kossor 939 Postad 1 April , 2021 (redigerade) 10 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Men det verkar som KAD42A var den sista med 2 lager. KAD42B, P-A, 43, 44 och 300 har alla bara ett strutlager. Kanske är det därför som ett spel i detta lager ger mycket väsen? Ja du har ett lager enl schemat om ingen bytt struten. Men du har en stöd hylsa i bakkant av axeln som du ser på schemat, och det är klart har den börjat glappa är det ju lika illa. Men byt du lagret mot drevet, det ska inte glappa där. Samtidigt innan man får knack ljuden du har så är lagret väldigt dåligt. Redigerad 1 April , 2021 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 1 April , 2021 Stödhylsa? Menar du 8 Lagerbussning? Jag tittade på stödlagret förra våren, det såg helt ok ut - men dock ett litet glapp på kanske 0,1 mm eller mindre. Det har inte varit vatten där, men jag fyllde på med lite fett och satt tillbaka drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 2 April , 2021 På FB Volvo Pentagrupp, verkar det kunna vara de 2 ingående lagerna i drevets överhus. Men generellt sett verkar många byta först strutlager, sen knutkors. Därefter de 2 ingående i överhus och sen nållagren i vertikala axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 13 November , 2022 VP servicetekniker delade drevet i våras och bytte nållagren och kardanknutarna, samt spände ingående axel och shimsade in drevet innan han packade om det. Väl på båten innan sjösättning lät det bra från drevet, även i friläge. Efter säsongen på 265 sjömil lär drevet likadant som innan drevservice... 1.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 13 November , 2022 Jag börjar misstänka att det är ojämnheten som växelkonan har (och ska ha) som slår mot växelföraren. Växelkona.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser