ThomasVikhog 137 Postad 22 Februari , 2021 Hej på er alla, Jag såg nyligen ett inlägg på FB om en Oxelösundskryssare som hade 68709 nm på sin mekaniska logg och motor-timräknaren (mekanisk) stod på 4407 timmar. Alltså 15,6 knop i snitt. Det låter nästan ok, för jag antar att en sådan båt toppar 20-22 knop och marchar 16-18. Jag antecknar från min logg i GPS och för att ha koll på förbrukningen. 2020 körde 375 sjömil och motortimmarna ökade med 39,8 timmar, dvs 9,4 knop i snitt över året! Verkar inte detta väldigt sakta? Båten är en MTN28DC från Lysekil med KAD42. Toppfart med mina A7 proppar 39 knop (3900 rpm). Jag marchar normal 25-30 knop. Förutom att dragga efter horngädda 1 timme per år så kör jag bara sakta (3-6 knop) i hamnar och en halv sjömil därom. Jag har aldrig (nästan) motorn på tomgång (för den blir inte varm av det, varmkörning sker vid 1000-1200 rpm första halva sjömilen). Loggar GPS fel? Timräknaren i instrumentpanelen kan väl inte ha fel? Med denna GPS logg har båten en förbrukning på 1,07 liter/nm i snitt över de tre sista åren. Om jag kör en sträcka uppmätt på sjökort eller dator, så stämmer min GPS för en sådan körning. Idéer och tankar mottages gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 22 Februari , 2021 Det är inte så att GPSen registrerar små rörelser i hamnen om den är påslagen utan att du rör dig? Så är det med min gps-klocka som under en dag kan registrera någon km utan att jag ha lämnat villan om den råkat slås på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 22 Februari , 2021 Tackar för tanken. Ja det har hänt (1 eller 2 ggr) att GPSen oförklarligt varit på när jag kommit till båten. Men GPS distansmätning verkar vara kortare än jag väntat mig i sjömil. Tidsloggen är motorns varvräknare, den räknar tid när tändningen är på. Men jag har inte kommit på att jag skulle glömt den på nån gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 22 Februari , 2021 GPS loggen stämmer med största sannolikhet gällande hastighet, sträcka och tid. Låg snitthastighet kan säkert förklaras med att båten står och går en hel del på tomgång. Men hur räknar GPSn ut bränsleförbrukning? Kan det vara en schablon? Förbrukningen låter lite låg även om det är en diesel😀. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 22 Februari , 2021 Jag tycker inte det verkar konstigt. Det går mycket mer tid åt på tomgång i hamn och tid för att kasta loss och lägga till (detta är i princip noll knop) plus varmkörning en halv sjömil än man kan tro. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 22 Februari , 2021 Om minnet inte sviker så snittade jag kring 8 knop enligt GPSen förra året. Jag kör alltid 24-28 knop när det går - alltså ej i hamn eller trång farled. Med det sagt - snittet sjunker fort om man räknar med uppstart och nedstängning etc. En vanlig sväng för mig är från Björlanda till Rörö - ca 20 minuter i 25 knop. Sen ska man komma ur Björlanda, lägga till på Rörö etc, då har det lätt gått 25 minuter till i under 5 knop och så var man då nere i kanske 12 knop i snitt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 22 Februari , 2021 Jag har två separata GPS:er i min båt och dom visar nästan aldrig samma fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 22 Februari , 2021 Tackar för tipsen. Ja, det blir väl ganska mycket körning i hamnar och liknande. Men lite svårt för att acceptera det har jag ännu. Här ett exempel (nästan worst-case): ToR Köpenhamn. Det blir 25 sjömil på havet med 25 knop (= 1 timme) och 5 sjömil i 5 knop (långt hamninlopp, 1 timme). Totalt 30 sjömil och 2 timmars drift => 15 Knop. Jag står aldrig stilla med dieseln igång i hamn mer än en minut (även om jag kör på lukt/rök-fri HVO100). Det ger ingen nämnvärd uppvärmning (märks knapps på motortemperaturen - ökar från 25 grader till 35/40 på 10 minuter). Men kör man i 5 Knop så blir har jag 60 grader på 5 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Februari , 2021 1 timme sedan skrev Rascal: Jag har två separata GPS:er i min båt och dom visar nästan aldrig samma fart. Ja med. Det skiljer en del mellan dom. http://lasselundell.se/pcnav.html 20 meters skillnad mellan 2 GPS-positionerer i samma båt. Röd båt Garmin 128 Blå båt AIS/GPS mottagaren Antennerna sitter 1m ifrån varandra ombord På kajen står lyftkranar som stör GPSsignalen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 23 Februari , 2021 17 hours ago, Rascal said: Jag har två separata GPS:er i min båt och dom visar nästan aldrig samma fart. Samma här, men det skiljer 0,5 - 1 knop i skillnad och det är samma GPS alltid visar lite mer. Det är i hastigheter 25-30 knop så differensen är försumbar. Är det stor skillnad mellan dom så testa med en 3:e GPS så vet du vilken som troligen är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 23 Februari , 2021 16 hours ago, ThomasVikhog said: Tackar för tipsen. Ja, det blir väl ganska mycket körning i hamnar och liknande. Men lite svårt för att acceptera det har jag ännu. Här ett exempel (nästan worst-case): ToR Köpenhamn. Det blir 25 sjömil på havet med 25 knop (= 1 timme) och 5 sjömil i 5 knop (långt hamninlopp, 1 timme). Totalt 30 sjömil och 2 timmars drift => 15 Knop. Jag står aldrig stilla med dieseln igång i hamn mer än en minut (även om jag kör på lukt/rök-fri HVO100). Det ger ingen nämnvärd uppvärmning (märks knapps på motortemperaturen - ökar från 25 grader till 35/40 på 10 minuter). Men kör man i 5 Knop så blir har jag 60 grader på 5 minuter. Vid nästa tillfälle du vill testa så starta klockan när du sätter på strömmen till GPS'en och ta tid tills du stänger av. Läs av distansen på sträckan du kört och räkna ut snittfarten själv. Därefter bör du kunna dra slutsats. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Februari , 2021 (redigerade) 18 timmar sedan skrev Rascal: Jag har två separata GPS:er i min båt och dom visar nästan aldrig samma fart. Vem kan man lita på? Jag har minst tre, GPS-baserade inklusive ZipWake, dom visar iallmänhet exakt samma. I krokiga farleder kan det skilja några tiondelar, då dom har olika uppdateringshastighet. Jag har även två loggar med paddelhjulsgivare, en i plottern och en Silva Nexus, fög, jag brukar kalibrera varje vår, men dessa kan skilja sig åt litet, några tiondelar. Tempgivarna däremot till ekoloden, skiljer tio grader, så jag misstänker att en av givarna är defekt. Men det blir väldigt behaglig badtemperatur om man litar på Garmingivaren. Redigerad 23 Februari , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 23 Februari , 2021 Tycker mig ha märkt att GPS kan åka omkring en hel del med båten om man glömmer att stänga av den när man ligger stilla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 23 Februari , 2021 GPS har den egenheten att den blir mer exakt när mottagaren är i rörelse. Vid stillastående kommer signalstudsar i närliggande objekt att ge fel som repeteras och förstärks, medan samma fel under rörelse är flyktiga och inte upprepas, vilket "filtrerar" bort felen. Dessutom använder så gott som alla GPS-mottagare dopplermätning för att beräkna momentan acceleration och hastighet kontinuerligt. Det är alltså inte så simpelt att en differens mellan två positioner i följd används för att beräkna förflyttning (så var det nog i äldre enheter, från 90-tal och tidigt 00-tal). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Februari , 2021 1 timme sedan skrev Zwen: Tycker mig ha märkt att GPS kan åka omkring en hel del med båten om man glömmer att stänga av den när man ligger stilla. Ja, så är det, men det kan variera. Om mottagningen är bristfällig kan det se ut på skärmen som om båten har hamnat på landbacken ibland. Jag tror att satelliternas signaler har svårare att nå fram om det är mulet, det är iallafall då jag får osäkra värden. Det var några år sedan nu, men en mulen dag på färd genom Sotekanalen visade plottern att vi befann oss på den någorlunda parallella landsvägen, och det är ju inte bra för varesig bottenfärgen eller propellrarna. Vid Islandsberg har jag haft ett återkommande fel, tre eller fyra gånger. Antingen har jag fått positioner rakt över bergen på Skaftölandet, eller alldeles strandnära Hermanö/Gullholmen, det ligger en fin bränning alldeles där också... Och det har varit mulna dagar, och då ungefär samma fel i båda plottrarna. Funderat på det om det kan vara samverkande faktorer mellan satelliter och landbaserade sändare... hursomhelst så gäller det att vara källkritisk. I somras passerades dessa vatten i dimma, tänkte då på att det kunde bli fel, så radarn ägnades mer uppmärksamhet, men då blev GPS-angiven position adekvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Februari , 2021 37 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, så är det, men det kan variera. Om mottagningen är bristfällig kan det se ut på skärmen som om båten har hamnat på landbacken ibland. Ibland seglade vi över land. GPSen var Ok, men kartdatum fel, vi var hela tiden för långt österut. http://lasselundell.se/windica.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 23 Februari , 2021 Hur mycket bättre noggrannhet bör man förvänta sig med en GPS-kompass monterat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 23 Februari , 2021 6 timmar sedan skrev Alanningen: Samma här, men det skiljer 0,5 - 1 knop i skillnad och det är samma GPS alltid visar lite mer. Det är i hastigheter 25-30 knop så differensen är försumbar. Är det stor skillnad mellan dom så testa med en 3:e GPS så vet du vilken som troligen är fel. Eller kanske att alla visar fel😠 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 23 Februari , 2021 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - Det var några år sedan nu, men en mulen dag på färd genom Sotekanalen visade plottern att vi befann oss på den någorlunda parallella landsvägen, och det är ju inte bra för varesig bottenfärgen eller propellrarna. Vid Islandsberg har jag haft ett återkommande fel, tre eller fyra gånger. Antingen har jag fått positioner rakt över bergen på Skaftölandet, eller alldeles strandnära Hermanö/Gullholmen, det ligger en fin bränning alldeles där också... Och det har varit mulna dagar, och då ungefär samma fel i båda plottrarna. Funderat på det om det kan vara samverkande faktorer mellan satelliter och landbaserade sändare... hursomhelst så gäller det att vara källkritisk. - - - Med de höga kanterna i Sotenkanalen så kan GPS-signalerna både skärmas av och studsa, då kan det bli ordentligt tokigt i positionsbestämningen. Något liknande kan nog hända vid det höga Islandsberg så att positionen blir osäkrare. Den sortens positionsfel kan även variera mycket beroende på satelliternas positioner på himlavalvet. Står de i olämpliga riktningar eller lågt mot horisonten så kan det bli ordentligt fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Februari , 2021 Korintkanalen har branta stränder. När broarna passeras fick GPSen fnatt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 23 Februari , 2021 Intressant, men bara vid den gamla järnvägsbron av järn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Februari , 2021 12 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Intressant, men bara vid den gamla järnvägsbron av järn! Finns det trävägsbroar av trä?🤣 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 24 Februari , 2021 Trävägbroar av trä finns det många - 😄 Järnvägsbroar av trä finns det med - men färre och färre 🤕. De stör nog inte GPS så mycket. Även mindre än de nya betongbroarna.🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Februari , 2021 6 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Trävägbroar av trä finns det många - 😄 Järnvägsbroar av trä finns det med - men färre och färre 🤕. De stör nog inte GPS så mycket. Även mindre än de nya betongbroarna.🙂 Var det inte en roman som hette ”Bränn dina broar”? I USA finns det fortfarande några järnvägsbroar av trä. Här i närheten finns det en bro över Säveån, seglingsfri höjd är inte speciellt hög... Under bron går det kablar och fjärrvärmerör. Det blev tydligen kortis i nån kabel och det brann rätt bra. Räddningstjänsten släckte med skum, och hela ån nedströms mot Slakthusområdet såg ut som ett skumbad. Annars är det ju gasbussar som brunnit, senast häromdagen på Hisingen, Backaplan. Chaufförerna väntar med att ringa 112 tills bussen är övertänd, vilket iofs går rätt fort. Dom bussarna är nämligen inte så populära hos förarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 24 Februari , 2021 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Chaufförerna väntar med att ringa 112 tills bussen är övertänd, vilket iofs går rätt fort. Dom bussarna är nämligen inte så populära hos förarna. En medveten strategi för att garantera att de inte återvänder i tjänst? Jag anser personligen att gas inte är ett acceptabelt fordonsbränsle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Februari , 2021 2021-02-23 vid 17:18 skrev Lasse-L: Korintkanalen har branta stränder. När broarna passeras fick GPSen fnatt. Korintkanalen, En genväg på 185 M enligt Wikipedia, vad kvällstidningar och På Kryss anser om det har jag ingen aning om. 6346 meter lång, och nästan lodräta väggar som kan vara 87 meter som högst. Byggd 1882-83... då fanns det säkert ångdrivna grävmaskiner, sedan har det säkerligen varit mycket handkraft också. Imponerande! Synd att man slutade ett gräva när Sotekanalen var klar, annars hade ju en Edsvikskanal varit himla käck när Tjurpannan är vresig, vilket den är ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Februari , 2021 5 minuter sedan skrev raol: En medveten strategi för att garantera att de inte återvänder i tjänst? Jag anser personligen att gas inte är ett acceptabelt fordonsbränsle. Naturgas, nej, jag har haft det tvivelaktiga nöjet att provköra en, det kändes som om min motorgräsklippare hade mer effekt. Gasbussarna trafikerar ju inte de backiga linjerna iallafall. Men jag tror inte att det finns så många kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 24 Februari , 2021 Naturgas är toppen som bränsle - min KAD42 tycker om det. Men i form av Shells GTL (Gas To Liquid), kostar 15-16 kr/ liter i Danmark. Ryker och luktar noll och inget. 2-3% lägre energi-innehåll än marin diesel, eftersom den har lägre densitet. Ja träbroar är fina. Jag har haft foto på två brinnande järnvägsbroar av trä, men hittade bara den ovan. Där hade bromsar hängt sig och rödglödgat hjul. Oturligt nog stannade tåget på träbron som tog fyr och tåget kunde inte komma igång innan det ramlade ned... Sån tur är inte fullastat med människor som i Bangladesh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Februari , 2021 29 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Naturgas är toppen som bränsle - min KAD42 tycker om det. Men i form av Shells GTL (Gas To Liquid), kostar 15-16 kr/ liter i Danmark. Ryker och luktar noll och inget. 2-3% lägre energi-innehåll än marin diesel, eftersom den har lägre densitet. Ja träbroar är fina. Jag har haft foto på två brinnande järnvägsbroar av trä, men hittade bara den ovan. Där hade bromsar hängt sig och rödglödgat hjul. Oturligt nog stannade tåget på träbron som tog fyr och tåget kunde inte komma igång innan det ramlade ned... Sån tur är inte fullastat med människor som i Bangladesh. Påminner mig om att jag inte får glömma att boka platsbiljett... Det fanns ett klipp på tuben där en ensam kille klättrade upp på taket på ett indiskt förortståg, det var elektrifierat där... likström, en rätt hemsk video det tog nog en månad innan den togs bort. Treskenespår, två spårvidder på samma ställe, det är sannolikt 1676 och 1000 mm. Bredspår och smalspår med våra mått mätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Februari , 2021 (redigerade) 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Korintkanalen, En genväg på 185 M enligt Wikipedia, vad kvällstidningar och På Kryss anser om det har jag ingen aning om. 6346 meter lång, och nästan lodräta väggar som kan vara 87 meter som högst. Byggd 1882-83... då fanns det säkert ångdrivna grävmaskiner, sedan har det säkerligen varit mycket handkraft också. Imponerande! Synd att man slutade ett gräva när Sotekanalen var klar, annars hade ju en Edsvikskanal varit himla käck när Tjurpannan är vresig, vilket den är ofta. Bygget började 67 år e kr. Redigerad 25 Februari , 2021 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser