ThomasVikhog 137 Postad 19 Mars , 2021 Ja, då är det dags igen - vilken bottenfärg ska man prova i år? Jag har senaste åren provat (28 fots motorbåt i Öresund): På botten: International VC17 extra inte speciellt bra Biltema antifouling inte speciellt bra Hempel Mille extra inte speciellt bra International Micron superior inte speciellt bra Jotun nonstop II Norge inte speciellt bra På drevet: International Trilux inte speciellt bra International prop och drev inte speciellt bra Jotun Aqualine VK inte speciellt bra Jag får ett slem under båten och på drevet (efter 4-5 veckor och sedan mer och mer), som sänker toppfarten från 39 knop ner till 32, om jag inte simmar under och polerar. Ingen av ovanstående har varit bättre än något annat.Till drevet blir det Aqualine i år igen, men till båten funderar jag på Jotun Racing VK (Hård). Alla tips för att slippa polera båtbotten 4-5 ggr per emottages gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 19 Mars , 2021 Har du frågat Hempel eller International (Akzo-Nobel) om förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sarvenpa 3 Postad 19 Mars , 2021 Själv testar jag denna i år https://www.axmarin.se/Seajet-031-Samurai-075-Svart Seajet 031 samurai, kopparbaserad för västkusten upp till 50 knop. Vi får se hur det går till hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 19 Mars , 2021 Hur mycket rör sig båten ? Stillaliggande påskyndar beväxningen. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 19 Mars , 2021 Ja det sägs att det växer på mer man kör sakta och sällan. Förra året använde jag den mycket (tycker jag). 40 gånger på 24 veckor (18/4-10/10), 40 motortimmar och 375 sjömil på GPS-loggen. Jag har inte pratat med någon tillverkare av färg, de kommer bara till att peka på något de vill sälja. På båt-tillbehörsaffärerna säger man - ta den där och pekar på något. Sjötulpaner är ett litet problem, det brukar sitta några vid drevets hydraulcylindrar (DPE). Vissa år kommer det ett dussin på båten med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 20 Mars , 2021 17 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Jag har inte pratat med någon tillverkare av färg, de kommer bara till att peka på något de vill sälja. Ja, men det är fortfarande du som gör valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 20 Mars , 2021 7 timmar sedan skrev Kane: Ja, men det är fortfarande du som gör valet. Jo men det är svårt att hitta någon opartisk information inför valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dentar 3 Postad 20 Mars , 2021 Att tappa 7 knop med slem och en och annan havstulpan låter väldigt mycket. Har själv en motorbåt på 25fot som gör 42knop vid iläggning och 39 i slutet av säsongen (med likvärdig distans/timmar per säsong som du hade) Mitt drev var väldigt täckt med havstulpaner vid upptagning, snålade med drevfärg därav.. Hur ser skrovet ut? massa gammal färg lager på lager som ger kratrar osv? du verkar ju ha målat om skrovet ett gäng gånger. Att kanske skrapa bort all färg ner till slät skrov kan göra skillnad för dig? Jag själv har "hyffsat slätt" skrov och spenderade 15 min i juni med att skrubba skrovet när vattentemperaturen begav sig, visst fanns det slem när jag plocka upp den. Ligger själv på västkusten, låter som det är något annat som spökar för dig än just slem på skrovet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 21 Mars , 2021 Konstigt. Jag har en motorbåt i Göteborg, bör ha högre salthalt här och med de mera havstulpaner här. Målat med trilux i många år. Kör kanske 60-70 timmar per år. Sjösätter tidigt och tar upp sent. Brukar kunna räkna havstulpanerna på en hand. Brukar inte tappa någon fart. Brukar bara simma runt båten några få gånger och tvätta skrovet då det ser tråkigt ut med smutsen vid vattenlinjen. Den farten jag tappar från sjösättningen brukar bero på att den är olastad vid sjösättning och sedan ska ju allsjönans grejer ombord, när detta på hösten lastas ur brukar jag inte notera något tapp i fart. Kanske någon knop något år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 21 Mars , 2021 13 timmar sedan skrev Rascal: Jo men det är svårt att hitta någon opartisk information inför valet. Man får själv värdera all info man tar in. Oberoende om det är från handlare, leverantörerna eller Maringuidens forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 21 Mars , 2021 Ja, jag tvättar av botten 4 - 5 gånger per år. Våtdräkt på och 10 minuter med en svamp. Då sjunker hastigheten 39 knop till 36-37, beroende på hur länge sedan jag svabbade av under vattenlinjen. Om jag inte gör detta sjunker toppfarten till typ 32-33 knop, och självklart förbrukningen lika mycket (minst). Det hade varit skönt om man kunnat slippa detta eller reducera till 1-2 gånger per sommar. Jag har inte mycket färg under båten eftersom jag använder självpolerande färg mest. Även VC17 kunde jag spola av med högtryck. Hyfsad yta på hela botten. Slemmet kommer snabbast och tjockast på drevet, men lättast och snabbast att ta bort här - försvinner nästan helt efter 10 minuter i 30 knop. Jag har undviket hård färg eftersom jag tror det bygger lager på lager. Har någon hittat en bra bottenfärg för västkusten - med avseende på slem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 21 Mars , 2021 7 timmar sedan skrev Kane: Man får själv värdera all info man tar in. Oberoende om det är från handlare, leverantörerna eller Maringuidens forum. Aha, vem hade kunnat ana det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 22 Mars , 2021 Jag har sett reklam för flytande dukar som man har vid sin bryggplats under botten som påstår stoppa tillväxten. är dock osäker om du funkar även på Västkusten. Eller om de funkar man är på 5 veckor båttur på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 22 Mars , 2021 En hård färg är att rekommendera för slät yta, minimalt motstånd och maximal fart tex VC-17. Också enklare att tvätta under säsong. Den inbitna kappseglaren tvättar botten ofta (varje vecka) för att bibehålla minimalt motstånd. Att tvätta självpolerande färg är dock inte att rekommendera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser