Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
August_

Utombordare går inte på tomgång och går ojämnt.

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude 6hk 2 takt som inte går på tomgång och går ojämnt. Den låter som en trimmad moppe och vågar inte köra på högsta gas (den låter som den ska sprängas). Jag har rensat förgasaren noggrant vad kan det vara för fel hör gärna av er snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur en trimmad moppe låter, så om du förklarar det, och beskriver lite mer hur motorn beter sig i olika situationer, så ska jag (och säkert flera andra) försöka hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev raol:

Jag vet inte hur en trimmad moppe låter, så om du förklarar det, och beskriver lite mer hur motorn beter sig i olika situationer, så ska jag (och säkert flera andra) försöka hjälpa till.

Undrar om @raolmissade mopedåldern?

Trimmade mopeder låter ungefär som ilskna bålgetingar fast värre. Motorn övervarvar kraftigt och knattrar som en kulspruta när man släpper på gasen. Är det så din Evinrude låter?

Den kanske är trimmad? 
Tomgångsproblem kan ju bero på minst två olika saker, antingen lågfartsmunstycket i förgasaren, eller någonting med tändningen eller kanske en kombo av dessa saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I den åldern tillbringades det mesta av min tid framför en Amiga 1200 och lite senare en tidig Pentium-bestyckad pjäs med W95.

Tjuvluft nånstans skulle kunna vara en förklaring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Trimmade mopeder låter ungefär som ilskna bålgetingar fast värre. Motorn övervarvar kraftigt och knattrar som en kulspruta när man släpper på gasen. Är det så din Evinrude låter?

Den kanske är trimmad? 
Tomgångsproblem kan ju bero på minst två olika saker, antingen lågfartsmunstycket i förgasaren, eller någonting med tändningen eller kanske en kombo av dessa saker.

Förgasaren är noggrann tvättad men jag kanske borde byta tändstift på den. Om den skulle vara trimmad vart och hur ser jag detta? Jag köpte den billigt begagnad och han hade inte startat den på länge. Jag vet riktigt inte hur gammal eller ren bensinen är skulle det kunna vara ett problem? Ja den låter som att den ska sprängas eller mer som om du skulle släpa en järnstång i marken.

Redigerad av August_
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här känns det som att en grundlig "omstart" är vettig.

1. Töm ur all bensin ur tanken och skölj ur det sista med t-röd för att få bort eventuellt vatten (och se till att pumpa igenom friskt och vattenfritt bränsle genom hela bränslesystemet i motorn innan första start!).

2. Kolla noga alla slangar och kopplingar mellan tank och motor, och byt helst ut slang om den känns gammal och stel.

3. Ta ur tändstiften och kolla skicket. Kolla elektrodavståndet så det stämmer med vad motorn "vill ha" (kolla manualen).
4. Kolla alla packningar och membran i förgasaren. Byt ut tveksamma packningar.
5. Grundinställ förgasaren.
6. Kolla att tändförsprånget är korrekt för lågt och högt varvtal.
7. Sök efter luftläckor runt motorblocket och förgasare med startgas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev raol:

Här känns det som att en grundlig "omstart" är vettig.

1. Töm ur all bensin ur tanken och skölj ur det sista med t-röd för att få bort eventuellt vatten (och se till att pumpa igenom friskt och vattenfritt bränsle genom hela bränslesystemet i motorn innan första start!).

2. Kolla noga alla slangar och kopplingar mellan tank och motor, och byt helst ut slang om den känns gammal och stel.

3. Ta ur tändstiften och kolla skicket. Kolla elektrodavståndet så det stämmer med vad motorn "vill ha" (kolla manualen).
4. Kolla alla packningar och membran i förgasaren. Byt ut tveksamma packningar.
5. Grundinställ förgasaren.
6. Kolla att tändförsprånget är korrekt för lågt och högt varvtal.
7. Sök efter luftläckor runt motorblocket och förgasare med startgas.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förekom väl främst att man plockade bort någon förträngning i insuget som var ditsatt och skiljde 10 hk från 15 hk- motorer. Och det var väl på Evinrude/Johnson om jag minns rätt.

Men en ”omstartservice” enligt @raols råd ovan tycker även jag låter vettig, trots att han missat moppeåldern😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...