Dava 288 Postad 12 Februari , 2021 Har deltagit lite i en diskussion kring utväxling på fallet till storseglet. Genom att fästa ena änden av fallet i toppen och sedan låta fallet gå genom ett block i storseglets topp så får man halva kraften på skotet.. bra idé? Kanske men hur stora krafter blir det egentligen på masttoppen? Fixar min redan ganska klena topp att man drar med halva kraften från storseglet längre ut på masttoppen? Kraften på masten blir ju oförändrad "hela kraften".. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 Februari , 2021 Vad vill du uppnå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Februari , 2021 Du vill alltså dra ett snöre från masttoppen ner genom ett block i toppen på storseglet. Upp till toppen igen och via ordinarie block ner igen? Det beror väl på hur du fäster saker och ting. Lite svårt å se på din skiss. Gör en lite noggrannare mer detaljerad skiss av toppen. Är storen så stor å tung att dra upp? Tänk på att det går åt dubbla fallängden och att det just inte kommer att falla lika lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 12 Februari , 2021 Precis, tror inte skissen behöver vara tydligare. Fallet sitter fast i toppen och går genom ett block på toppen av storseglet. Jag vill slippa använda vinschen för att dra upp den sista halvmetern vilket jag ofta måste göra idag. Storen är inte så stor utan det är väl kanske snarare travarna och rännan som gör det trögt. Tänker att det borde vara lättare att hala eftersom det är dubbelt så mycket lina som ska in i masten... Så länge alla hjul i blocken snurrar lätt vill säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 12 Februari , 2021 Om du behöver utväxling på fallet på en Soling har du nog något annat problem du bör lösa tror jag. I övrigt håller jag med trewq och Caribic410. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 12 Februari , 2021 Nu kanske jag inte ser ordentligt hur det är menat, men är det bara en blocktrissa? I så fall vinner du väl ingen kraft? Du måste kunna dra linan på ett sånt sätt att du får dra en längre väg än vanligt. Du måste förlora i väg för att vinna något i kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Februari , 2021 6 minuter sedan skrev Zwen: Nu kanske jag inte ser ordentligt hur det är menat, men är det bara en blocktrissa? I så fall vinner du väl ingen kraft? Du måste kunna dra linan på ett sånt sätt att du får dra en längre väg än vanligt. Du måste förlora i väg för att vinna något i kraft. Jo han vinner 50% (2/1) i kraft då fallet fästes i masttoppen och går sedan genom ett block i seglets fallhorn och sedan tillbaka till masttoppens ordinarie falltrissa och sedan ner till däcket. Problemet som jag ser det är att fallet lätt tvinnar sig mellan fallhornet och masttoppen vilket ger en låsning så du får varken ner eller upp seglet om det vill sig illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 12 Februari , 2021 Ok, då är det ju 2 trissor då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 12 Februari , 2021 (redigerade) I kraft vinner man med utväxling. Men totala belastningen på mastens topp förefaller att bli densamma som innan. Seglet ska väl upp? Det blir varken tyngre eller lättare. Inte ens det nya fallet med dubbla längden påverkar, då extralängden hamnar ner på båten. Ja, det är då väl bara vikten av det nya blocket, som är till nån nackdel i det avseendet. Redigerad 12 Februari , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Februari , 2021 2 timmar sedan skrev Mackey: Om du behöver utväxling på fallet på en Soling har du nog något annat problem du bör lösa tror jag. I övrigt håller jag med trewq och Caribic410. Ja fallet kan ju vara intrasslat med infästningar till spridare eller tvinnat runt fockfall/spinnakerfall som gör att det kan gå trögt. En kamrat med en Maxi 68 hade sådana problem med tvinnade fall, ett helsike när det blev lite spänn i grejerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 12 Februari , 2021 Nästan så jag kan misstänka detta i min mast. Även nya genuan går tröööögt att hissa i skenan till Furlexen. Nu blir det värst sista halmetern, och inne i masten lär det ju inte bli någon förändring hur högt skothornet är, eller då det rör sig uppåt. Flera, har tipsat om att göra rent spåren i skenan. Gnida med Scotchbrite o tvål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 Februari , 2021 Silikonspray eller glidmedel i likrännan gör underverk 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Februari , 2021 2 minuter sedan skrev trewq: Silikonspray eller glidmedel i likrännan gör underverk Paraffin från ljus funkar lika bra om inte bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 12 Februari , 2021 Jag läser igenom och tänker att det är bättre att åtgärda felet iställer för att bygga om masten för att kunna ta i mer. Kolla likrännan efter skador/deformationer. Gör rent. Spraya med silikonspray. Kolla att alla trissor är hela och löper som de ska. Smörj dem. Och se till att inte ha krum på masten när du hissar seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 13 Februari , 2021 Ja, det var många bra tips. Jag har redan konstaterat att trissan i masttoppen inte roterar som den ska så den ska bytas till en mindre innan jag mastar på. Men likrännan borde kanske kunna smörjas på något sätt. Jag testade att fetta in travarna överst med teflon-fett (cykelfett) men det gjorde ingen skillnad... Det är mycket möjligt att fallen är tvinnade i masten, jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt det? Dra ur och hoppas på bättre lycka nästa gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 13 Februari , 2021 Börja med att åtgärda det du vet är fel, dvs trissan. Att byta till mindre kanske inte är så bra om den verkligen inte är för stor, för stort glapp kan göra att fallet rappar ur och kilar fast sig bredvid trissan (råkade ut för det på förra båten pga dåliga trissor). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 14 Februari , 2021 Vet inte riktigt vad jag ska köpa för trissa. Den som satt där var en mässingshistoria 45x10 med 8 mm axelhål. Den var helt enkelt för bred och såg ut att vara bankad på plats. Lite för stor diameter hade den nog också. Det är inte så lätt att hitta passande trissor. Benns har denna https://www.benns.se/mast-rigg/trissor/benns/trissa-diam-35-bredd-9-hal-8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 14 Februari , 2021 2 timmar sedan skrev Dava: Det är inte så lätt att hitta passande trissor. Benns har denna https://www.benns.se/mast-rigg/trissor/benns/trissa-diam-35-bredd-9-hal-8 Räcker det inte med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser