orion5 0 Postad 5 Mars , 2021 Hej alla. Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan svara mig, varför gelcoaten är klibbig på toppen efter jag målat? Den har härdat bra och är stenhård men jag kan inte lägga handen på den utan att det blir avtryck på densamma. Någon som vet? Donn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 5 Mars , 2021 Du har sannolikt missat att blanda i vax i gelcoaten och få s.k. Topcoat. Yta som kommer i kontakt med luft under härdningen härdar inte ut ordentligt, och därför skall man på det som är ytskikt ha lite vax i som lägger sig som en skyddande hinna utanpå. Gäller givetvis inte om man plastar i form, då formen hindrar luften att komma åt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 423 Postad 5 Mars , 2021 Gelcoat skall vara lite klibbig. Om du vill ha topcoat, ej klibbig, skall du blanda i några droppar parafinolja. Den exakta mängden står på flaskan. Ett annat alternativ är att sätt någon plastfilm över din lagning. Då härdar gelcoaten utan bli klibbig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orion5 0 Postad 5 Mars , 2021 Tack för svaren. Ja jag har inte blandat i parafinolja eller vax, synd att man skall lära sig på det hårda sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 5 Mars , 2021 5 timmar sedan skrev orion5: synd att man skall lära sig på det hårda sättet. I fall du missade detta: 13 timmar sedan skrev anuba: sätt någon plastfilm över din lagning. Då härdar gelcoaten utan bli klibbig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 6 Mars , 2021 Härdar den inte ut på lite längre sikt heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 6 Mars , 2021 Nej, men om man stryker på ett lager topcoat på den klibbiga ytan så brukar det bli bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser