigare (=vid kortare kabellängder) än i ditt förenklade räkneexempel. Som jämförelse är det t ex ofta krav att en CAN-buss får vara "ej partvinnad" max 5 cm vid kontakteringar (eftersom impedansen på denna bit då blir oförutsägbar). Givetvis är det stora marginaler i denna "regel" men det är ganska kort bit/tufft krav om man bara jämför med våglängden....

Men riktigt korta kablar - javisst, där spelar det mindre roll.

 

Du och jag har nog inga problem att få ihop det oavsett. Jag har själv just fått hem kontakter för att yxa till en NMEA-kabel till min Yanmarmotor, dels för att det går fortare men framförallt för att det kostar en tiondel av vad en köpekabel skulle betinga. Vi kan dessutom - just som du föreslagit - kolla på oscilloskopet att stigtider och ringningar är ok även efter våra ingrepp (eller har redan "känslan" efter många års erfarenhet).

 

Men vi måste tänka på att de som frågar på forumet kanske inte är lika "nördiga" som en del av oss, och därför måste vi kanske vara lite försiktiga med att visa på de genvägar vi själva skulle våga ta. I synnerhet när det handlar om att koppla in sig i styrelektroniken på en modern motor.

 

Då är det bättre att visa frågeställaren hur man bör göra, mer än kanske hur man kan göra....;)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja...

Du skrev ju om att ersätta de båda 120-Ohmarna med en 60 Ohm. Det var väl ändå inte rätt tänkt, oavsett kabellängd ?  Om du jobbat med detta "varende dag, i trettio år" borde du veta att impedansen i en partvinnad kabel förblir 120 Ohm, så man kan inte ersätta 2x120 med en 60 Ohm. Då är det - som jag skrev - bättre att bara ha den ena men fortfarande 120 Ohm...;)

Du är känslig i den här frågan.
Jo det går bra.

Två parallelkopplade 120ohm blir 60ohm. Den har mest DC-effekter vid så här korta kablar.
Men kablaget kommer inte att klara höga datatakter.

 

Om du bor i Götet så kan du kommer över till mitt labb så kan jag visa dig. ;)
Men det blir inte TS blir mer hjälpt av.

 

Orsaken till att jag hitta på den här tokiga idén var att jag hade på vinst och förlust hade köpt en gateway på Ebay. Den passade fint på CAN-bussutgång från motorn men jag fick inget kontakt med plottern.

 

Enligt alla träffar på nätet skulle jag köpa en 5m CAN-kabel som du skulle innehåll resistanserna.
Några lösa termineringar som i NMEA2k hittade jag inte att köpa.

 

Eftersom jag kan löda och har resistanser ville jag inte göra några ingrepp på motorsidan av CAN-bussen. Därför valde jag att göra ingreppen i Gatewayn och chansade att en plats för motståndet skulle räcka. Då skulle det inte finnas någon risk att sabba motorns CAN-buss om nästa ägare skulle sätta ett Smartcraft-system på motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev anuba:

Du är känslig i den här frågan.
Jo det går bra.

Två parallelkopplade 120ohm blir 60ohm. Den har mest DC-effekter vid så här korta kablar.

Ja, jag är känslig. Eftersom det helt enkelt är feltänk att de två 120 kan blir en 60 Ohm. Bättre med bara en 120 i så fall.

För motstånden sitter ju inte där för DC alls, det är för att impedansanpassa ledningen, vars impedans är och förblir kring 120 Ohm. Vilket dock inte spelar så stor roll på mycket kort kabel, så där är vi överens.

 

Då diskussioner om vad man jobbar med, hur fina grejor man har och har för erfarenhet som försvar för att man har rätt, inte för något framåt på ett forum (för vem kan kolla ?) så brukar jag undvika att bemöta detta, eller svara med samma sak 😉. Det hjälper - som du mycket riktigt skriver - inte TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kände mig vilsen i frågan innan jag ställde den så är det ett inte mot vad jag gör nu. 
Valet av Nmea 2000 eller 0183 känns som det spelar mindre roll nu då ”allt” verkar ”svårt” för mig. Är det så komplicerat som beskrivs eller är folk så begåvade i allmänhet att dom fixar det här?

 Jag har en motor och jag har en plotter, båda någorlunda ”moderna” hoppas jag. Kan någon på ett enkelt sätt förklara vad jag behöver för delar och var på motorn jag ska ansluta för att få in information från motorn till plottern?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alsarp:

 Jag har en motor och jag har en plotter, båda någorlunda ”moderna” hoppas jag. Kan någon på ett enkelt sätt förklara vad jag behöver för delar och var på motorn jag ska ansluta för att få in information från motorn till plottern?

Eftersom motordatameddelandena inte är standard (om de ens finns) på NMEA 0183 så är det nog uteslutet. Således behöver du ett NMEA 2000-nätverk. Googla så förstår du hur det jag beskriver nedan ser ut.

 

Då du bara skall ansluta plottern och motorn så behöver du en busskabel, två termineringar (en i varje ände), en strömmatningskabel (för att få spänning på bussens +/-) och åtminstone tre T-förgreningar: En till strömmatningskabeln, en till NMEA2000-tappkabeln till plottern och en till motorkabeln.

 

Det enda som inte är "standardkabel" är anslutningen till motorns NMEA2000-utgång - som vi förmodar att den har. Alternativt fixar man det via en mediakonverter eller liknande, se @anubas beskrivning ovan. Jag kan inte din motor, så den biten/kabeln/anslutningen måste andra hjälpa dig med.

 

Detta är det formellt "riktiga" sättet att få till NMEA 2000-kommunikation, att skapa en "standardbuss". I ditt fall har du bara två enheter, och då kan man ta vissa genvägar och rationalisera. Om man vet vad man gör och vilka begränsningar det medför, förstås.

Det var väl där som diskussionen mellan mig och @anuba fastnade, kanske....;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Alsarp:

Om jag kände mig vilsen i frågan innan jag ställde den så är det ett inte mot vad jag gör nu. 
Valet av Nmea 2000 eller 0183 känns som det spelar mindre roll nu då ”allt” verkar ”svårt” för mig. Är det så komplicerat som beskrivs eller är folk så begåvade i allmänhet att dom fixar det här?

 Jag har en motor och jag har en plotter, båda någorlunda ”moderna” hoppas jag. Kan någon på ett enkelt sätt förklara vad jag behöver för delar och var på motorn jag ska ansluta för att få in information från motorn till plottern?

 

 

Du kan ansluta till NMEA2000. Jag försökte bara på en komplicerat sätt förklara min personliga resa i område. Ber om ursäkt om det spårade ur.


Om din plotter stödjer NME100 då är det enklast att köpa en 

https://www.yachtd.com/products/engine_gateway.html

image.png.28f38d6e5e4d6870cbce20752365b22b.png

Och en

https://www.yachtd.com/news/mercury_smartcraft.html

 

image.png.37f58491b46b70c55e9ee784a3360cee.png

Läs gärna manualen först och fråga Yacht Devices om något är osäkert, tex om du behöver termineringar på Smartcraft-bussen.

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...