Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Mackey

Hur svårt kan det vara att navigera här?

Rekommendera Poster

image.png.d3bc423ecc6c9cbf55a8eaa70d2167b6.png

 

Tydligen svårare än man tror!

image.png.b20cd3c7869406ef7b24923941e3dafb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt så var det ganska blåsigt vid tillfället. Det kanske är så att ett så gigantiskt stort företag är ett hyfsat stort vindfång?

 

Vad jag undrar är nu när jag läser i nyheterna att enda sättet att få loss skutan förmodligen är att vänta in tidvattnet, är det någon som vet hur lång tid vi snackar om då? Antar att det är flera veckor till då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra om det hade varit bättre med U-format dike med kajkanter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidvatten? Finns väl inget tidvatten där, mer än några centimeter?

 

Kanske skulle man behöva ha obligatorisk bogserbåt för varje passage framöver? Kopplar på väg in, så har de hela tiden beredskap att parera motorstopp eller vindbyar om så krävs, och sen kopplar loss när de är ute igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rammsee:

Undra om det hade varit bättre med U-format dike med kajkanter?

Kanske!

 

Men det blir ju rätt dyrt att bygga två kajer längs en 163 km lång kanal.

 

Tillägg: Farten i Suezkanalen är satt till åtta knop och på denna video är väl farten typ en knop.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandstorm och elbortfall är två orsaker jag hört till olyckan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt namn på fartyget har jag hört ska bli Never forgiven. 😁

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår inte varför det skall vara så förbaskat svårt att få loss fartyget, nu när dom har en grävmaskin...

 

Ikea har tydligen ett hundratal containrar ombord, så Billy blir väl försenad kan jag tro.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nytt namn på fartyget har jag hört ska bli Never forgiven. 😁

Finns det inga flera göteborgare här än Herr Ohm?

Eller vet ni inte att fartyget nu heter Ever given?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Finns det inga flera göteborgare här än Herr Ohm?

Eller vet ni inte att fartyget nu heter Ever given?

Nej, jag är inte på det humöret.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Möjlig orsak är black-out på elsystemet.

 

Min far som jobbat i handelsflottan har berättat om incidenter på Göta älv bla en där maskinrummet frågade bryggan om de kunde slå av en hjälpkärra som inte behövdes. Fick okay från bryggan att slå av en av två hjälpkärror.....tyvärr slog maskinisten av fel hjälpkärra. Elen till styrningen försvann och båten körde in i älvkanten så kossorna fick hastigt flytta på sig. Som tur var är det lera på många ställen längs Göta älv så båten kunde själv backa loss, när de kom fram till destinationen fick en dykare kolla botten och det syntes inget på båten. (Preskriberat idag)
 

Black-out'er sker tydligen då och då och oftast till havs med stort vingelutrymme men sker det på en älv eller grävd kanal blir konsekvenserna värre. Kanske skedde detta på containerfartyget?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så var det nån som somnade bakom ratten... :)
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det blev en rätt lyckad förtöjning...

image.png.33b086a36f8237a8a34efdef60f038ab.png

 

Observera att det är en fender som är ute och går med en sjöman uppe på fördäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev per_62:

Kanske var ett fel på något datasystem eller mjukvara på Ever Given vilket tex hände lyxyachten GO i St Maarten tidigare i år.
Lite läskigt när styrsystem inte längre fungerar.
https://www.superyachttimes.com/yacht-news/inside-77m-superyacht-go

 

Den tjusiga rostfria skoningen i stäven satte han dit efter förra försöket.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-27 vid 12:22 skrev raol:

Tidvatten? Finns väl inget tidvatten där, mer än några centimeter?

 

Kanske skulle man behöva ha obligatorisk bogserbåt för varje passage framöver? Kopplar på väg in, så har de hela tiden beredskap att parera motorstopp eller vindbyar om så krävs, och sen kopplar loss när de är ute igen.

Lite mer är det allt, en fot ungefär tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev skippeer:

Möjlig orsak är black-out på elsystemet.

 

Min far som jobbat i handelsflottan har berättat om incidenter på Göta älv bla en där maskinrummet frågade bryggan om de kunde slå av en hjälpkärra som inte behövdes. Fick okay från bryggan att slå av en av två hjälpkärror.....tyvärr slog maskinisten av fel hjälpkärra. Elen till styrningen försvann och båten körde in i älvkanten så kossorna fick hastigt flytta på sig. Som tur var är det lera på många ställen längs Göta älv så båten kunde själv backa loss, när de kom fram till destinationen fick en dykare kolla botten och det syntes inget på båten. (Preskriberat idag)
 

Black-out'er sker tydligen då och då och oftast till havs med stort vingelutrymme men sker det på en älv eller grävd kanal blir konsekvenserna värre. Kanske skedde detta på containerfartyget?

Jag och en kompis skulle "väcka" en nödgenerator på Aspen en gång. Det fanns ett vred på kontrollskåpet med lägena "isolation, noll, drift". Jag frågade maskinisten om vi inte skulle ställa vredet i isolation medan vi lekte med snurran. "Nej, den ska alltid stå i drift, det står på skylten här".

Ok då tyckte vi pigga 22-åringar och tryckte liv i snurran. Då slogs allt utom det absolut nödvändigaste ut. Div pumpar etc funkade men inte så mycket annat. Det blev becksvart omkring oss tills maskinisten kom kravlande med en ficklampa och tryckte på nödkärrans stoppknapp.

Detta skedde samtidigt som en gir vid manövrering in mot inloppet mot Gruvöns Bruk. Vid lunchbordet senare bad kapten om ursäkt för att han manövrerat så rackligt. Vi sa ingenting, men han visste nog...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Lite mer är det allt, en fot ungefär tror jag.

Drygt 1,5 meter mellan låg- och högvatten vid Suez. Det är sannolikt lägre inne i kanalen.

470336741_TidvattenSuez.png.00c17aaadeb937701c1cf20f6a5a9594.png

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått, har dom kunnat öppna kanalen ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker komma loss men 4 båtar håller emot.....😀

 

 

Screenshot_20210328-185137_VesselFinder Free.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Försöker komma loss men 4 båtar håller emot.....😀

 

 

Screenshot_20210328-185137_VesselFinder Free.jpg

Vad bra, det tänkte jag inte på, jag har ju Vessel Finder, kollade också, det ser ut som om det är fler bogserbåtar på väg mot haveristen, både söder- och norrifrån. Sedan ligger det ju många fartyg och väntar både i norr och i söder. Hoppas inte det blir lika besvärligt som under Suezkrisen och sexdagarskriget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Omni, lite kompletterat av mig...

 

Fartyget nEver forGiven är nu flytande igen efter att ha blockerat Suezkanalen i nära en vecka. Det rapporterar Bloomberg med hänvisning till maritima tjänsteinformatören Inchcape. Enligt sajter som följer fartygsrörelser har skeppet börjat röra på sig. Men fortfarande är det oklart hur lång tid det kommer att ta innan trafiken återigen är igång och kön på över 450 fartyg rensats. Framgången kommer efter att omkring 27 000 kubikmeter sand avlägsnats runt nEver forGiven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju fortfarande vara kvar på samma ställe strax norr om Suez...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Zwen:

Den verkar ju fortfarande vara kvar på samma ställe strax norr om Suez...

Japp, inte mycket fart över grund där inte.

Hyfsat djupgående på den, 15.7 meter.

 

Screenshot_20210329-101250_VesselFinder Free.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Ever Given hade problem innan den gick på grund eftersom spåret går från sida till sida längs kanalen på slutet?
Måste även varit en häftig inbromsning med en totalvikt på ca 199600 ton om farten var ca 12 knop innan grundkänning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg nu i 3 knop (dröjer väl länge innan de vågar kör i 12 knop i Suez igen....) med riktning 350 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde rykten om att kaptenen på skutan är bävrarnas Messias, kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt omkring det diket tror jag inte ens bävrarna tillber Messias..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

På väg nu i 3 knop (dröjer väl länge innan de vågar kör i 12 knop i Suez igen....) med riktning 350 grader.

Jag trodde det var max 8 knop i Suezkanalen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten Schettino på nya uppdrag?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...