pkno 0 Postad 15 Mars , 2021 Hej, Har en äldre 2-takt Tothatsu 10 hk med dragstart som vägrar starta. Har bra gnista Har nya tändstift Har bra kompression Har testat med startgas i förgasaren och bensin i cylindrarna men den hostar inte ens till. I övrigt går den runt, växlar går i mm mm Någon som har tips på vad jag ska felsöka? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 15 Mars , 2021 Själva arbetsprincipen för en förbränningsmotor är ju just att den komprimerade bränsle/luftblandningen antänds. Om kompressionen är fullgod och gnistan likaså, borde du få någon reaktion på bensin eller gas. I ditt fall med komp o gnista är det ju bara bränslesidan kvar att felsöka på. Kanske har det blivit något blött i cylindrarna iaf. Stryp bränslet, ta ur stiften, dra runt lite och vädra cylindrarna. Sen i med rena stift och börja från början. Hur är det med choken? 🤔 Är nya stiften rätt modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 16 Mars , 2021 Tack ska testa att vädra ut och kanske värma cylindrarna. Jag har testat att dra runt med och utan choke men utan resultat Stiften är rätt modell och gap enligt dokumentation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 16 Mars , 2021 Luktar det bensin ? Om det luktar bensin eller att du ser bensinen i vattenytan så har du bensinen framme, annars så får du kolla om bensinen kommer fram. Har du både bensinen och gnistan, så måste du kolla om gnistan kommer fram i rätt ögonblick. Eller om bensinen är av rätt kvalité och inte täpper igen stiften. Och kolla om gnistan verkligen är bra, kan hända att spolen på en gammal motor orkar inte. Kan du göra testet i ett varmt utrymme ? Är du säker på att du rycker i snöret tillräckligt bra, det skall vara ett REJÄLT ryck !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 16 Mars , 2021 Tack för tips. Ja bensinen kommer till förgasaren men det är egentligen ointressant då jag varken får igång den med startgas i förgasaren eller bensin rakt ner i cylinder. Jag tycker att oavsett om gnistan kommer fram i rätt läge eller inte så borde den hosta till med startgas. Och givetvis drar jag rejält ryck Läste i en annan tråd att någon som hade fått oljeavlagringar i cylinderloppet och på kolven i en gammal motor fick liknande symptom så jag antar att jag får skruva lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 16 Mars , 2021 Tack för tips. Ja bensinen kommer till förgasaren men det är egentligen ointressant då jag varken får igång den med startgas i förgasaren eller bensin rakt ner i cylinder. Jag tycker att oavsett om gnistan kommer fram i rätt läge eller inte så borde den hosta till med startgas. Och givetvis drar jag rejält ryck Läste i en annan tråd att någon som hade fått oljeavlagringar i cylinderloppet och på kolven i en gammal motor fick liknande symptom så jag antar att jag får skruva lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 31 December , 2022 2021-03-16 vid 13:55 skrev pkno: Tack för tips. Ja bensinen kommer till förgasaren men det är egentligen ointressant då jag varken får igång den med startgas i förgasaren eller bensin rakt ner i cylinder. Jag tycker att oavsett om gnistan kommer fram i rätt läge eller inte så borde den hosta till med startgas. Och givetvis drar jag rejält ryck Läste i en annan tråd att någon som hade fått oljeavlagringar i cylinderloppet och på kolven i en gammal motor fick liknande symptom så jag antar att jag får skruva lite... Tjena. Jag har samma problem med min utombordare. fick du ordning på din motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 31 December , 2022 Just nu skrev Boasten: Tjena. Jag har samma problem med min utombordare. fick du ordning på din motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser