Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Johan_Danielsson

Metallisera/belägga/plätera propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej

har en axel till en 50 hk Mercury som har lätta skador där packboxen på axeln tätar. Flera ”spår” där tätningarna suttit finns, samtliga områden har några små skador på omkretsen och hur jag än vänder packboxarna då kommer en av två packboxar mitt för ett område med skador.

Finns det något verkstads (gärna i Stockholmsområdet) som kan ytbelägga axeln för att återställa en bra yta att täta mot?

Någon idé om vad det kan kosta (alternativet är att köpa en begagnad axeln från US för ca 600 kr+ tull etc,).

Mvh
Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Elektrometallisering AB i Tullinge. De kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst att man kan lägga en o-ring i mellan packboxarna. Om dom millimetrarna skulle hjälpa dig är det helt klart billigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sajjens alternativ lät intressant. Frågan är hur det beter sig i en korrosiv miljö? Verktyget såg dock för kort ut för att räcka till en propeller axel. Det var dock i en animerad video dom visa verktyget.

Att dom kan garantera 100% täthet på en skadad axel med enbart pressfit känns kaxigt😅

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-03-11 vid 21:35 skrev Johan_Danielsson:

Någon idé om vad det kan kosta (alternativet är att köpa en begagnad axeln från US för ca 600 kr+ tull etc,).

600:- kronor + tull + moms motsvarar en dryg timmes arbete på en verkstad.

Det tar säkert längre tid att förbereda axeln för att belägga den, belägga den och bearbeta den efter beläggning.

Jag tror att en begagnad axel från USA är billigare, eller lika i pris.

Ett alternativ kan ju vara att svarva/slipa ner axeln något där den är skadad och köpa en packbox med lämplig dimension. Detta funkar ju bara om den trängre packboxen går att dra över den grövre delen av axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Cobalt233:

Sajjens alternativ lät intressant. Frågan är hur det beter sig i en korrosiv miljö? Verktyget såg dock för kort ut för att räcka till en propeller axel. Det var dock i en animerad video dom visa verktyget.

Att dom kan garantera 100% täthet på en skadad axel med enbart pressfit känns kaxigt😅

Jag gjorde den åtgärden på ett VP-120-drev. Blev hur bra som helst. Men det blir billigare att köpa axeln från USA. Bara speedi-sleeven ligger på ca  700:- Sedan måste axeln bearbetas till ett mått så att det finns en speedi-sleev som passar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...