Grynna 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej, Jag har en 25 fots dc med en Mercruiser 5.0 från år 2000. Den går väldigt rent och fint men när jag drar på fullt så dör den och jag får dra av på gasen för att den skall öka i varv igen. Lite jobbigt eftersom det tar lite tid att komma upp i planing. Sedan när jag ligger i 23-24 knop och marschar och drar på så händer samma sak. Dessutom kan den efter en tid (lite olika hur länge) på marschfart plötsligt dö och då får man dra av nästan till tomgång och sedan börja om. Som jag har förstått det så kan det bero på bränslefiltret, så det bytte jag igår. Nu har jag inte hunnit testa än så problemet kan vara borta. Men kan det även bero på att motorn får för lite luft? Jag installerade en ny motorrumsfläkt som det är ett riktigt bra drag i och den har varit på när jag kör. Kan det vara så att den suger ur luften för bra och motorn inte får tillräckligt med luft? Ska man ha fläkten på när man kör eller bara innan start? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Juli , 2005 [bLÅ]Motorrumsfläkten är till för att ventilera ut ångorna när motorn ej är i gång. Innan man startar, en stund efter man stoppat och när man tankar. Då motorn är i gång, så suger den i sig alla ångor den kan få tag på, och det behöver den, för att gå bra. Det går nästan inte att få till för bra ventilation till motorrummet.[/bLÅ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sea ray Postad 12 Juli , 2005 Skit i förgasaren, har haft det på 2 av mina båtar med Mercruisermotorer, dock så var det 3.9 liters. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erbe 0 Postad 12 Juli , 2005 Skit i förgasaren lr acc pumpen trasig...kika ner i förgasaren å kolla så det sprutar bensin i en liten stråle när du gasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser