Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
Sandberg1988

evinrude 30 hk tomgångsproblem.

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en evinrude/johnson 30hk från 1980-1990 som ja inte får att gå på tomgång. Ja har felsökt de som ja tycker borde va felet. Men utan framgång. Det ja gjort.

Bytt trycktank + alla tillbehör.

Haft isär förgasaren 4 gånger å tvättat 1 gång med ultraljudstvätt. Bytt bränslepump. Kollat gnistorna på tändstiften och bytt dom så de är bra. Kompretionsprovat cylinderna 7,9 och 8.1.

Och så klar vridit på lagfartsskruven utan framgång. De jag tycker är väldigt konstigt är varför det bara är det nedersta tändstiftet som bara blir sotigt och de översta blir lite blött bara.. kan de va cdi boxen som är trasig? Hoppas nån kan hjälpa mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fram till förra året en Johnson 30 från 1996. Ingen tomgång i 7 år...

När man skruvat och fixat så kunde jag få den med hjälp av choke till att gå på tomgång i en minut - sen poffade den till och stannade. Jag hade rorkults-styrning så jag hade alltid handen på gasen - så det fick gå så. Körde jag sakta fick jag alltid ha lite choke på, annars stannade den efter en minut.

Att köra med choke innebar rök...

De tre sista åren körde jag med rapsolja från Ica blandat med vanlig två-takts-olja (2% rapsolja och 1% tvåtaktsolja). Det blandade sig bra och fungerade fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...