Yopphedi 28 Postad 25 Mars , 2021 Hej, I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor. På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten. Nu börjar jag fundera på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret. Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen. På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta. Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön. I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier. Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna. Hälsningar Yoppheidi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 25 Mars , 2021 (redigerade) Vaxad och polerad eller inte så lär väl båten kunna tvättas miljömässigt med tex såpa oberoende om den står på land på er hamnplan eller ligger i vattnet . Om man tycker så går det under säsongen komplettera med mer vaxande. Att på land rengöra bottenfärgen under vattenlinjen är nog inte så miljömässigt om man inte samlar upp restprodukterna. "Grumme Såpa är fritt från konserveringsmedel och är enkelt och ofarligt att använda. Grumme Såpa är dessutom helt biologiskt nedbrytbar samt är miljömärkt med Bra Miljöval" https://www.grumme.se/products/gronsapa/ De fem bästa vårrustningstipsen från Båtunionen där såpa ingår: https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batagare/tips-for-varrustningen/ Här några tips från Käppala där såpa ingår: https://www.kappala.se/Hjalp-oss-och-miljon/Tips-till-hushall/Tvatta-diska-och-stada-miljovanligt/stada-med-sapa-citron-attika-salt-och-bikarbonat/ Redigerad 25 Mars , 2021 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 25 Mars , 2021 Tack för svar! Så såpa funkar för nästa år också, då jag ska tvätta och lägga på nytt wax? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Mars , 2021 4 minuter sedan skrev Yopphedi: Tack för svar! Så såpa funkar för nästa år också, då jag ska tvätta och lägga på nytt wax? Använder du såpa så lär du vaxa igen såpan löser vaxet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 25 Mars , 2021 Ehh..aha. Så inte såpa i år då, kanske nästa. Vad ska man använda som inte löser vax tro? Ljummet vatten och en skvätt tålamod? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Mars , 2021 (redigerade) 3 minuter sedan skrev Yopphedi: Ehh..aha. Så inte såpa i år då, kanske nästa. Vad ska man använda som inte löser vax tro? Ljummet vatten och en skvätt tålamod? Om du polerat och vaxat båten innan vintervila så är det ju bara skölja av dammet antar jag. Alla såpor rengöringsmedel som löser fett löser vax då det är en typ av fett. Redigerad 25 Mars , 2021 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 25 Mars , 2021 Toppen, Forumet levererar igen. Bugar och bockar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 25 Mars , 2021 11 timmar sedan skrev Yopphedi: Hej, I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor. På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten. Nu börjar jag fundera på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret. Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen. På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta. Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön. I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier. Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna. Hälsningar Yoppheidi Jag använder uteslutande ABNET, tar bort alla föroreningar snabbt & effektivt samt återvaxar. Framför allt är medlet väldigt drygt & biologiskt nedbrytbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 25 Mars , 2021 12 timmar sedan skrev Yopphedi: Hej, I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor. På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten. Nu börjar jag fundera på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret. Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen. På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta. Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön. I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier. Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna. Hälsningar Yoppheidi Det kan aldrig vara ett misstag att vaxa båten! Du tänker helt rätt, Tvätta inte bort vaxet! Egentligen tvätta så lite som möjligt med olika medel på den vaxade ytan,vatten och svamp brukar funka långt. När det behövs mer rengöring för att få bort svartränderna använd helt enkelt vanligt bilschampo med vax, finns också som miljövänliga alternativ. Detta löser eller tvättar inte bort ditt vaxskikt . För rengöring inför vaxning ska man tänka lite annorlunda men det får bli ett annat svar. Att man inte alls får använda tvättmedel verkar lite märkligt, är det inte så att det inte får användas på spolplatta eller i närheten pga att det är kopplat ett litet reningsverk till anläggningen. Denna rening är troligen inte förtjust i div kemikalier. Fråga vad som gäller. Att Abnet skulle ha vaxinnehåll är väl lite tveksamt. /m 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 25 Mars , 2021 Det har jag trott eftersom vattnet bildar droppar när man sköljer. Den kan ju också vara så att den tar vaxet beroende på hur man späder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 26 Mars , 2021 Vax inblandat i rengöringsmedel blandas in för att föremålet ska torka fortare, jämför automattvätt för bilar, där har vaxet funktionen att torken ska bli mer effektiv, och vattnet ska bilda droppar. Detta går inte att förväxla med en riktig vaxning där du mekaniskt arbetar in vaxet i porerna på djupet för att erhålla glans, smutsförebygga och erhålla långvarig effekt, motverka nedbrytning av kulör etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 26 Mars , 2021 Mycket bra tips. Planen ser just nu ut som: I år: blaska av båten med vatten Nästa år: Tvätta av båten med abnet sedan vaxa, alternativt polera och vaxa om det behövs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 20 April , 2021 Jag har båten på trailer, och vid upptagning på hösten kör jag bort till handtvätt för bilar och spolar av båten ordentligt! På våren så handtvättar jag båten med såpvatten med minimalt spill, och vaxar hemma vid radhuset. Använder såpa och biltemas creamvax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 20 April , 2021 Bilschampo funkar bra att tvätta båten med. De är framtagna för att skydda bilens vax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser