Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
MJ__

Laddning av LifePo4 från Beta 25

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev MJ__:

Det var det batteriet jag bifogade databladet till, och det står inget där om en DC-DC-laddare, och det nämdes aldrig i mailkonversationen, så det tror jag inte heller den har.

 

Jag kör nog vidare på bly, men jag hoppas nån hittat bra info i tråden

Du kan ju alltid uppgradera till AGM för att ladda snabbare om du inte redan har AGM-batterier.

 

I någon annan tråd finns det tips på att köpa batterier från Tyskland billigt. Man tänker genast att frakten blir enorm, men så är det inte.

 

Tillägg: Här var det nog, https://www.autobatterienbilliger.de/

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En avgörande faktor för den stora skillnaden i hantering av blybatterier kontra litiumbatterier är hur kemin påverkar det inre motståndet i cellerna.

 

I en blybattericell ökar resistansen med ökande spänning över de två polerna.
I en litiumbattericell minskar resistansen med ökande spänning över de två polerna.

 

Nackdelen vid laddning av en blycell är att laddningsvilligheten minskar med ökande spänning och därmed ökad resistans. Det är därför blyceller är så tröga att få fulladdade.
Fördelen är att de enskilda cellerna i en batteripacke "bromsas" spänningsmässigt så de blir självbalanserade.

 

Fördelen vid laddning av en litiumcell är att laddningsvilligheten ökar med ökande spänning och därmed minskad resistans. Det är därför litiumceller kan laddas med hög strömstyrka även när de närmar sig fulladdade.


Nackdelen är att en enskild cell i en batteripacke "kan skena" och bli överladdad innan övriga celler hunnit med.

 

Litiumcellen har dessutom en speciell kurva för ökande spänning - minskande motstånd. Vid den specificerade maxspänningen för laddning av den enskilda cellen så stiger kurvan uppåt ungefär som knycken på en hockeyklubba och spänningen stiger snabbt om den inte hålls under kontroll av något styrsystem. Om cellen sitter i en batteripacke så medför det att packen kan ha en helt OK spänning men enskilda celler för hög spänning och då pajar de. BMS har som uppgift att, med lite olika tekniker, hindra de enskilda cellerna från att skena.

 

När man insett dessa fysikaliska egenskaper i litiumbatteripackar så inser man även varför det krävs reglering av de enskilda cellerna. Så kallade "drop in batterier" utan cellreglering eller med enbart reglering av hela packen har hög risk för att enskilda celler skenar så att batteripacken pajar.

 

Det finns även en annan teknik för att ladda litiumpackar. Med celler som initialt är toppladdade till exakt samma spänning och därefter laddas med försiktighet så kan man bibehålla balansen i packen under en tid. Packen måste grundbalanseras med viss regelbundenhet. Detta låter sig inte göras med fabriksförseglade batteripackar (det är där problematiken med t.ex. LIME Powers slutna 12V-packar uppstår, de går inte att grundbalanseras cellvis).

 

Ett annat problem med färdigpaketerade batterier med inbyggd BMS är att BMS förbrukar ström. Om batteriet lämnas oövervakat under tillräckligt lång tid (t.ex. en vintersäsong) så kan BMS-strömmen tömma batteriet så det passerar under minimispänningen och sen är det kaputt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Om batteriet lämnas oövervakat under tillräckligt lång tid (t.ex. en vintersäsong) så kan BMS-strömmen tömma batteriet så det passerar under minimispänningen och sen är det kaputt.

Bra beskrivning i inlägget @Lintott! Och sen gillar visst inte Litium-batterier att laddas vid minusgrader vilket kan krångla till det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...