Hybro 1 151 Postad 5 Mars , 2021 (redigerade) Min gamla Skoda diesel, ville inte hoppa igång efter vinterdvalan. Startmotorn drog inte runt, bara gjorde ett antydande. Letade rätt på mina grova startkablar och kopplade in mitt goa varma, välladdade reservbatteri. Nytt försök, fiasko. Möjligen rörde sig startmotor lite mer än tidigare. Samma kommer förmodligen att hända vid start av båtmotor med startkablars inkoppling. Eller inte? Jag menar att det är så lätt att tro en sak, som dessvärre i en akut situation ibland inte fungerar. Har startkablar i båten. Hur ska dessa kopplas in för att det ska fungera och att inte generatorn förstörs om motorn förhoppningsvis startar? Redigerad 5 Mars , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Mars , 2021 22 minuter sedan skrev Hybro: Det skrivs att vid användande av dubbeldioder på generatorns utgång B+, till varje batterikrets så förlorar man 0.7 V Korrekt tanke. Men, men men... De generatorer som är byggda för detta, har redan internt, före dioder en motsvarande högre spänning, så det är inget att lägga tankarna på. Däremot om man vill vara lite mickelmackel och koppla in dioder till en generator som inte är konstruerad för detta, för att skilja laddkretsarna, då är det läge att slå på trumman o klia sig i huve. Då är givetvis ett skiljerelä, utan spänningsfall ett ypperligt alternativ. Får nog köpa mig ett😁 Men det var ju det jag skrev. Om man har dubbeldiod, har även generatorns regulator en funktion som kan kompensera spänningsfallet som då uppstår. Nu verkar det ju inte som om trådskaparen har en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 5 Mars , 2021 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men det var ju det jag skrev. Om man har dubbeldiod, har även generatorns regulator en funktion som kan kompensera spänningsfallet som då uppstår. Nu verkar det ju inte som om trådskaparen har en sådan. Alternativt: koppla sense-kabeln från generatorn på batteripolerna så känner generatorn laddspänningen där och kompenserar för spänningsfallet över dioderna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Mars , 2021 1 timme sedan skrev ABC: Alternativt: koppla sense-kabeln från generatorn på batteripolerna så känner generatorn laddspänningen där och kompenserar för spänningsfallet över dioderna. Ja det är så det skall vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 6 Mars , 2021 22 timmar sedan skrev dotwit: Sista delen jag inte känner mig lika hemma på är var det är viktigast att avsäkra och med hur stora säkringar men jag tar och scoutar vidare på det temat. Säkringen ska skydda kabeln, så det är kabeldimensionen som avgör vilken säkring du ska ha. Jag skrev några rader om detta i ett tidigare inlägg, där finns en tabell för väl av säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 6 Mars , 2021 En Schottky-diod i serie med sensledningen höjer laddspänningen ca 0.1 V. 2 st 0.2 V o s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 6 Mars , 2021 21 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men det var ju det jag skrev. Om man har dubbeldiod, har även generatorns regulator en funktion som kan kompensera spänningsfallet som då uppstår. Nu verkar det ju inte som om trådskaparen har en sådan. Visst visst. Men inte om man får för sig att dela laddström till olika banker med två dioder s a s efteråt. Minns, att det fanns något sådan till bilar, när man drog husvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joxxe 0 Postad 7 Mars , 2021 Lånar tråden lite, Håller själv på med i princip samma sak (fast jag har tagit bort ALL el just nu). Gillar inte riktigt tanken att ha en strömbrytare för bägge batterierna, även om de är isolerade kretsar. Så tänkte köra på brytare samt biltema relä, vad säger ni om dessa brytare då? https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/huvudströmbrytare-12-volt/huvudströmbrytare-blue-sea-m-serien Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 7 Mars , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev joxxe: tänkte köra på brytare samt biltema relä, vad säger ni om dessa brytare då? Nackdelen, som jag ser det med en gemensam frånskiljare, är att du alltid har båda kretsarna på eller av. När vi är ute stänger jag av startkretsen när motorn inte används men behåller förbrukningskretsen på (när vi seglar, ligger för ankar osv). Vill man inte göra som jag gör fungerar blue seas brytare utmärkt. Lite dyr kanske, men i gengäld får man två brytare i en. Biltemas relä har jag ingen erfarenhet av då våra triggas från generatorns D+. Men det är många här på forumet som har Biltemas relä och är nöjda. Jag skulle inte tveka att använda dem om jag behövde. Redigerad 7 Mars , 2021 av McLasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 7 Mars , 2021 57 minuter sedan skrev McLasse: Nackdelen, som jag ser det med en gemensam frånskiljare, är att du alltid har båda kretsarna på eller av. Brytaren som @joxxe länkade till är singelbrytare så han planerar nog för 2. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 7 Mars , 2021 2 timmar sedan skrev Kane: Brytaren som @joxxe länkade till är singelbrytare så han planerar nog för 2. Aaahhh, skit! 🤬 Det missade jag. Bra att du såg det. Då är det bara att bortse från mitt tidigare inlägg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joxxe 0 Postad 7 Mars , 2021 8 timmar sedan skrev McLasse: Nackdelen, som jag ser det med en gemensam frånskiljare, är att du alltid har båda kretsarna på eller av. När vi är ute stänger jag av startkretsen när motorn inte används men behåller förbrukningskretsen på (när vi seglar, ligger för ankar osv). Vill man inte göra som jag gör fungerar blue seas brytare utmärkt. Lite dyr kanske, men i gengäld får man två brytare i en. Biltemas relä har jag ingen erfarenhet av då våra triggas från generatorns D+. Men det är många här på forumet som har Biltemas relä och är nöjda. Jag skulle inte tveka att använda dem om jag behövde. Kanske var otydlig, men jag planerar för två brytare. En för varje krets, av precis samma anledning som du skrev. Blue Sea är ju rätt dyra grejor, men de bör väl funka fint? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 7 Mars , 2021 5 timmar sedan skrev joxxe: Blue Sea är ju rätt dyra grejor, men de bör väl funka fint? Japp, de kommer att funka fint. Det går lika bra med lite billigare frånskiljare också, men blue sea kommer att fungera bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joxxe 0 Postad 14 Mars , 2021 (redigerade) Hur tänker ni angående instrument för motorn? Såsom varvräknare, oljetryck osv. Bör dessa ta sin ström från förbrukar eller startbatteri? Min tanke just nu är att startbatteriet ska endast försörja motorn+tändningslåset men jag ska nog läsa lite mer först. Skulle jag av någon oklar anledning bara vilja ha startbatteriet igång i detta läge kommer ju inga instrument fungera... EDIT: Verkar som de flesta kör startmotor+tändningslås+instrument specifika för motorns gång. De flesta kopplingschemana enl mercruiser med kabelstam tar ju ström från motorn, som i sin tur får ström via startbatteriet. Redigerad 14 Mars , 2021 av joxxe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Mars , 2021 Allt med motordrift från startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser