joelfrodin 86 Postad 23 Februari , 2021 Hej ska byta ut mina gamla A6 då hon varvarv ur,(2xad41b) och snubblade över J7 jag har läst allt möjligt med folk som inte riktigt får till det med J-serien, är A rakt översättningsbara till J ? Är det bara b till J som är problem? Någon som har upplevt någon slags revolution med J-serien? dvs upplevd skillnad? Eller är det bara Penta som vill ersätta b och a serien med en? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 23 Februari , 2021 Jag har också sökt information om detta - har inte hittat något. Troligen köper jag nya A7 proppar till mitt DPE nästa år. Jag har 1,78 i utväxling och toppar 39 knop (på våren), så tabellen nedan stämmer. A propellrar finns på eftermarknaden för strax över 5000 kr för båda. VP ska ha 4700 kr styck. Vad är fördelen med J? Propeller_KAD42.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 25 Februari , 2021 Hittade detta i en tråd på FB (Volvo Pentamotorer Sverige): A-serien är för alla dieslar utan kompressor. B-serien är för alla bensinare, vissa väljer även B-serien till KAD-motorerna som går bäst med C-serien. J-serien är ett hopkok som ska passa allt vilket det självklart inte gör. De kostar mer och fungerar bara om du har tur. J serien är i aluminium men har en design som mer liknar en rostfri propeller. Större avgassläpp i mitten bland annat. Vet flera som är nöjda med sina j proppar. Vore intressant med mer om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 25 Februari , 2021 Jaha, jag trodde A var för diesel... Nu ser jag ju i dokumentet ovan att min KAD42 med 1,78 ska ha B8 eller helt C6 (för 40 Knop). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 26 Februari , 2021 2021-02-23 vid 08:29 skrev joelfrodin: Hej ska byta ut mina gamla A6 då hon varvarv ur,(2xad41b) och snubblade över J7 jag har läst allt möjligt med folk som inte riktigt får till det med J-serien, är A rakt översättningsbara till J ? Är det bara b till J som är problem? Någon som har upplevt någon slags revolution med J-serien? dvs upplevd skillnad? Eller är det bara Penta som vill ersätta b och a serien med en? Hej ! Jag har kört J serien under några år, och tycker de funkar kanon. Proppen har ett helt annat grepp i vattnet, jämfört med originalen, det är annan utformning på bladen kortare och bredare samt att bladen är gjutna i ett stycke, de fjädrar inte. Till min båt epoca så köpte jag J7 or, men de blev för stora motorn orkade inte varva ut till fullt varvtal. Erfarenheten är att då de ej slirar under gång så går de lite tyngre. Jag fick gå ner till J 6or och då svarade min 42 a perfekt och varvar hela registret. Jag antar att en så stor propp ska endera vara till större motor eller lättare båt än vad jag har. Nu är jag ingen expert på proppar utan delger bara mina erfarenheter för just min båt. Jag har ett par J 7or ligger här som du kan få för ett bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Februari , 2021 16 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Hittade detta i en tråd på FB (Volvo Pentamotorer Sverige): A-serien är för alla dieslar utan kompressor. B-serien är för alla bensinare, vissa väljer även B-serien till KAD-motorerna som går bäst med C-serien. J-serien är ett hopkok som ska passa allt vilket det självklart inte gör. De kostar mer och fungerar bara om du har tur. J serien är i aluminium men har en design som mer liknar en rostfri propeller. Större avgassläpp i mitten bland annat. Vet flera som är nöjda med sina j proppar. Vore intressant med mer om detta. Avgassläpp? J- propellrar har inget avgassläpp alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser