Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Sealbrool

Reparation av spegel på electrolux

Rekommendera Poster

Hej! Har en liten Electrolux båt som spegeln har blivit dålig på 

Tog en mejsel och tog Burt allt som var ruttet. Frågan är. Behöver jag såga ut och ordna en ny bit eller räcker det att täcka det som är nu med båtplast eller liknande? Brukar normalt sitta en brädbit utanpå som motorn spänns fast vid. 

8BD4BE76-8CB5-48E4-AC3D-282A62D3396A.jpeg

8EF9F90B-7A7E-48B1-B713-A02EAD4AB21F.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon motorbåtare. Men jag hade gjort så här om plywoodförstärkningen är kass, vilket den ser ut att vara.

Sågat upp så långt plywooden sträcker sig och sedan rivit ut den. Jag hade dock sparat det inre plastlagret för att ha något att bygga upp det nya på.

Limmat i ny plywoodförstärkning och plastat upp det yttre plastlagret igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev McLasse:

Nu är inte jag någon motorbåtare. Men jag hade gjort så här om plywoodförstärkningen är kass, vilket den ser ut att vara.

Sågat upp så långt plywooden sträcker sig och sedan rivit ut den. Jag hade dock sparat det inre plastlagret för att ha något att bygga upp det nya på.

Limmat i ny plywoodförstärkning och plastat upp det yttre plastlagret igen.

Okej! Med det inre, menar du det prickiga man ser på bilden? Är det något speciellt limm man bör använda sig av? Vill gärna inte hålla på att tapp motorn igen 😄

Redigerad av Sealbrool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar man inte försöka låta utsidan vara kvar att plasta ny plywood mot?

Dvs man jobbar från insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Sealbrool:

Okej! Med det inre, menar du det prickiga man ser på bilden? Är det något speciellt limm man bör använda sig av? Vill gärna inte hålla på att tapp motorn igen 😄

Är det inte en plywoodförstärkning inplastad i akterspegeln och att det är den man ser på bilden? Att det är den förstärkningen som blivit blöt och dålig? Det är så jag har tolkat bilden. Har jag sett fel?

Vanlig lamineringsepoxy med fyllnadsmedel är bra att limma med. Fyllnadsmedel är tex West Systems 406, med det finns även andra fabrikat.

13 minuter sedan skrev Zwen:

Brukar man inte försöka låta utsidan vara kvar att plasta ny plywood mot?

Dvs man jobbar från insidan.

Jag tyckte det såg ut på bilden som att TS redan börjat riva på utsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev McLasse:

Är det inte en plywoodförstärkning inplastad i akterspegeln och att det är den man ser på bilden? Att det är den förstärkningen som blivit blöt och dålig? Det är så jag har tolkat bilden. Har jag sett fel?

Vanlig lamineringsepoxy med fyllnadsmedel är bra att limma med. Fyllnadsmedel är tex West Systems 406, med det finns även andra fabrikat.

Jag tyckte det såg ut på bilden som att TS redan börjat riva på utsidan.

Jo stämmer bra är en skiva sen plast runtom. Vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att endast såga ut trät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Sealbrool:

Vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att endast såga ut trät.

Titta på den här videon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...