Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
SEASWIRL

Sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag behöver råd med att montera in ett sjövattenfilter i båten. Hur skall man välja ett som fungerar? Vad behöver man tänka på? Jag är helt rudis på detta. Temperatur, placering, flöde, filtreringsgrad, vad finns det mer att tänka på?

Redigerad av SEASWIRL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtreringsgraden är nog inte så mycket att tänka på, det är nog ganska lika. Satsa på ett bra filter från känd leverantör. Bra om det är robust och enkelt att öppna, ta isär och sätta ihop. Jag hade en gång ett filter där insats och hus inte lirade ihop så jättebra med påföljd att locket inte slöt tätt och uppbränd impeller som följd. Viktigt att sätta det på rätt höjd så du inte riskerar att få in vatten när du öppnar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Guidi filters

Guidi filter

Jag har i nuvarande båt ett sådand här filter.

Det sitter monterat strax ovan vattenlinjen(gissar jag), inga problem att öppna för rengöring när båten är i sjön.

Mycket robustare och tätslutande än de övriga (plast) jag tidigare har varit ägare till samt mer servicevänligt.

Sen beror det väl på vilken maskin det ska försörja med kylvatten. Jag har en 30hk segelbåtsmotor, har man en stor rejäl pjäs kanske man ska gå på ett rejälare filter för högre flöden.

Filtreringsgraden ska nog inte vara för hög, då riskerar filtret att sätta igen av finpartiklar med överhettning som följd. I min filterkopp brukar ligga ett par ålgräs och lite grå beläggning på filtret inte värre än så.

Redigerad av Triobatar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får bestämma dig för om du skall ha filtret/silen innan eller efter pumpen.

För mig är det självklart att ha en sådant innan pumpen, men Volvo-Penta har haft det tidigare för att sedan på andra motormodeller och placerat det efter pumpen.

Placering innan pumpen skyddar ju även pumpen och det är lättare att konservera motorn på hösten genom att hälla en glykolblandning i silens behållare medan motorn går.

Om filtret är placerat innan pumpen och är otätt suger det luft och motorn får sämre kylning, om det är placerat efter pumpen och är otätt läcker det ut en massa vatten i motorrummet, även det är direkt obra.

Vetus har bra grejer, litet dyrare men väl genomtänkta. I förra båten bytte jag ut Volvo-Pentas sjövattenfilter som egentligen är en dålig konstruktion som är svår att få lufttät. Jag tror det var Vetus jag satte dit, det hade iallafall ett genomskinligt lock, så det var väldigt lätt att inspektera, dels när det började bli fullt i silen dels såg man lätt att det var kylvattenflöde i systemet.

De olika fabrikanterna har olika storlekar på sjövattenfilter, anpassade till olika motorer.

Här är en länk till Vetus sjövattenfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag behöver råd med att montera in ett sjövattenfilter i båten. Hur skall man välja ett som fungerar? Vad behöver man tänka på? Jag är helt rudis på detta. Temperatur, placering, flöde, filtreringsgrad, vad finns det mer att tänka på?

För att komma vidare...

Är motorn på 30 Hk eller är den på 300 Hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mackey:

För att komma vidare...

Tanken slog mig också, så jag skrev att det finns sådana här filter eller silar i flera olika storlekar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mackey:

För att komma vidare...

Motorn är en rak 4'a på 3 liter & 135 hk,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag bytte för ett tag sedan då vårt Penta sjövattenfilter inte fungerade längre, kopparstos som korroderat bort, till Vetus sjövattenfilter med genomskinligt lock så att man kan se om det ligger sjögräs eller om det bubblar / suger vatten till motorn.

Filtret sitter före oljekyl och vattenpump dvs nära bottengenomföringen men ovanför vattenlinjen.

Himla nöjd med Vetus filtret.
Kolla vad din motor maximalt kräver för vattenmängd/min så du köper rätt storlek.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...