Stern97 6 Postad 2 Mars , 2021 Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad 2 Mars , 2021 1 timme sedan skrev Stern97: Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? En fläkt gör alltid nytta för att bättra på ventilationen. Solcellsdrivna fläktar har oftast väldigt dålig lagring och klarar inte att arbeta i lodrätt läge. Ska du ha solcellsfläkt så måste du leta upp en horisontell monteringsyta. Alternativet är att montera en 12V datorfläkt (t.ex. inne i styrpulpenten där den inte syns) och ansluta den till batteriet samt skaffa en liten solpanel. Om solpanelen är tillräckligt liten så kan den installeras utan regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 2 Mars , 2021 Jag köpte Biltemas solcellsdrivna fläkt och satt den längst in i ruffen (i taket). Fungerar ok. Den har 2 effektlägen, men kan bara gå permanent på det lägre. Kan arbeta åt båda hållen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 432 Postad 2 Mars , 2021 Citat 7 timmar sedan skrev Stern97: Hur kan jag förbättra ventilationen i ruffen på min Walkaround? Idag är enda ventilationen i ruffen några luftintag i nedgångsluckan och ett litet längst ner på styrpulpeten. Har jag förstått det rätt att man ska försöka ta in luft längst ner och att luften sedan av sig själv ska dra ut genom en högt placerad ventil i rufftaket? Rekommenderar ni att montera en solcellsdriven fläkt som drar ut luften? Jag funderat på samma sak på min båt med walkorounddäck. Jag hittade Vetus prylar men är inte säker på om de håller tätt. Överväger att kombinera det här luftintaget, https://www.vetus.com/en/ventilation/shell-ventilators/typhoon-shell-13257.html Med den här fläkten, https://www.vetus.com/en/vetus-electric-ventilator-type-fan-12-volt-2-speeds.html Det innebär ett rätt stort ingrepp och jag är inte säker på om systemet klarar att hålla ute sjöar som slår över fören. Så just avvaktar jag kollar på vad andra hittar på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser