Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Lasse-L

Hydrographica kort i Gbg södra del

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev Lasse-L:

Lovvärt av Slören att sjömäta hemmavattnet.

Ställ upp ni som navigerar där.

https://sloren.se/sjokort/?fbclid=IwAR1Y1wcci8AIiBgYIDO3Ch5GLMj9W_4K-frA5D-87uAYYuFwpb_0q8MCiT4

Bilden "lånad" av Slören.

Omradesbegransning-Asperofjorden-storre-omrade.jpg

Även Roderbladet som låg i brevlådan igår, refererar till detta.

Jo jag bidrar gärna med litet pengar för att få ett kort över detta område. Jag har sett att det finns en del lömska bôar som inte riktigt ligger där som de är utmärkta i kortet, eller som kring gruppen av grund och bränningar som heter ”Plankorna” finns det fler grund i verkligheten än i kortet, men det har säkert @Lasse-L bättre koll på än vad jag har.

Hinsholmens båtförening och Grefab själva skriver även om att man muddrat rännan in till Hinsholmskilen och kanske även till Fiskebäck, om det nu inte var ett hänsyftningsfel.

Det lär ju finns en och annan militär led genom området också, det finns fluor och stänger på en del öar som kan skvallra om detta...?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver satt in en peng.

Med lite tur får jag ett kort "gratis". 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

150 000 låter extremt billigt för en sån sjömätning! Jag hade gissat på åtskilliga miljoner åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nyligen sjömättes området.

Många rättelser publicerades i "UFS" .

Kommer Hydrographica "bara" att sjömäta innanför "nya" 3-meters kurvan?

Nya båtsportskort Västkusten kommer 2021.

Förhoppningsvis med den "nya" sjömätningen.

http://lasselundell.se/sjokort.html

Kort från 1966

grunt 4.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev raol:

150 000 låter extremt billigt för en sån sjömätning! Jag hade gissat på åtskilliga miljoner åtminstone.

Sjömätningen är ju redan gjord, det är att trycka kortet och anpassa det för frititdsbåtsfolket, med information innanför tremeterskurvan det gäller. Om jag nu inte missuppfattat det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Sjömätningen är ju redan gjord, det är att trycka kortet och anpassa det för frititdsbåtsfolket, med information innanför tremeterskurvan det gäller. Om jag nu inte missuppfattat det hela.

Jomenvisst är det så

Det var Sjöfartsverket som sjömätte för yrkestrafiken.

Nu är det Hydrographica som skall mäta för nöjesbåtar "innanför" 3 meterskurvan.

http://www.hydrographica.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, det fattade jag. Det var just detta att mäta innanför 3 m och sammanställa som låter extremt billigt. Jag hade gissat på att man tappat en nolla i slutet av beloppet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Jo, det fattade jag. Det var just detta att mäta innanför 3 m och sammanställa som låter extremt billigt. Jag hade gissat på att man tappat en nolla i slutet av beloppet!

Jag uppfattade det som att även den mätningen var gjord men att denna information filtrerades bort för det proffesionella sjökortet. Men jag kan ju ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag uppfattade det som att även den mätningen var gjord men att denna information filtrerades bort för det proffesionella sjökortet. Men jag kan ju ha fel.

Sjöfartsverket sjömäter inte under 3 m. Det kan säkert finnas enstaka platser där man gör undantag, men som regel inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Lasse-L:

Jomenvisst är det så

Nu är det Hydrographica som skall mäta för nöjesbåtar "innanför" 3 meterskurvan.

Yrkestrafiken i detta fall är mest kollektivtrafiken som Styrsöbolaget sköter om för Västtragik, å förlåt, ”Västtrafik” skall det vara! Man vill effektivisera skärgårdstrafiken, kunna spara tid och bränsle och därmed minska miljöpåverkan genom att i större utsträckning kunna köra båtarna säkert genvägar mellan de invanda farlederna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Lasse-L:

Jomenvisst är det så

Hydrographica sjömäter inte "på konventionellt sätt" . De utgår från flygfoton som de fototolkar. Genom att fokusera på djup mindre än tre meter så fungerar det att fotogranska. Fotograferingen måste självklart göras under den tid på året när det är god sikt i vattnet. Efter fototolkningen åker de ut med båt och kontrollmäter en del djup med ekolod o mätsticka.

För några år sedan "hittade" jag en uppgrundning inne i en hamnvik som inte var redovisad i den äldre hamnguiden. Jag åkte ut med gummijollen och båtshaken för att positions och djupbestämma grundet, jag skulle ju ut samma väg. Grundet låg på 1,8 m djup och hade en utbredning på ett par kvadratmeter, det bestod av ett antal stora runda stenar som låg i en samling på botten. Jag rapporterade upptäckten till Hydrographica (det var de som gjort sjökorten i hamnguiden ett antal år tidigare). Jag fick ganska snabbt ett svar från dem. De hade redan hittat grundet i samband med framtagning av den nya hamnguiden för ostkusten och undrade vilket djup jag hade mätt på grundet vilket jag mailade dem. De hade kommit fram till samma djup med hjälp av sin fototolkning av ett foto som var taget på från hög höjd (minns inte höjden men tror det var ca 1000m). Imponerande.

Fototolkningsmetoden för kartering är så klart betydligt billigare än att åka runt med ekolod och detaljscanna botten. För djupgående fartyg fungerar det självklart inte men för fritidsbåtstrafik med krav på att känna till grund som är mindre än tre meter räcker det utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd bara att militären sätter stopp för mer effektiv sjömätning. Med lasermätning från flyg skulle man på kort tid kunna mäta upp större delen av det kustnära vattnet i Sverige och få hundraprocentig täckning av havsbottnen, med åtminstone decimeterprecision. Man behöver bara flyga över de områden som har sex meters djup eller mindre, för dels funkar lasermetoden dåligt på djup större än en handfull meter, dels är det inte relevant för annat än stora fartyg.

Då hade man haft ett facit. Ingen egentlig kompletterande sjömätning skulle behöva göras, mer än i områden där kraftiga strömmar påverkar bottensediment eller där vattendrag mynnar och avsätter sediment. Men överallt där det är stenbotten, och de flesta grund man behöver se upp med är just stenbotten, skulle vara hundraprocentigt funna och kartlagda, kanske efter bara ett år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev raol:

Synd bara att militären sätter stopp för mer effektiv sjömätning.

- - -

Det är inte sant, i alla inte vad avser förutsättningarna för fritidsbåtstrafik.

Inledningsvis hade Hydrographica stora problem med att få sjömäta, vilket kräver tillstånd om man ska göra mätresultatet tillgängligt för allmänheten. Försvarsmakten ville inte att hela bottentopografin skulle göras tillgänglig utanför de kommersiella farlederna. I skärgårdsområdena finns t.o.m. områden som är markerade med varningen att all djupinformation inte presenteras men att alla kända grund mindre än fem meter finns angivna (jag har för mig att det är fem meter som är gränsen).

Efter överklaganden o dialoger med Försvarsmakten så har de gemensamt utarbetat ett regelverk som båda parter är nöjda med. Hydrographica, Sjöfartsverket och Försvarsmakten har numera ett gott samarbete. De utbyter djupinformation med varandra och det har t.ex. lagts in nyupptäckta grund i ordinarie Sjöfartsverkssjökort utanför tre och sexmeterskurvorna som Hydrographica hittat och delat med sig av. Hydrographica å sin sida har en begränsning att inte uppge korrekta djupsiffror för större djup än fem meter om inte Sjöfartsverket har djupen angivna i sina sjökort. Med detta samarbete har Hydrographica fått möjlighet att kartera stora delar av mellan och utskärgårdarna där Sjöfartsverket inte har något kommersiellt intresse men fritidsbåtarna har stort behov av bättre sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Lintott:

Det är inte sant, i alla inte vad avser förutsättningarna för fritidsbåtstrafik.

Inledningsvis hade Hydrographica stora problem med att få sjömäta, vilket kräver tillstånd om man ska göra mätresultatet tillgängligt för allmänheten. Försvarsmakten ville inte att hela bottentopografin skulle göras tillgänglig utanför de kommersiella farlederna. I skärgårdsområdena finns t.o.m. områden som är markerade med varningen att all djupinformation inte presenteras men att alla kända grund mindre än fem meter finns angivna (jag har för mig att det är fem meter som är gränsen).

Efter överklaganden o dialoger med Försvarsmakten så har de gemensamt utarbetat ett regelverk som båda parter är nöjda med. Hydrographica, Sjöfartsverket och Försvarsmakten har numera ett gott samarbete. De utbyter djupinformation med varandra och det har t.ex. lagts in nyupptäckta grund i ordinarie Sjöfartsverkssjökort utanför tre och sexmeterskurvorna som Hydrographica hittat och delat med sig av. Hydrographica å sin sida har en begränsning att inte uppge korrekta djupsiffror för större djup än fem meter om inte Sjöfartsverket har djupen angivna i sina sjökort. Med detta samarbete har Hydrographica fått möjlighet att kartera stora delar av mellan och utskärgårdarna där Sjöfartsverket inte har något kommersiellt intresse men fritidsbåtarna har stort behov av bättre sjökort.

Jo, du skriver ju själv att militären lägger sig i. Det är ett faktum.

Hade de inte fått lägga sina mossgröna näsor i blöt så hade vi sen länge haft en fullständig täckning av havsbotten inomskärs på de djup som fritidsbåtar behöver ta hänsyn till. De har t ex helt blockerat ny sjömätning av de över 80 år gamla sjömätningarna utanför mina hemmavatten, Hunnebo och norr därom. Nu har Sjöfartsverket visserligen mätt den stora farleden förbi, men privata initiativ stoppas.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev raol:

Jo, du skriver ju själv att militären lägger sig i. Det är ett faktum.

Hade de inte fått lägga sina mossgröna näsor i blöt så hade vi sen länge haft en fullständig täckning av havsbotten inomskärs på de djup som fritidsbåtar behöver ta hänsyn till. De har t ex helt blockerat ny sjömätning av de över 80 år gamla sjömätningarna utanför mina hemmavatten, Hunnebo och norr därom. Nu har Sjöfartsverket visserligen mätt den stora farleden förbi, men privata initiativ stoppas.

Nu tror jag du far med osanning igen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är stridsyxan mellan Hydrographica och Försvarsmakten nedgrävd sedan flera år (enligt representant från Hydrographica och de har väl ingen anledning att ljuga om detta). Hydrographica tar fram sina fina sjökort i den takt de hinner med och där det finns en kommersiell efterfrågan från fritidsbåtsägare. Runt omkring i Sverige finns det lokala initiativ för att det tas fram Hydrographicasjökort, området sydväst om Göteborg är ett exempel på detta. Det området har varit och är sannolikt fortfarande av stort intresse för totalförsvaret, trots det verkar det inte vara några problem att göra en kartering av området.

Ska du hacka på någon myndighet så är det snarare Sjöfartsverket som helt övergett en mer detaljerad redovisning av områdena utanför de stora farlederna för fartygstrafik.

Sjökortet nedan är för övrigt från området nordväst om Hunnebostrand och det finns tre till i samma område (Kosterskärgården).

http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm

bild.png.631665d1893c538093be5e3d8d76d66d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Lintott:

Nu tror jag du far med osanning igen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är stridsyxan mellan Hydrographica och Försvarsmakten nedgrävd sedan flera år (enligt representant från Hydrographica och de har väl ingen anledning att ljuga om detta). Hydrographica tar fram sina fina sjökort i den takt de hinner med och där det finns en kommersiell efterfrågan från fritidsbåtsägare. Runt omkring i Sverige finns det lokala initiativ för att det tas fram Hydrographicasjökort, området sydväst om Göteborg är ett exempel på detta. Det området har varit och är sannolikt fortfarande av stort intresse för totalförsvaret, trots det verkar det inte vara några problem att göra en kartering av området.

Ska du hacka på någon myndighet så är det snarare Sjöfartsverket som helt övergett en mer detaljerad redovisning av områdena utanför de stora farlederna för fartygstrafik.

Sjökortet nedan är för övrigt från området nordväst om Hunnebostrand och det finns tre till i samma område (Kosterskärgården).

http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm

bild.png.631665d1893c538093be5e3d8d76d66d.png

Nu är visserligen uppgifterna om att de stoppat sjömätningen några år gamla, men det är helt sant. Koster är väldigt långt från Hunnebo. Jag menade det område som är utanför och strax norr om, inom kanske 10-12 sjömil. Jag minns inte exakt hur stort det blockerade området är, men jag har för mig att det var uppåt Fjällbacka till norrut och ner till Ramsvik i söder.

Att Sjöfartsverket bara bryr sig om den betalande fartygstrafiken är inte konstigt med tanke på den knäppa finansieringsmodellen för många myndigheter i Sverige, men det jag pratar om är att privata initiativ för sjömätning stoppats. Inte bara ner till ett visst djup, utan totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...