Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Funkybase

Hjälp med justering av sidrullar på båttrailer...

Rekommendera Poster

Hej, Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med? Jag har en nyinköpt båttrailer av märket Easyline 950. När jag skall ta upp båten ur vattnet så har båten en stor tendens till att vicka åt sidan (ganska kraftigt), detta gör att det är svårt att få på båten rakt och perfekt på trailern. Jag undrar om detta problem kommer att avhjälpas om jag backar de två bakre sidrullarna? Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh, Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Lite enklare om man har en bild på din trailer om man skall kunna ge råd, så jag postar en bild. Har du nån bild på din båt, som visar hur båtens botten ser ut? Är den plattbottnad el har den stor V-form? Har kölen kontakt med de nedersta rullarna som båten skall vila på. Och har du justerat sidorularna så att båten bara stöds mot dessa, båten skall inte vila med nån större tyngd mot sidorullarna då dessa bara skall vara stöd i sidled.

post-1495-1394234428,2647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket. Båten är v-bottnad fram. Bifogar en bild. Mvh, Christian

post-10187-1394234428,2975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med icke självjusterande sidostöd/rullar. Jag har själv en med självjusterande sidostöd/rullar, en Bålstasläpet REG 1350. Men den hamnar båten alltid rakt på trailern, bara kölen hamnar i mitten på kölrullarna. På din trailer med fasta sidostöd/rullar kan jag tänka mig att det blir problem i början när du skall vinscha upp båten då du inte har nåt sidstöd som är anpassat för fören inledningsvis. De bakre sidostöden är ju justerade för att passa den bakre delen av båten rimligtvis. Hur är det - har de bakre sidostöden kontakt och stödjer båten även i inledningsskedet när du vinshar upp båten? Kanske Ni bör vara två personer vid upptagning på trailern, en som vevar upp den och en som stödjer båten i sidled inledningsvis så den kommer rakt på trailern? Vad säger handlarn du köpt trailern av? Har du kontaktat trailerns tillverkare (finns de i Sverige?) för råd? Jag skulle nog prova, som du själv är inne på, att flytta bakåt de bakre stöden/rullarna. Då borde båten få lite bättre stöd i sidled inledningsvis när du vinschar upp den förutsatt att båten då får bra stöd även när hela båten vinschats upp och ligger på trailern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Båda sidorullarna har inte kontakt när jag börja vinscha, båten lutar oftast på en utav rullarna, tills att båten kommer upp på trailern. Jag skall prova att backa rullarna, kan kanske hjälpa? Mvh, Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Har en annan vagn men har haft problem med att få båten rakt på vagnen. Justera stöden så att båten inte hänger på dem utan den ska fortfarande stå på kölrullarna. Har noterat att det blir gärna snett om man kör ner vagnen långt! Får känslan att de dyrare vagnarna har mindre problem med dylikt och hur lätt båten glider av trailern mvh Sudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göra så att du placerar de bakre sidorullarna så långt bak som möjligt. Backa ner trailern så att vattnet precis når fälgkanten. Vinscha upp båten och kolla hur den placerar sig på trailern. Lutar den för mycket höjer du bara upp de båda sidostöden 1-2 cm på var sida och testar igen. Sen kan man göra på olika sätt. Antingen fortsätter du så här tills dess att den står rakt på trailern eller så kör du upp när den står hyffsat rakt och när du står på slät mark låter du en person hålla båten rakt samtidigt som du med hjälp av en planka trycker upp de båda sidorullarna så att de stödjer båten i sidled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket! Jag skall prova detta, låter som att det kan hjälpa att backa sidrullarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...