Cobalt233 65 Postad 13 Mars , 2021 Då har man stött på problem. Ska ta bort den näst innersta delen som styrning och tilt länkas ifrån. Behöver få bort den för lackering och byte av bussningarna. Följer boken men styrarmen sitter som berget. Man kan se lite rost emellan delarna som ska separerats. Det jag provat är hammare, spett, slägga, kofötter, värme, kyla, rostlösare och krypoljor. Har ni några tips? Är manualen korrekt? Avdragare och glidhammare går inte få dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 13 Mars , 2021 Är det den fyrkantiga ”plattan” i mitten som ska bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 13 Mars , 2021 1 timme sedan skrev Jacques: Är det den fyrkantiga ”plattan” i mitten som ska bort? Ja den ska neråt. Det är den övre på bilden.(Vid nr 7) På den sitter styrgaffel. Den ska vara påträdd och sedan hålls den fast av 1stor bricka och en skruv. Läser man manualen verkar det inte vara vanligt att den sitter fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 13 Mars , 2021 Nu har jag det ju inte framför mig, men är det inte hela den övre delen som ska ”upp”? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 13 Mars , 2021 1 timme sedan skrev Jacques: Nu har jag det ju inte framför mig, men är det inte hela den övre delen som ska ”upp”? Ja och nej. Den yttre delen är styrgaffel. Den trär man in från motorrummet genom ett hål i skölden. Hålet är lika stort som styrgaffel så det är hela den andra delen som ska ner för att sedan kunna dra ut gaffeln in mot motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 13 Mars , 2021 Nr 23 är styrgafeln som går på den andra delen på tidigare bild. Bilden visar att den går av/på rakt upp men i själva verket är den i ett litet utrymme som tidigare nämnts. Punkt nr 10 i manualen säger exakt hur man ska göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 14 Mars , 2021 Att slå direkt på axeln är ingen bra idé. Då fastnar den ännu värre. Ska man försöka slå ut axeln ska man skruva i en skruv i hålet, och slå på den. Ofta sitter det en badbrygga ovanför drevet så att man inte kommer åt att slå. Om de hade fettat in grejerna när de monterade ihop dem på fabriken skulle det gå lättare att få isär dem. För att få ut axeln på en båt jag jobbade med var jag tvungen att tillverka ett specialverktyg, som man skruvar fast istället för locket, och skruvar ner skruven som trycker ut axeln ur styrarmen. Se bild. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 14 Mars , 2021 1 timme sedan skrev Rollen: Att slå direkt på axeln är ingen bra idé. Då fastnar den ännu värre. Ska man försöka slå ut axeln ska man skruva i en skruv i hålet, och slå på den. Ofta sitter det en badbrygga ovanför drevet så att man inte kommer åt att slå. Om de hade fettat in grejerna när de monterade ihop dem på fabriken skulle det gå lättare att få isär dem. För att få ut axeln på en båt jag jobbade med var jag tvungen att tillverka ett specialverktyg, som man skruvar fast istället för locket, och skruvar ner skruven som trycker ut axeln ur styrarmen. Se bild. Den där såg fiffig ut. Jag är fortfarande tveksam till ifall gängorna till dom 4skruven skulle hålla. Jag spände fast en 2”x4” regel på utsvängningarna på delen jag ska ha bort. Satte i en styrning i nedre hålet. Tog sen min massiva tolk och svinga som en tok😅 regeln gick till slut av och då kände jag att den får sitta kvar... bussningarna går att byta som det är nu och lagret verkar ok. Slipning kromatering och lackning blir tråkigare men helt klar görbart. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 31 Mars , 2021 Kör en uppdatering. Jag gav som sagt var upp försöket att ta bort den. Såg några dagar efter att mitt ny monterade stödlager hade trillat ut av alla kraftiga slag😬 även ena fjädern till nya packboxen hade lossnat. Hur som helst så vakna jag inatt. Jag vet inte om det är dröm eller verklighet men inbilla mig att när jag spraya kylsprayer och krypoljor så rann det ner i trakterna av Nr 7 på tidigare bild. Om det nu skulle ha runnit ut borde vatten kunna ta sig in🤔 Är det Nr 7 som är ända tätningen mot det lilla utrymmet med styrgaffel? Jag körde varmluftpistol kanske 20min i sträck och sedan snabb kylning av ena delen. O-ringen sitter betydligt längre ner än där jag värmde men värme sprider sig. Allt är tillbaka skruvat med nya tätningar. Är det bara skruva upp och kontrollera eller har jag förstått tätningen av det utrymmet fel?🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 31 Mars , 2021 Kom på nu att när inte nr 33 är på plats så borde det läcka. Det är ju den som pressar upp hela del 2 så o-ringen nr 7 tätar. Hela delen på bild 2 var helt lös när jag försökte få bort styrgaffel. Kom på att även den första krypolja jag spraya på rann rakt igenom. (Innan jag använt värme). Undra om man kan hälla i något från motorrummets håll för att se om det läcker igenom sen när jag monterat 33? Annars märks det inte förens man lägger båten i vatten🤔 Nojig för att värmen fortfarande kunnat skada o-ringen 😬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser