Steffe58 0 Postad 17 Mars , 2021 Hejsan är ny här så hoppas jag ställer frågan rätt. Har en volvo penta d3 110 som jag skulle vilja ha lite mer varvtal ca 2-300 varv mer, Funderar då på sportluffilter kan de räcka ? Något tips och vilket filter som passar gärna i orginal lådan Om det finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 Mars , 2021 Har du rätt propeller? Innan du laborerar med luftfilter så testa utan filter för att se om varvet ökar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 17 Mars , 2021 8 timmar sedan skrev Steffe58: Hejsan är ny här så hoppas jag ställer frågan rätt. Har en volvo penta d3 110 som jag skulle vilja ha lite mer varvtal ca 2-300 varv mer, Funderar då på sportluffilter kan de räcka ? Något tips och vilket filter som passar gärna i orginal lådan Om det finns Hur högt är maxvarvet idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe58 0 Postad 17 Mars , 2021 Hejsan, i dag ca 2800v ska väl vara ca 3100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe58 0 Postad 17 Mars , 2021 Hej orginalpropeller, kan ju testa uta filter men då till våren när den är sjösatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 17 Mars , 2021 Känns som att du börjar lite i fel ände. Undersök att du har optimal propeller först. Motorerna brukar ha ett visst spann på maxvarvtal. När du är ensam o med lätt last brukar det vara bäst om man kan komma upp i den övre delen av spannet för att med lite mer last orka ta sig upp till iaf godkänt varvtal. Det är inte alls säkert propellern är den som är mest lagom för dig bara för att den är original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 209 Postad 18 Mars , 2021 Det låter inte som att du egentligen vill ha en annan propeller utan snarare lite mer effekt ur motorn för att nå rätt varvtal med en propeller som är en tum för stor. Jag kan inget om din specifika motor, men att ge en förbränningsmotor endast mer luft ger inte mer effekt såvida du inte samtidigt får in mer diesel/bensin. Att på egen hand laborera med luft/diesel-blandningen på en båtmotor kan lätt resultera i ett samtal till sjöräddningen och en dyr reparation. Kontakta en yrkesman (måste man säga yrkesperson i Sverige?) och förklara vad du vill uppnå så får du säkert ett lösningsförslag och pris på en hållbar lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe58 0 Postad 18 Mars , 2021 Tack för svaren, tar en service på motorn på penta så blir det nog bra Är för lite varvtal för att byta propeller det skulle ge övervarv enligt penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 18 Mars , 2021 14 timmar sedan skrev Steffe58: Hejsan, i dag ca 2800v ska väl vara ca 3100 3000 enligt denna, http://www.marine-engineering-looe.co.uk/pdf/engines/Commercial/D3-110.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 18 Mars , 2021 Ja lite service kanske kan bidra. Nytt luftfilter, rensa spridare, ny olja etc, uppsmörjning. Det kan aldrig skada iallafall 😊 Vidare kan lite kärlek till båtens botten ge en hel del, minskar du motståndet där gör det skillnad. Hur stor beror såklart på ditt nuläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser