Rige-Per 0 Postad 11 Juli , 2005 Nu märks det att båtarna är sjösatta efter uppläggningen. Det hörs på VHF-en. Eftersom jag bor i min båt och har VHF-en igång den mesta av tiden kan jag höra när båtarna börjar att komma i sjön. Då ska det tryckas på sändarknappen och blåsas i micken, visslas och div. andra oljud. Till vad nytta? Sedan börjar man att vara mer i båtarna när det blir varmare, då blir det ännu värre. Då kommer alla de som måste spela musik och frambringa de mest märkvärdiga ljud i etern. Barn får leka obehindrat med VHF-en och det finns t.o.m. de som känner sej tvingade att störa pågående sändning. Allt måste naturligtvis ske på kanal 16 så att störninarna blir maximala. Detta är ofog som är FÖRBJUDET. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dragonsailor Postad 11 Juli , 2005 Har ingen radio än, men väl ett cert, så radion är inte långt borta. På kursen fick man då lära sig disciplin, men på 10% av den båtburna befolkningen (som jag konstaterat är 100% dumma i huvudet o inte har på sjön att göra) fastnade nog inte den infon. Jag själv är signalfänrik sedan vpl och har radiodisciplin i ryggmärgen, sådeså! Till er klantar som tycker det är kul med radio, köp några billiga PMR´r istället o lek av er där istället för på den internationella anropskanalen! Mvh D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 Juli , 2005 Har också VHF och radio ombord. Tog VHF-cert i vintras. VHF-radio är ett utmärkt hjälpmedel och till stor nytta. Det är också av stort värde för yrkessjöfarten. Ett allmänt odisciplinerat uppträdande i etern stör för dem och det får inte bli så att man begänsar möjligheten för oss fritidsskeppare att använda VHF bara för att ett gäng idioter saboterar systemet. Risken finns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 11 Juli , 2005 jag är me i sjöräddningen i finland, vi har både VHF och DSC ombord. dessa är ett hjälpmedel för oss att hitta nödställda personer, om det då e en massa svammel och skit på kanalerna kan detta leda till att pesoner kommer i livsfara eller tillockmed dör!! detta borde det upplysas om i radio och tv och tidningar regelbundet. när jag gick VHFskolningen berättade vår lärare om ett fall när han arbetade på ett fraktfartyg, som styrman: de hade i flera dagar varit tvungna att på kanal 16 lyssna på någon som spelade rock`n roll och sjöng mellanvarven.Hela tiden syntes en båt ca.7nm framför dem, de befann sig då någonstans i medelhavet, men efter några dagar, när de nådde Gibraltar, kom två av spanska gränsbevakningens helikoptrar, hissade ner tre grodmän och upp i helikoptern följde 6. snabbt var ett fartyg ut och släpade båten iland. dessa killar hade sekert en rejäl böteslapp och några dagar bakom lås och bom att vänta sig. SOM SAGT DET ÄR OCKSÅ STRAFFBART ATT GÖRA DETTA I NORDEN!!! folk som inte kan sköta sig hör inte hemma på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 11 Juli , 2005 Ja hur f*n kan man hålla på o leka på 16? Håll till på L1&L2 om det kliar i fingrarna! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 Juli , 2005 Håller med PJ, det är ingen leksak. /Wille -Sierra Charlie two zero zero zero- Prajm Tajm och jag har inte ens L1, L2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser