nickenl72 4 Postad 7 Mars , 2021 Hej, Har blivit med ny båt i vinter. Sitter en D6 370 i från 2018 med Dph drev. Styrningen är fylld med hydrual olja i stället för atf som det står i manualen. Borde jag tappa ur oljan och byta till röd atf olja eller går det lika bra att behålla den klara hydrual oljan? Verkar råda lite delade meningar om detta. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 20 April , 2021 Hej, Hur har det gått för dig? Har du tömt systemet på all olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nickenl72 4 Postad 20 April , 2021 Hej SeaRayeller, Ja jag tömde systemet fyllde på med ATF luftade hjälpligt, dränerade ur oljan igen tog isär kopplingarna vid servopumpen för att tömma ordentligt. Fyllde på nytt och luftade ur. Båten sjösatt nu och helgen som gick var premiär och det fungerade fint. Känns bra att ha den olja som är föreskriven i servicemanualen för DPH drev och styrning då det står explicit att ingen annan olja än ATF får användas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 20 April , 2021 OK, har fått vatten i min och måste tömma ur allt. Fyllde du på vid ratten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nickenl72 4 Postad 20 April , 2021 Se till att får all olja och vatten, fyll på burken nere i motorrummet om det finns en sådan i princip helt full, bara ngn centimeter med luft om det är VP DPH. Sedan fyller du vid ratte med en flaska och slang till all luft gått ut, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 April , 2021 2 timmar sedan skrev SeaRayeller: OK, har fått vatten i min och måste tömma ur allt. Fyllde du på vid ratten? Som sagt var är oljan vid ratten tillhörig ett eget system. Litet förvirrande, men om du har en hydraulstyrning så sitter det en stor pump framför ratten, rattpumpen, denna är via hydraulslangar kopplade till en dubbelverkande styrcylinder som påverkar styrarmen, på båtar med traditionellt roder brukar det sluta där. Men på båtar med drev har man ofta också en servostyrning, ungefär som på en bil. En servopump drivs av motorn, den försörjer ytterligare en styrcylinder, eller hellre i detta fall en ”servocylinder” denna känner av kraften från den något mindre styrcylindern som är kopplad till ratten och hjälper då till att svänga drevet. Det är två olika system, varav det ena, servostyrningen, har en synlig oljebehållare. Rattpumpens olja ser du inte då den finns i rattpump, slangar och i styrcylindern. Som jag skrev i din tråd finns det även andra hydrauliska grejer ombord, drevlyften och trimplanen, även dessa helt egna isolerade system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser