ThomasVikhog 137 Postad 25 Mars , 2021 Jag märker ingen skillnad mellan VC17 (hård) och självpolerande ( provat Mille, Mircron och Jotun). Mit båt gör 39 knop på gps (har inte kollat med telefonen eller annat sätt). Jag har några få skavanker på botten. Dock sjunker topphastigheten pga påväxt efterhand, till jag skrubbar bort det). Om jag inte svabbar av det sjunker toppfarten 7 knop på 1,5 månad (Öresund). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 201 Postad 26 Mars , 2021 Jag körde en Buster XL med en Evinrude 115 hk i många år. Efter att ha hittat rätt propp och rätt höjd på motorn så toppade jag 40kn med självpolerande bottenfärg. Enligt körfakta ska den göra 36kn med en Yamaha 115hk. Man måste dock vara lite försiktig med att höja för mycket då motorn i så fall kan bli utan kylvatten. Jag hittade denna film som visar en motor som först är "standard" montera och sen höjd till "rätt" nivå. Jag tycker att den visar rätt bra hur kaviteringsplattan ligger ovan ytan vid rätt montering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 26 Mars , 2021 12 minuter sedan skrev Alanningen: Jag körde en Buster XL med en Evinrude 115 hk i många år. Efter att ha hittat rätt propp och rätt höjd på motorn så toppade jag 40kn med självpolerande bottenfärg. Enligt körfakta ska den göra 36kn med en Yamaha 115hk. Man måste dock vara lite försiktig med att höja för mycket då motorn i så fall kan bli utan kylvatten. Jag hittade denna film som visar en motor som först är "standard" montera och sen höjd till "rätt" nivå. Jag tycker att den visar rätt bra hur kaviteringsplattan ligger ovan ytan vid rätt montering. Det finns ju också ett förhållande till båtens köl att ta hänsyn till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 201 Postad 26 Mars , 2021 1 hour ago, Kane said: Det finns ju också ett förhållande till båtens köl att ta hänsyn till. Det stämmer! Det är just det förhållandet som resulterar i vilken nivå som vattnet träffar drevet. Både drevets höjd i förhållande till botten, men även setback (avståndet) mellan drev och bottens bakersta del. Man kan mäta och göra beräkningar, men det enklaste anser jag är att titta hur det ser ut vid fart och testa hur båten beter sig samt se vilken fart och slip man får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
od5 2 Postad 21 April , 2021 här är en liten uppdatering hur drevet sitter mot skrovet, hur tycker ni som eventuellt har bättre koll att det ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 21 April , 2021 Känns inte som linjalen är helt parallellt med skrovet, som om den lutar neråt? Lägg den, tryck den parallellt mot kölen/skrovet en bit så vi får den raka linjen längs med kölen mot motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
od5 2 Postad 21 April , 2021 4 timmar sedan skrev M__G: Känns inte som linjalen är helt parallellt med skrovet, som om den lutar neråt? Lägg den, tryck den parallellt mot kölen/skrovet en bit så vi får den raka linjen längs med kölen mot motorn. syns det bättre nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 21 April , 2021 (redigerade) Om du trimmar ut motorn så antikavitationsplattan är parallell med kölen så lär den hamna någon cm över kölnivån vilket är ganska bra. Det ser inte ut som du skall köra med motorn helt intrimmad direkt (eller så luras bilderna). Redigerad 21 April , 2021 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 21 April , 2021 Mycket bättre. Som Kane säger. Tror den hamnar rätt om du trimmar ut så antikavitationsplattan hamnar parallellt med botten. Vill du ta ytterligare bilder så... Men trimma ut. Och mät igen. Någon eller några cm över botten är rätt. Kommer den under går det onödigt trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser