aga10 1 Postad 4 April , 2021 Skall eventuellt köpa en båt med en KAD 32 från 2004. Är inte särskilt kunnig om denna motor och undrar om det finns någon som kan ge synpunkter på denna motor och tips på vad man ev. skall vara uppmärksam på, ev. svagheter etc. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 April , 2021 (redigerade) 18 minuter sedan skrev aga10: Skall eventuellt köpa en båt med en KAD 32 från 2004. Är inte särskilt kunnig om denna motor och undrar om det finns någon som kan ge synpunkter på denna motor och tips på vad man ev. skall vara uppmärksam på, ev. svagheter etc. Tacksam för tips! En bra motor lika som 41-43 an men 4 cyllar. Har en kompressor som är lite känslig, kolla så oljan ser bra ut i den. Motorn går lite hårt mest på låga varv kan upplevas så. Har en tendens ge små vibrationer på tomgång. Kan upplevas som lite trött innan turbon laddar i vissa båtar, beroende på storlek och tyngd. Man bör kolla så turbon ger det den ska, bra om turbon är bytt någon gång sedan nytillverkning. Kompressorn ska hoppa i vid runt 1700 varv och släppa vid 2800 varv, sedan tar turbon över. Kolla över hur dieseln ser ut i siktglaset på förfiltret ska vara rent där utan vatten eller grums. Har man provtryckt spridarna? Ska göras efter 600 timmar cirka. Ska hålla temp runt 88-92 grader när du kör och pressar den ett tag. Bra motor lättmekad man kan göra det mesta själv. Lycka till. Redigerad 4 April , 2021 av kossor 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aga10 1 Postad 4 April , 2021 Tack för bra svar! Vet du också om det är möjligt att okulärt avgöra skicket på limpor och knän? Eller hur kollar man sånt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 April , 2021 1 minut sedan skrev aga10: Tack för bra svar! Vet du också om det är möjligt att okulärt avgöra skicket på limpor och knän? Eller hur kollar man sånt? Limpan behöver du inte fundera på gjord i alu, och den ligger i glykol. Det som är faran med den limpan är om motorn går väldigt het dvs kokar då kan limpan slå sig, och ibland går det att planslipa den, men blir i regel utbytes. Knäet gjort i gjutjärn, det ska ej vara fullt i rost, det som sker där är att det blir tätt i kanalerna av rost, sedan rostar det hål i det bara byta ut vid gravt rostangripet. Sedan avgas röret tillverkat i alu blir anfrätt mellan bälg och knä, släpper man knäet mot turbon och släpper gummibälgen ser man detta direkt, uppdaterat avgasrör finns, sitter då en plast stos iskjuten i röret. Man kan se det nedanför bälgen. Är avgasröret slut = läckage är det bara ut med motorn för att komma åt och skruva löst det i skölden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser