Gå till innehåll
lördag 29 mars 2025
Albinbjo

Bekymmer med en Evinrude 3hk

Rekommendera Poster

Har en evinrude 3hk jag köpte begagnad, skulle gissa på att det är modell 1989 på den. Jag köpte den för 1500 kr och han som täljde motorn berättade att den hade stått i ca 5 år men funkade nu felfritt. Han startade den i en tunna och lät den gå i ca 10 minuter sedan startade vi den igen inga problem. Jag köpte motorn och märkte direkt att när jag gav full gas så la den av så lämnade in den på service som kostade runt 1700 kr vilket blev väldigt dyrt. Efter denna service funkade motorn på full gas men istöället märkte jag att motorn slutade funka om man körde den varm i ca 3o-40 minuter. Så jag bytte tändspolar samt kondensatorn men i samband med detta lyckades jag ställa in brytspetsarna fel samt så lyckades jag förstöra gängorna till muttern som håller fast locket till vevaxeln? Nu står jag och funderar om jag ska laga den igen och vad det kommer kosta att få den och gå? skulle ni rekommendera mig att lägga mer pengar på den eller är risken för stor att det bara fortsätter bli problem och en massa pengar som går åt skogen? Jag räknade till att jag nu lagt runt 4300 kr på denna motor och har ej använt den äntrar motorns värde i fungerande skick ligger på 1800kr, hur skulle ni göra i min sits? (tänker inte skruva mer själv på den)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog ha sålt motorn eller kollat med en mekaniker vad felet kan vara. Fråga också vad det skulle kosta att respiters motorn och fundera på om det är värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte tror dig kunna fixa det själv och inte har någon kompis som kan så gör dig av med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...