Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Spekulantnimbus

Nimbus 26 epoca vs Aquador 23 HT

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och två små barn som letar efter en större båt som vi kan bo i åtminstone ett par dagar på raken. På blocket finns tex Nimbus 26 epoca coupe från -98 som verkar vara en riktigt fin båt i lagom storlek. För ungefär samma pris kan vi få en Aquador 23 HT från -05. Vi söker efter er guidning gällande de här båtarna, tex:

- hur stor är den upplevda storleksskillnaden mellan dessa två båtar?

- finns det någon som har en recension gällande Nimbus 26 epoca coupe? Det finns en del recensioner om Aquadoren men inte Nimbusen.

- är det värt att köpa en mindre båt som dock är nyare?

 

Iom covid är vi tyvärr begränsade i att åka och kolla på så många båtar och vill därför ha råd härifrån först så vi kan göra en grovsållning. Finns det några alternativ till ovan nämnda båtar får ni gärna nämna dessa!

 

Vi är tacksamma för alla synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen är både 1 m längre och 30 cm bredare vilket gör stor skillnad. Personligen hade jag valt Aquadoren då den känns modernare, gärna med en D4. Den är lagom stor för en familj med två små barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 epoca är en rätt så öppen båt med en massa kapellduk, eller är det coupémodellen du sett?

Aquadoren har ju iallafall ett ombonat doghouse och sedan en massa kapellduk...

 

I din situation hade jag nog inte valt någon av dessa. Med tanke på hur vädret är under sommaren så blir det lätt omysigt under ett kapell. Jag hade en Nimbus 2700 under många år, barnen var väl ungefär i lågstadieåldern när den båten köptes, den fungerade rätt bra som familjebåt när det var bra väder, men det var det ju inte alltid. Den hade inget fast tak alls i sittbrunnen, det var kapell från vindrutebågen och hela vägen bakåt. Även om kapellet var tätt när det var nytt så fladdrade det och blev snabbt utkylt därinunder.

 

Du skriver inget om vad du har för budget, men jag tycker du skall kolla efter en rätt så modern motorbåt med mer tak och mindre kapell, det finns ju många nimbusar, Aquadorerna har jag dålig koll på, men det finns väl en och annan mer ombonad modell också. Sedan för en familj om fyra, skall man nog inte titta på båtar under 26 fot. Akterruff kan ju funka att inkvartera barnen i, men då får man mindre sittbrunn och det blir liksom längre till vattnet, om du förstår vad jag menar.

 

Nimbus och Aquador har ju båda högt andrahandsvärde, man får betala en hel del bara för namnet, ok båda är ju båtar med hög kvalitet.

 

Som sagt vet jag ju inte inom vilket prisspann du tänkt dig att en båt får kosta.

Jag gillar skarpt hyttbåtarnas koncept, titta på Minor/Sargo och Nordstar. Targa är en annan, men i de tidigaste targorna tycker jag att man inte tagit tillvara på båtens utrymmen då en förruff kan saknas då fungerar den inte som familjebåt.

 

Sedan finns det ju rätt så många norskbyggda ombonade familjebåtar, Saga exempelvis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nimbus 26 epoca är en rätt så öppen båt med en massa kapellduk, eller är det coupémodellen du sett?

TS skrev coupe i sitt inlägg. En sådan här;

image.png.6fb317c79c439acbbb2b2cf4e32864bd.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med @Georg_Ohm om att ni bör gå för den större båten. 23 fot är i minsta laget för 4 personer.

Jag håller däremot inte med honom, i den här tråden heller, om att en öppen båt med mycket kapell skulle vara negativt. Om man som ts skriver ska övernatta "ett par dagar på raken", så killgissar jag att man ger sig ut när bra väder utlovas. Inte när det vankas sämre väder.

Så tänkte i alla fall vi när vi letade efter rätt modell av båt. Jag ville ha en så öppen båt som möjligt, så man känner att man är utomhus. Jag vill inte sitta och "grillas" i doghouse när jag kör en solig sommardag. 

Men visst, smaken är som baken och det handlar först och främst om hur båten är tänkt att användas. Bara högsommar som vi gör eller sen höst t.ex. Jag skulle inte vilja övernatta i min öppna båt i oktober, så är det ju såklart. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara bra att sätta sig in i vad det innebär att ha drevbåt jämfört med rakaxel och backslag. Drev är ju vanligast bland dessa båttyper men det går även att hitta några liknande med backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Freez:

Nimbusen är både 1 m längre och 30 cm bredare vilket gör stor skillnad. Personligen hade jag valt Aquadoren då den känns modernare, gärna med en D4. Den är lagom stor för en familj med två små barn.

Hej, vad är det som gör att du rekommenderar Aquadoren? Är det pga att man kan få en yngre båt eller helt enkelt moderna design? Och varför en D4?

 

När det gäller storlekarna på båtarna kollar jag oftast på "Sök båt" (se nedan) och där är skillnaden mindre än du skriver, det är i princip samma bredd men Nimbusen är 75 cm längre. Det som vore intressant att veta är om dessa 75 cm är proprortionerligt spridda över båten eller t.ex. är i ruffen eller sittbrunnen.

 

Nimbus 26 Epoca coupe: L 7,9m, B 2,6m

https://www.sokbat.se/Modell/nimbus/26-coupé

 

Aquador 23 HT: L 7,15m, B 2,56m

https://www.sokbat.se/Modell/aquador/23-ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nimbus 26 epoca är en rätt så öppen båt med en massa kapellduk, eller är det coupémodellen du sett?

Aquadoren har ju iallafall ett ombonat doghouse och sedan en massa kapellduk...

 

I din situation hade jag nog inte valt någon av dessa. Med tanke på hur vädret är under sommaren så blir det lätt omysigt under ett kapell. Jag hade en Nimbus 2700 under många år, barnen var väl ungefär i lågstadieåldern när den båten köptes, den fungerade rätt bra som familjebåt när det var bra väder, men det var det ju inte alltid. Den hade inget fast tak alls i sittbrunnen, det var kapell från vindrutebågen och hela vägen bakåt. Även om kapellet var tätt när det var nytt så fladdrade det och blev snabbt utkylt därinunder.

 

Du skriver inget om vad du har för budget, men jag tycker du skall kolla efter en rätt så modern motorbåt med mer tak och mindre kapell, det finns ju många nimbusar, Aquadorerna har jag dålig koll på, men det finns väl en och annan mer ombonad modell också. Sedan för en familj om fyra, skall man nog inte titta på båtar under 26 fot. Akterruff kan ju funka att inkvartera barnen i, men då får man mindre sittbrunn och det blir liksom längre till vattnet, om du förstår vad jag menar.

 

Nimbus och Aquador har ju båda högt andrahandsvärde, man får betala en hel del bara för namnet, ok båda är ju båtar med hög kvalitet.

 

Som sagt vet jag ju inte inom vilket prisspann du tänkt dig att en båt får kosta.

Jag gillar skarpt hyttbåtarnas koncept, titta på Minor/Sargo och Nordstar. Targa är en annan, men i de tidigaste targorna tycker jag att man inte tagit tillvara på båtens utrymmen då en förruff kan saknas då fungerar den inte som familjebåt.

 

Sedan finns det ju rätt så många norskbyggda ombonade familjebåtar, Saga exempelvis.

 

Hej, tack för ett utförligt svar!

 

Det är coupe-versionen av Nimbusen jag avser. Vi vill gärna ha en hard top, precis som du skriver ovan: Dels vid dåligt väder men också för att kunna få solskydd vilket man behöver med barn under 5 år.

 

Vi tänker oss en budget på 600 tkr totalt för en båt men det skall också inkludera potentiella renoveringar/förbättringar som jag tror att jag behöver ta höjd för då båtarna jag kollat på är från sent 1995-2005. Helst vill jag landa på ett transaktionspris på båten på 450-500 tkr för att kunna lägga 100 tkr på förbättringar om så skulle behövas. Anledningen till att jag tror en budget för renovering behövs är att jag läst andra trådar på det här forumet där det varit väldigt mycket att göra på en 20 år gammal båt, t.ex:

Båten vi söker behöver ha någon form av solskydd (vi tänker hard top för att gardera mot dåligt väder också), toalett, samt en okej ruff att kunna sova i.

 

Här är två exempel på de vi skulle kunna tänka oss:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/nimbus_26_dc_epoca/94137262

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/aquador_23_ht___mercruiser_v_8_5_0_mpi/94512738

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Jag håller med @Georg_Ohm om att ni bör gå för den större båten. 23 fot är i minsta laget för 4 personer.

Jag håller däremot inte med honom, i den här tråden heller, om att en öppen båt med mycket kapell skulle vara negativt. Om man som ts skriver ska övernatta "ett par dagar på raken", så killgissar jag att man ger sig ut när bra väder utlovas. Inte när det vankas sämre väder.

Så tänkte i alla fall vi när vi letade efter rätt modell av båt. Jag ville ha en så öppen båt som möjligt, så man känner att man är utomhus. Jag vill inte sitta och "grillas" i doghouse när jag kör en solig sommardag. 

Men visst, smaken är som baken och det handlar först och främst om hur båten är tänkt att användas. Bara högsommar som vi gör eller sen höst t.ex. Jag skulle inte vilja övernatta i min öppna båt i oktober, så är det ju såklart. 

Hej, tack för svar! 

 

Jag köper ditt resonemang men vi tänker att vi vill ha en hard top för att kunna skydda barnen från sol, det kan bli knepigt under en längre tid när man är ute annars är min erfarenhet. En fördel med det är vid eventuella väderomslag behöver man inte panik-köra hem om det börjar regna osv.

 

Dock kommer vi använda den, precis som du skriver, mestadels på högsommaren och när värdet verkar vara bra.

 

Vad blev dedt för båt när ni letade då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Zwen:

Det kan också vara bra att sätta sig in i vad det innebär att ha drevbåt jämfört med rakaxel och backslag. Drev är ju vanligast bland dessa båttyper men det går även att hitta några liknande med backslag.

 

Om du kort skulle sammanfatta de viktigaste punkterna, vad skiljer drev vs. axel som jag ska tänka på?

 

Jag har i princip bara kollat på båtar med drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Spekulantnimbus:

Hej, vad är det som gör att du rekommenderar Aquadoren? Är det pga att man kan få en yngre båt eller helt enkelt moderna design? Och varför en D4?

 

När det gäller storlekarna på båtarna kollar jag oftast på "Sök båt" (se nedan) och där är skillnaden mindre än du skriver, det är i princip samma bredd men Nimbusen är 75 cm längre. Det som vore intressant att veta är om dessa 75 cm är proprortionerligt spridda över båten eller t.ex. är i ruffen eller sittbrunnen.

Framförallt för att jag upplever Aquadoren som en moderna båt. En äldre båt och motor kommer också kräva mer underhåll och kärlek. Hänger såklart lite på hur händig du är. Kan bli ganska dyrt att underhålla en äldre motor om du måste anlita en verkstad till allt. Kommer du köra många timmar är en modern diesel att föredra, tex Volvo D4/D6 men kör du som dom flesta ganska få timmar på en säsong går det lika bra med en bensinare och dessutom får du då ett lägre inköpspris.

 

Bästa sättet att bilda din egen uppfattning om storlek och utseende är att åka och titta på båtarna, men 3 fot är 3 fot😀.. och enligt annonsen du länkar till är Nimbusen 8,2 + 2,8m. Aquador 26:an är mer jämförbar i storlek.

 

Det är fortfarande ganska få båtar på blocket men har du lite is i magen kommer det dyka upp fler framåt April.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Covid eller inte - det viktiga är att familjen (alla) har en positiv inställning det båtlivet. Om en eller två av ej blir avskräckta så kommer ni inte få många dagar i båten. Din fru är superviktig i detta, annars åker du mest ensam - och de med två bar är familjeflykt precis som att spela golf!

Ni ska ut hela familjen, ni ska bada och ibland sova över. Detta kommer ni att göra när det på förhand är aviserat toppenväder - annars gör ni något annat. Det innebär att 90% av tiden är det solsken, lite vind och 25 grader varmt. Ni kommer kanske upp i 20 dagar per år, 25 högst - om ni inte tar 3 veckors semester i båten - vilket plussar på bra. Ni behöver en fungerande toalett och ett hyfsat kök.

 

Kök inne eller ute!? Det tog mig tid att förstå varför köket ska vara ute, men i vädret som beskrivs nedan vill inge stå inne och ryka/lukta ner där ni ska sova.

 

I det vädret som beskrivs ovan kommer ingen vilja sitta under ett fast tak med fönster som inte går att öppna helt. Taklucka hjälper inte, den släpper in sol och är bara kul när man kör.

Jag tycker att en DC är rätt i denna användning. Blir det för mycket sol, har man toppen uppe utan sidodelarna - så det blir som en bimini. Luft runt om, men skugga. När jag är ute med hela familjen så är det plana soliga ytor att ligga på som gäller.

Båt med fast tak och sidofönster är för dem som planerar att behöva köra i dåligt väder - eller som kör 50 ggr per år och tröttnat på att knäppa av och på ett kapell.

 

Drev eller sned axel är inte mycket val förrän du kommer upp i 32 fot eller mer - du får ta det du får (drev). Med ett drev är livet helt ok (givet att skicket är ok). Drev är mer underhåll, men drar 15% mindre bränsle eftersom den arbetar i rörelse-riktningen - rak axel är ju sned och förbrukar 15% till att vinkla ner sin axelkraft till ingen nytta. Du som har småbarn vill ju köra in på grunt vatten - då vill man kunna fälla upp propellern, så glöm rak axel på en planande båt i detta fall.

 

Diesel eller bensin beror på hur långt du kör. Du kommer nog upp i 250 sjömil på dina 25 ggr, mer vill inte småbarnen skumpa omkring. Dessa båtar förbrukar 1,2 liter diesel per sjömil eller 1,8 liter bensin. Så på 10 år har du 25 000 kr extra till en diesel. Jag har diesel (KAD42 och DPE drev) och är supernöjd. Jag kör 300-400 sjömil per år och skulle betala 50 000 kr extra för att få en diesel - inte mer. Bensin kan börja brinna (hände mig på en båt några sjömil ut - inte kul) och explodera, men rätt skött utrustning så ska detta inte vara avgörande och är det det så har man naturligtvis ingen gasol i heller.

 

Jag tror att ni ska titta på båtar med stort ute-utrymme. Inne kommer ni bara att vara när ni ligger och sover.

IMG_1431.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Framförallt för att jag upplever Aquadoren som en moderna båt. En äldre båt och motor kommer också kräva mer underhåll och kärlek. Hänger såklart lite på hur händig du är. Kan bli ganska dyrt att underhålla en äldre motor om du måste anlita en verkstad till allt. Kommer du köra många timmar är en modern diesel att föredra, tex Volvo D4/D6 men kör du som dom flesta ganska få timmar på en säsong går det lika bra med en bensinare och dessutom får du då ett lägre inköpspris.

 

Bästa sättet att bilda din egen uppfattning om storlek och utseende är att åka och titta på båtarna, men 3 fot är 3 fot😀.. och enligt annonsen du länkar till är Nimbusen 8,2 + 2,8m. Aquador 26:an är mer jämförbar i storlek.

 

Det är fortfarande ganska få båtar på blocket men har du lite is i magen kommer det dyka upp fler framåt April.

Jag tror du är helt rätt ute med att vi kommer köra ganska få timmar ändå så en bensinare är definitivt ett alternativ. Vi ska absolut ut och kolla på båtar men vill göra första gallringen här.

 

Angående längden står det olika i olika annonser, därav litar jag inte särskilt mycket på dom, jag är inte så säker på 3 fot är 3 fot :) I nedan annons står det 2,6 bred t.ex. (ingen coupe tyvärr) https://www.blocket.se/annons/goteborg/nimbus_26_epoca_02__fint_skick/94571956

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ganska många aspekter på detta och en del bottnar också i tycke o smak. Om man ska försöka vara objektiv tror jag ändå att det är en del grundläggande skillnader som jag tror de flesta kan skriva under på.

 

Vad gäller manöveregenskaper finns för- o nackdelar med båda. Vid manövrering i hamn kan man med drevbåt efter viss träning få båten att manövrera bra i.o.m. att man styr med propellern. Men det krävs att man lägger bort "respekten" så man blir lite tuff med gas, fram/back och rattvevande. En del har detta naturligt i sig och en del måste öva men kanske aldrig blir vän med det. Båttypen driver dock ofta lätt i sidled och har obefintlig styrning med enbart rattutslag så det krävs att man lär sig ovanstående. I alla fall om det blåser lite grann. Duoprop är här bättre än singelprop eftersom man får ungefär samma kraft åt båda hållen. Manövrera drevbåt är väldigt likt aktersnurra.

Roderbåt med rak axel är lite tvärtom. Deras roder gör att man kan styra en del även när båten glider fram sakta. Dessutom har de ofta en liten tillstymmelse till köl som gör att de inte brukar driva lika mycket i sidled. De brukar dock oftast inte lyda roder när man backar. Framåt lyder de dock bra eftersom rodret då styr propellerströmmen så om aktern drar iväg åt fel håll vid back kan man ge en kort kraftig dutt framåt med omlagt roder så båten vrider sig "rätt", sedan backar man på nytt.

Idag har ju många båtar bogpropeller och det är ju till stor hjälp vid ovanstående på alla båtar.🙂

 

När man är ute o åker lite saktare brukar drevbåtar slingra sig en del medan roderbåtar som regel går rakt och stadigt. I planande farter är drev mer effektiva eftersom propellerns vinkel blir mer gynnsam.

 

Underhåll är ju en annan sak... Drevet behöver tas av, tror de flesta är överens om att 3 år är lagom, för att byta bälgar. Särskilt knutbälgen är ju viktigt att den är tät. Många känner sig tvingade att ta av dem årligen pga stöldrisken. Moderna drev är mycket stöldbegärliga.

Det kan ju så klart bli andra fel på dem också, t.ex. trimkolvar med slangar, bussningar, drivknutar, samt regelrätta ras i drev och lager. En del tycker hantering av drev är tungt o krångligt. Andra kan nog tycka det är kul att mecka med dessa saker. Säkrast är nog ändå att räkna med ett drevras av någon sort någon gång. Vill minnas att Penta föreskriver 1000 h livslängd. Sedan ska det renoveras eller bytas.

 

Rak axel med backslag anses av många mer robust. Backslag kan givetvis också haverera, dock är livslängden generellt sett längre och underhållet, som oftast inskränker sig till oljebyte med en ganska billig olja, är billigare.

Rakaxelbåt har dock propelleraxeltätning och cutlesslager som behöver vara i bra skick. Dessa grejor är dock billiga jämfört med drevreparationer och som regel något man bara behöver byta en gång, eller kanske aldrig. Många tätningar skall dock smörjas eller oljas någon gång eller kanske efterdras. Dock ofta okomplicerat och relativt billigt.

 

Så.... vad gäller körbarhet är det nog mest tycke o smak vad som passar. Underhållet däremot tror jag nog de flesta är överens om att det generellt är mer krångel och större utgifter med drev, i alla fall om människan ifråga utsätts för genomsnittliga doser av tur respektive otur i livet.

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Spekulantnimbus:

Angående längden står det olika i olika annonser, därav litar jag inte särskilt mycket på dom, jag är inte så säker på 3 fot är 3 fot :)

Längd på vad?

Ofta pratar men om skrovets längd. Min båt är 28" (8,55 m, uppmätt inklusive gummilist), därtill kommer badbryggan som är på-bultad (0,51m). Totalt 9,06 m, vilket ofta kallas LOA (Längd Över Allt). Sen sticker ankare ut 0,19, så när jag bokar plats i en hamn behöver jag 9,25 m.

På deplacerande båtar är man intresserad av båtens våta vattenlinje, dvs hur mycket båtlängd som är i/under vattnet - vilket påverkar båtens deplacerande gångmotstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ThomasVikhog tack för ett utförligt inlägg, det uppskattas!

 

Jag kan glädja dig med att min fru är mer drivande i det här än jag, så iaf den punkten är löst! 

 

Jag håller med dig om det mesta du skriver och du får oss nu tippa mer mot en DC. Som av en händelse kom det precis ut en Nimbus 26 DC på blocket som såg fin ut.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/nimbus_26_epoca_02__fint_skick/94571956

 

Angående bensin och diesel är jag kluven, jag förstår att det kan vara en större brandrisk men det måste väl vara ganska sällan det händer? Jag har under alla år hört talas om det en eller två gånger, men är din erfarenhet att det är vanligare än man tror? Argumentet har nämligen framförts flera gånger här på forumet har jag sett.

 

Apropå antal dagar är du nog rätt ute men jag tror jag kommer köra en kortare sträcka än du skriver, vi har rätt nära till öarna men kanske med större båt tar vi oss längre än vad vi nu är vana vid.

 

Två frågor:

Vad är det för båt på bilden?

Vad rekommenderar du för båt med stort ute-utrymme som du skriver givet vår situation?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Zwen tack! De båtar vi kollar på har drev som regel men bra att ha med sig om det blir så att vi stöter på en båt med axel. Jag har förstått att underhåll för drevet inte är en försumbar kostnad om man säger så...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde en enorm förhöjning i gläde, enkelthet och benägenhet att vara ute med båten när vi skaffade båt med ruff + midcabin, dvs ett extra sovrum för tex barn. Både 26 epoca eller 23 aquador anser jag är badbåtar eller övernattningsbåtar för 2 st vuxna endast. Jag anser att vill ni ha en badbåt finns det mindre MYCKET billigare båtar som utför samma sak, har ni för avsikt att övernatta finns det båtar i ungefär samma storlek som är mycket bättre disponerade till samma/mindre pris. Men de är kanske inte lika hippa/inne men förnuftigare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Längd på vad?

Ofta pratar men om skrovets längd. Min båt är 28" (8,55 m, uppmätt inklusive gummilist), därtill kommer badbryggan som är på-bultad (0,51m). Totalt 9,06 m, vilket ofta kallas LOA (Längd Över Allt). Sen sticker ankare ut 0,19, så när jag bokar plats i en hamn behöver jag 9,25 m.

På deplacerande båtar är man intresserad av båtens våta vattenlinje, dvs hur mycket båtlängd som är i/under vattnet - vilket påverkar båtens deplacerande gångmotstånd.

 

Ja, du är ju på pucken här också, jag antar att det mäts på olika sätt och därför försöker jag hålla mig till en källa. Bredden borde väl dock vara mer likriktad i hur den mäts? I vårt fall är bredden mer intressant för tillfället då vi samtidigt håller på att fixa båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Kane:

TS skrev coupe i sitt inlägg. En sådan här;

image.png.6fb317c79c439acbbb2b2cf4e32864bd.png

 

Ok, ja det är nu bättre i mitt tycke med ett ordentligt doghouse, ändock en hel del kapell, men det är ju vackert väder ibland också....

Nimbus är ju kvalitet, som man får betala extra för, men man har ju igen det den dagen båten skall säljas vidare.

 

Till @Spekulantnimbus kan jag ju ge rådet att ta med hela familjen och titta på ”objekten” prova att ligga alla fyra samtidigt i kojerna, får ni plats? Prova att sitta alla fyra runt bordet, får ni plats? Ja troligtvis, försök att bilda er en känsla hur och om det går att leva några semeterveckor i båten.
Hur är det med förvaringsmöjligheter för köksgeråd, marvaror, kläder, sängkläder och annat? 

Kolla båtens skick. Om det är smutsigt i motorrummet är det ett avslöjnade på båtens skötsel, likadant hur det ser ut i byssan (pentryt) och på toaletten.
Fungerar allting ombord? Kylen? allt elektriskt? spisen?

Är motorn lättstartad?

Dokumentation och motorns servicehistorik är ju värdefullt om det finns.

 

Även propellern kan avslöja ett och annat.Den skall vara hel och din utan nagg i kanten.

Stirra dig inte blind på flashig navigationselektronik, sådan blir snabbt omodern och är lätt att byta ut. Kolla istället båtens allmäntillstånd, finishen ute och inne. Dyr utrustning som är ett plus är om det finns ankarspel och bogpropeller.

 

Båten skall kunna provköras och motorns skall ju gå bra utan att den ryker eller bär sig illa åt på annat sätt. Turbon kollas genom att skruva loss insugsröret eller luftrenaren beroende på hur det ser ut, och så kollar man om det finns axiellt eller radiellt glapp i axeln, och den skall snurra lätt, det skall inte finnas något kännbart glapp över huvud taget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Längd på vad?

Ofta pratar men om skrovets längd. Min båt är 28" (8,55 m, uppmätt inklusive gummilist), därtill kommer badbryggan som är på-bultad (0,51m). Totalt 9,06 m, vilket ofta kallas LOA (Längd Över Allt). Sen sticker ankare ut 0,19, så när jag bokar plats i en hamn behöver jag 9,25 m.

På deplacerande båtar är man intresserad av båtens våta vattenlinje, dvs hur mycket båtlängd som är i/under vattnet - vilket påverkar båtens deplacerande gångmotstånd.

Ja olika båtfabrikanter mäter på olika sätt och en fot vare sig den är amerikansk eller imperialistisk är inte alltid en fot... En del mäter efter små barnafötter och andra efter större fötter, kanske inte Yetins fötter men ändå...  En del använder sig av metriska mått avrundade generöst uppåt.

Jag har en känsla av att Nimbus anger längden över allt, löa, alltså skrovlängden inklusive badbrygga och peke. Andra anger endast skrovets största längd, eller skrovets längd i vattenlinjen... så det kan bli helt olika mått på lika långa båtar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev FinaKillen:

Jag håller med @Georg_Ohm om att ni bör gå för den större båten. 23 fot är i minsta laget för 4 personer.

Jag håller däremot inte med honom, i den här tråden heller, om att en öppen båt med mycket kapell skulle vara negativt. Om man som ts skriver ska övernatta "ett par dagar på raken", så killgissar jag att man ger sig ut när bra väder utlovas. Inte när det vankas sämre väder.

Så tänkte i alla fall vi när vi letade efter rätt modell av båt. Jag ville ha en så öppen båt som möjligt, så man känner att man är utomhus. Jag vill inte sitta och "grillas" i doghouse när jag kör en solig sommardag. 

Men visst, smaken är som baken och det handlar först och främst om hur båten är tänkt att användas. Bara högsommar som vi gör eller sen höst t.ex. Jag skulle inte vilja övernatta i min öppna båt i oktober, så är det ju såklart. 

Om man som första båt köper en ”solskensbåt” kanske man ledsnar på båtlivet redan efter en säsong, även om man själv är entusiastisk så skall även resten av familjen gilla båtlivet.
 

Meteorologerna ger ju prognoser, som kan bli fel. Det är ju aldrig roligt att bli inbåst i sin båt nånstans, men det blir mindre tråkigt om det är ombonat och bekvämt. Låt istället ”ett par dagar på raken” bli ett par veckor, det är båtlivet värt. En båt är ju en rätt stor ekonomiskt investering och då är det ju bra om man kan få en del valuta för investerade pengar och eget arbete genom att kunna utnyttja en båt under längre perioder och där hela familjen trivs ombord.

 

Sedan är det ju så för de flesta av oss, att det första båtköpet kanske inte var dåligt, men det var kanske inte den mest ultimata båten heller, fritidsbåtar, familjebåtar är ju ofta byggda på en del kompromisser för att passa ett större ”kundsegment” så det kanske tar två till tre båtköp in i framtiden innan man finner den mest ultimata familjebåten, men då är barnen stora och utflugna...

Men man lär sig efter resans gång, man ser hele tiden på andra båtar, vad som är bra eller dåligt med dem, man skaffar sig erfarenheter helt enkelt.

 

Sedan lade jag väl in mina subjektiva åsikter om ”en massa kapellduk” som var anledningen till att jag tröttnade på förra båten och istället köpte en ”pråm med glasskiosk på”...som elaka och seglande tungor skrev en gång... men, nej det är inte roligt att sitta inblåst norr om Tjurpannan när det råder kulingvarning och när det regnar tre dagar och nätter i sträck i någon båt, men i en torr båt med värmare och en bra byssa med en massa god mat i kylen samt bra litteratur och roliga sällskapsspel gör vistelsen klart uthärdbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ens hur 26 Epocan kan vara ett alternativ när ni är fyra personer då den saknar stickkoj?

Inte heller Aquador 23 faktiskt som ändå har en liten stickkoj men en minimal ruff

Ska du välja båt med D4 så bör du ha mer än 100K undanstoppat för ev reparationer

Med denna storlek på båt så skulle jag själv kollat på amerikanska båtar eller kanske Sealine s23, Doral mfl. Biminitopp får duga som solskydd

Amerikanska båtar samt mina andra förslag har vettig toalett och de har så du kan gå genom framrutan vilket är mycket uppskattat av fruar och småbarn och därmed också av dig

Minimalt skarndäck som både Aquador 23 och Epocan har är avskytt av fruarna

Luckan i fören på Aquador är ingen hit heller 

Ni behöver en båt som går att bo i och inte en badbåt 

 

Har kompisar som haft både Aquador 23 och Epoca 26 och de är katastrof för en familj som skall göra mer än dagsturer 

 

Om ni inte har väldigt långt för att ta er till skärgården så hade jag satsat på bensinare pga ekonomin och då gärna Mercruiser

 

Får man inte åka och titta på båtar i Sverige nu pga Corona?(är utomlands)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benisn v.s diesel är ett evigt diskussionsämne här, diskussionerna blir långa. Övriga forumdeltagare brukar tröttna på mig när jag lägger ut bilder på brinnande bensinmotorbåtar, så det skall jag bespara dig och alla andra denna gången, därmed har jag sagt vilket drivmedel jag inte gillar.

 

Väldigt generellt är en bensinmotor billigare i inköp och kan vara billigare i underhåll. 
Prismässigt är det ingen större skillnad på bensin och diesel på sjömackarna, men en hel del sjömackar i Bohuslän säljer inte bensin, men med planering är det egentligen inget stort problem, om man nu navigerar på den sidan av landet.

Däremot kommer du längre på en liter diesel än samma mängd bensin. Varken bensin eller diesel brinner, däremot är bensinångorna förrädiskt lättantändliga, det går inte att komma ifrån. Men i båda fallen skall man underhålla sitt bränslesystem noggrant. En bensinläcka ombord är farlig, en dieselläcka är inte lika farlig men heller inte harmlös, och diesellukten är svår att vädra bort. Jag minns ett paket med rågkex som smakade diesel bara för det hade stått någon centiliter utspilld diesel under skafferiskåpet. 
 

Rätt underhållna håller dieselmotorer länge, ibland längre än den dagen tillverkaren slutar sälja reservdelar till dem.

Bensinare är mer lättmekande, utan tummar mitt i näven och bra verktyg kan man ofta lösa problemen själv. Det krävs i allmänhet mer kunskap med dieslar, men det allmänna underhållet är inte så svårt.

 

Så jag anser att du skall välja en båt med dieselmotor om du nu står och väljer mellan likvärdiga båtar men med diesel- resp. bensinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Spekulantnimbus:

@Zwen tack! De båtar vi kollar på har drev som regel men bra att ha med sig om det blir så att vi stöter på en båt med axel. Jag har förstått att underhåll för drevet inte är en försumbar kostnad om man säger så...

 

Jag lade omkring 2000 kronor i år med bälgbyten, byte av sjövattenslangen, olja, offeranoder och litet packningar, då gör jag jobbet själv och räknar inte med färgen jag målade med, den hade jag kvar en slatt av sedan tidigare. Dieselmotorn med olje-och filterbyten, ny impeller kostade omkring 1500kr även där gör jag dessa saker själv. Förra vintern byttes alla drivremmar, minns inte exakt men det var väl omkring 700kr som tillkom för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Jag upplevde en enorm förhöjning i gläde, enkelthet och benägenhet att vara ute med båten när vi skaffade båt med ruff + midcabin, dvs ett extra sovrum för tex barn. Både 26 epoca eller 23 aquador anser jag är badbåtar eller övernattningsbåtar för 2 st vuxna endast. Jag anser att vill ni ha en badbåt finns det mindre MYCKET billigare båtar som utför samma sak, har ni för avsikt att övernatta finns det båtar i ungefär samma storlek som är mycket bättre disponerade till samma/mindre pris. Men de är kanske inte lika hippa/inne men förnuftigare.

Typ 

 

Badbåtar med väderskydd för 100k

Flipper 640 ht

Bella 640ht 

typ

 

Övernattningsbåtar för mindre familjer för runt 250-300tkr

 

Nimbus 28/29 dc

Forbina 8000

 

Finns jättemånga fler förslag men för att ge en idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev joelfrodin:

Typ 

 

Badbåtar med väderskydd för 100k

Flipper 640 ht

Bella 640ht 

typ

 

Övernattningsbåtar för mindre familjer för runt 250-300tkr

 

Nimbus 28/29 dc

Forbina 8000

 

Finns jättemånga fler förslag men för att ge en idé.

Tack!

 

Badbåtarna har (vad jag kan se) ingen toalett, det vill vi ha.

 

Nimbusarna har jag kollat på, t.ex. 29 dc verkar riktigt fin men den jag kollat på verkar behöva omfattande underhåll. Men kanske kan vi hitta någon som är i bra skick?

Forbina behöver jag läsa in mig på mer.

Redigerad av Spekulantnimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Tack för många svar och inlägg!

 

Diesel är noterat :) och underhållet låter ju billigt men då gör du det själv vilket jag kanske kan göra på sikt.

 

Givetvis skall vi åka runt och känna in olika båtar, det är ett stort köp. Jag slänger in en annan fråga här, det är ju trots allt ett stort köp och jag vill ha en oberoende besiktningsman som kollar båten åt mig. Vad är era åsikter om det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Capitan:

Jag förstår inte ens hur 26 Epocan kan vara ett alternativ när ni är fyra personer då den saknar stickkoj?

Inte heller Aquador 23 faktiskt som ändå har en liten stickkoj men en minimal ruff

Ska du välja båt med D4 så bör du ha mer än 100K undanstoppat för ev reparationer

Med denna storlek på båt så skulle jag själv kollat på amerikanska båtar eller kanske Sealine s23, Doral mfl. Biminitopp får duga som solskydd

Amerikanska båtar samt mina andra förslag har vettig toalett och de har så du kan gå genom framrutan vilket är mycket uppskattat av fruar och småbarn och därmed också av dig

Minimalt skarndäck som både Aquador 23 och Epocan har är avskytt av fruarna

Luckan i fören på Aquador är ingen hit heller 

Ni behöver en båt som går att bo i och inte en badbåt 

 

Har kompisar som haft både Aquador 23 och Epoca 26 och de är katastrof för en familj som skall göra mer än dagsturer 

 

Om ni inte har väldigt långt för att ta er till skärgården så hade jag satsat på bensinare pga ekonomin och då gärna Mercruiser

 

Får man inte åka och titta på båtar i Sverige nu pga Corona?(är utomlands)

 

 

Man får åka och kolla men i varje fall där jag bor är Corona-läget inte så bra (just nu) så vi kommer hålla oss hemma ett tag - när tiden är rätt skall vi kolla runt!

 

Vad är det som gör att Aquadoren och Nimbusen är en katastrof? Det låter lite överdrivet.

 

Gällande luckan på Aquadoren, vad är det som är dåligt med den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...