Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Cobalt233

Optimal lackerings vagn

Rekommendera Poster

Det finns många fina drev vagnar och kärror därute. Men alla har sina nackdelar vid lackering då dom ligger emot drevet.

 

I mitt fall ska drevet till ett företag och kromateras, då behöver dom tillgång till alla ytor. Efter det får drevet inte vidröras så skulle behöva ha en mobil ställning som jag kan rulla in i skåpbilen för vidare transport till lackerings företaget som även dom ska ha tillgång till alla ytor på samma gång.

 

Har ni sett några varianter? 
 

Jag gjorde en skiss på hur jag tänkte vid första anblick.  
 

Svart: m8 gängstång

Grå: Takjärn

Gul: trä reglar

Röd: 18mm stålrör

 

Dom främre gängstängerna sitter i hålen för anoden. Det blir alltså m8 muttrar på samma ställe där skruvskallarna till anoden ska vara, och även på andra sidan som låsning.

 

Röret trär jag igenom hålet för trimkolvarnas axel.

 

 

Har sett folk använda bulthålen och fästa en kätting. Men då kommer varken kromateringen eller färgen åt dom kritiska punkterna👎🏻 Måla på med mina 2k burkar går ju men känns som dom inte alls har samma kvalitet och effekt mot korrosion jämfört med tidigare nämnda system.

 

Har ni stött på någon smartare lösning jag inte tänkt på?🤔 

00A2A542-CDF0-4D47-AB26-8269F290BCA2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde på min ide. Ska ren kapas lite samt lägga till något ytterligare för att få med trimmkolvar och lite delar från skölden på samma rigg👍

716FE336-7061-464A-9B61-88CBB5BB40CF.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nyfiken, ska du doppa ner drevet i sin helhet i kromateringsbadet? Hur gör du med de ytor där man inte vill ha kromatering? Ex. propelleraxel med tätning, medbringaren till kardanen, kylkanaler med impeller etc.?

Om nu drevet ska ned i sin helhet, vore det inte enklare att hänga den i kardanens medbringare? Ställningen kommer nog att ge huvudbry för lackeraren, mycket som är i vägen för att få en jämn påläggning av färg.

Jag antar att drevet ska sandblästras innan kromateringen, ser ut att vara lite korrosionsangrepp som behöver åtgärdas.

Spännande projekt, kommer att följas👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gripen72:

Blir nyfiken, ska du doppa ner drevet i sin helhet i kromateringsbadet? Hur gör du med de ytor där man inte vill ha kromatering? Ex. propelleraxel med tätning, medbringaren till kardanen, kylkanaler med impeller etc.?

Om nu drevet ska ned i sin helhet, vore det inte enklare att hänga den i kardanens medbringare? Ställningen kommer nog att ge huvudbry för lackeraren, mycket som är i vägen för att få en jämn påläggning av färg.

Jag antar att drevet ska sandblästras innan kromateringen, ser ut att vara lite korrosionsangrepp som behöver åtgärdas.

Spännande projekt, kommer att följas👍

Hej. Drevet ska inte doppas ner i ett kar utan företaget kommer spraya på syran som ska verka i några minuter och sedan sköljas av.

Det här är en riktig specialist firma som inte alls håller på med båtdrev i vanliga fall. Han mena på att blästring av ett drev som inte är nerplockat i molekyler   är omöjligt att blästra, hur man än täcker letar sig alltid lite blästermedel sig in i växelhuset.

För att svara på din fråga ->

Syran kromaterar bara rå aluminium. Gummi, järn, plast, färg, rostfritt mm påverkas inte. Dom materialen drar varken fördel eller nackdel av syran.

 

Syran gör så att Aluminium oxidationen stoppas och det bildas ett urstarkt lager på aluminiumet. Så skulle man ha korrosion på några ställen efter slipning så dödas den processen. På kromateringen fäster epoxygrundfärgen extremt bra.

 

Många skippar kromateringsprosessen och grundmålar direkt på rå aluminium som oxiderar direkt i kontakt med luften.

Besvikna blir dom när färgen släpper efter  en säsong.

 

Jag kommer slipa drevet aluminium rent till 98%.
Den stora idén med vagnen var att efter kromateringen får man inte vidröra ytan så jag tänkte mig en vagn jag kunde rulla in i skåpbilen och köra till lackeraren utan att behöva rör drevet.

Målet är att få ett riktigt bra korrosion skydd. Skulle det bli några rinningar gör det mig inget.

 

Ditt förslag kanske skulle fungera om jag hitta en motorlyft som är mobil men samtidigt inte för hög för att gå in i skåpbilen🤔 

 

Utan en mini bandslip av liknande modell hade slipningen varit väldigt svår. Den jag har är ca 1x1cm i änden. När inte den kommer åt åker dremmeln fram och sen får det vara nog 😂.

F3E5D301-5044-413E-8D07-A7971757BE0A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom gripen i alla fall var lite nyfiken på projektet så lägger jag ut lite bilder här även fast rubriken är passé.

Inser mer och mer att min vagn inte är optimal för just lackerings skedet.

 

Nu hittade jag ingen lackerare som kunde slänga på färg inom 24h efter kromateringen så jag får göra det själv.


Alla slipningar har gjorts med Aluminiumoxid baserade produkter eller likvärdigt.

 

Maskiner:

1. Mini Bandslip

2. excenterslip 125mm

3. vinkelslip med lamellrondell 

4. Dremmel

5. Hörnslipmaskin

6. Multimaskin 

7. Tillbehör flexpad 20mm


Synliga ytor är slipade ner till 240. Andra ytor har jag valt all slipa grovt, dels för att spara tid men även för att färgen fäster bättre. Det är även i dom områdena det är svårt att få bort varenda oxid prick.

 

Vissa ställen tex, konan som trycks in i bälgen och ytorna för kylvattnets o-ringar är självklar slipade med extremt fint papper.

 

Nu är det en sista finslip kvar och sen en ordentlig tvätt för att få bort eventuella rester av fett och silicon. (Spraymax Siliconeremover) Den använde jag även innan första slipningen.

 

 

B7DAAC4D-3F2E-4962-8F44-8AEB0355B9C7.jpeg

1AD424CD-A2A3-47FE-BA39-80C02B6F9349.jpeg

064E3E95-6E1A-4DA1-8813-505F7B475824.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Medans drevet är på kromatering gick jag ut och smygstartade med slipning av skölden.

 

Till min förvåning har zinkanoderna hjälp här. Dom få ställen där det är korrosion sitter det väldigt ytligt så här behåller jag så mycket färg som möjligt. Epoxi grundfärgen ska enligt tillverkaren fästa bra på tidigare grund/top färg. Jag kommer själv kromatera dom bara aluminium ytorna 👍

 

På bilden är lite slipat men kollar man in vid skölden ser man hur hela såg ut vid start. Även drevet var i liknande skick och där var det korrosion som heter duga.
På skölden visa det sig att det var flera lager bättringar som släppt överallt, Under det sitter original grund/top riktigt bra!

FB8294E3-DDBD-4C97-8632-411DB74C84F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Info. om någon ska använda samma epoxigrund som mig.

Då skölden ska lackeras på plats fråga jag om vått-i-vått tider vid 5grader.


Svaret
Du ska absolut inte gå under 15 grader epoxin förlorar sin rostskydds egenskap under 15 grader. 
 

Jag ska prova bygga en liten koja runt skölden och stoppa in en värme fläk. Sen får jag lägga in en termometer och ta min/max temp under några dagar. Frigolit mot asfalten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg att jag inte skrivit vilka produkter jag ska använda i den här tråden. Kommer här i ordning.

 

1. Mikroavfettning 1L | AdProline
2. Spraymax Siliconeremover (Innan/efter slipning)

3. Prepareringsvätska för aluminium

4. kromaterings vätska för alu

5. Spraymax 2K Epoxyprimer
6. Oem metallic silver. 3851219
7. Spraymax 2K Klarlack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då var drevet tillbaka från kromateringen. Dom valde att doppa drevet i alla fall för att vara säkra på att få syran överallt.

Kollar man på den rostfria brickan till vatten passagen och även huset till växel mekanismen (som jag lacka i förväg då det är av järn) så ser man vad syran gör med rostfritt och lackerade ytor. (Ingenting)

 

Kommer troligtvis färdigbilder ikväll då jag målar våt-i-våt 👍

 

5FB6DD15-A89D-4CC2-81E8-74FF99E84598.png

A2EDE7AA-4FF2-4658-942F-8FEC4C63021D.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så var det klart.
3 lager epoxigrund,

3 lager penta oem,

3 lager 2k klarlack

9A3569AE-B083-43B8-90C9-CF7D2D3F6ED3.png

F39EC8C2-8888-4689-AF7C-B4A98151BF09.png

AB924C38-7B68-4F2F-BD74-28167E7B4ADD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före bild.

Pentas oem färg har otroligt dåligt munstycke (som en boll) så några rinningar blev det under den lackeringen. Men det gör mig inget. 

E9FAF8A8-A921-414B-B007-2DA260E1F421.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satan vad muggigt det var innan du började:)

 

Bra jobbat och kul att läsa om processen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har dimman efter 12burkar färg lagt sig. Finishen är otrolig. 
Klarlacken gjorde underverk👌
Tanken var att få en jämn Penta grå. Nu ser det ut som en sportbils lack 😅

 

Svårt att få rättvisa bilder 

 

 

64D5C923-1763-4C67-9754-C0FBF982FAC6.png

DD1AB659-DA8E-4D6F-9A0D-29D46992702D.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering efter en säsong. Efter en tvätt såg det ut som ny lackat igen.

Ingen korrosion och all färg sitter kvar.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...