Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Roxenskeppare

Kylbox direkt på startbatteriet?

Rekommendera Poster

Jag äger en snipa med en Volvo Penta MB 10 utrustad med en startgenerator. Kan man koppla in en 12 volts kylväska på 48 watt och 4 Amper direkt på startbatteriet utan att det påverkar laddningen och batteriet på ett negativt sätt. Den förra ägaren har kopplat bort cigarettändaruttaget och jag har inte tid att ta reda på hur det har varit inkopplat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Kan, kan man väl alltid. Men det är inte att rekommendera att koppla en så stor förbrukare på startbatteriet. Din dynastart får givetvis ta stryk av att få en Biltema kylväska inkopplad i elsystemet. Någonstans måste ju strömmen produceras och det är från dynastarten. Sammanfattning, av minst två skäl vill jag uppmana dig att tänka om. För det första skall man i båt överhuvud taget inte sätta in någon sådan kylväska som du talar om. Den drar för mycket ström. För det andra sätter du kylväskan du talar om eller någon annan storförbrukare i startmotorkretsen så kommer batteriet att inte orka med det detta skall, alltså få ingen motorn. Det är bättre att ta sig tid vid hembryggan än att sitta på en kobbe utan att få igång motorn./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har själv funderat på samma sak faktiskt, de har samma kylbox eller liknande på elgiganten för 400 spänn. Rekommenderar dig dock att åtminstone fixa ett förbrukningsbatteri (fritidsbatteri) till detta, helst som du kan ladda paralellt med startbatteriet via relä/dioder. Att koppla boxen direkt på batteriet istället för via cigguttaget borde gå lika bra, men tänk på att den kanske inte har inbyggd säkring (cigguttaget är nog avsäkrat). Själv funderar jag på om man kan köra fläkten i koolboxen ett litet tag för att sedan låta väskan hålla kylan i några timmar, och sedan köra den igen osv (helst under motordrift). Läste ett test på kylväskor med och utan kylning och de med kylning höll kylan längre än de väskor utan kylning (utan att man körde kylfläkten givetvis), så de verkar vara hyfsat isolerade. Sedan kan man ju alltid göra som vanligt, frysa kött, mjölk, vattenflaskor mm som kylklampar för att hjälpa till att hålla kylan några dagar. Mvh Dykarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tack för svaret. Jag har skaffat ett Varta fritids/båtbatteri som jag tänkte ha till min Ezetil kylbox. Jag ska fortsätta med att koppla in ett cigarettändaruttag via säkringsdosan. Jag ska vidare räkna på hur mycke kraft som går åt till kylboxen. Jag tror att laddning via diod/brytare är lite komplicerat i min ganska enkla Mellan Bleka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att ha ordentlig kabelarea till cigguttaget om du skall köra kylboxen via detta. Kör med 6m2 kabel. Hur många Ah klarar ett cigguttag? Hur många Ah ger en Dynastart? Om du likförbenat väljer tunnare kablar så känn med fingrarna på dom då du startar boxen så dom inte blir varna, blir dom det så koppla boxen med rediga kablar direkt på batteriet, -via säkring så klart. www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som jag gjort, har 2batterier med huvudbrytare på båda,sen när du stannar bryter du den ena huvudbrytaren. Bryter du den VET du att du har ett fullt batteri när du ska starta. Själv kör jag kylbox å stereo i flera timmar men den startar i alla fall på förbruknings batteriet,skulle den däremot inte starta slår jag till huvudbrytaren så volla... Det är bra mycke enklare å bara bryta det ena batteriet när du stannar,slå på brytaren när du åker så laddas båda batterierna..mot å köpa massa krångliga relän mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst guest

Se upp med att koppla in ett för stort batteri till Dynastarten. Enligt vad jag läst tidigare tål de bara ca 60 Ah. Vill man ha större batteribank måste man skaffa en seprat generator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...