steffo100 0 Postad 11 Februari , 2021 Hej, Finns det plats att lyfta av topplocket på en MD7 i en gammal Vega? Jag har ingen kompression så gissar att toppen behöver en upprustning. Mvh Steffo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 11 Februari , 2021 (redigerade) Eller så har en ventil hängt sig? Inte ovanligt på en gammal diesel, lätt att kolla. Redigerad 11 Februari , 2021 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo100 0 Postad 12 Februari , 2021 Hej, Räcker det då att ta av ventilkåpan för att se detta? Det som är märkligt är att det verkar ara på båda cylindrarna eftersom jag inte känner något motstånd när jag snurrar svänghjulet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Februari , 2021 (redigerade) Börja med att lyfta av ventilkåpan och kolla att ventilerna verkligen ligger mot vipporna under större delen av varje. Nåt mer långsökt är att ventillyftmekanismen hängt sig. Alltså dekopressionsanordningen. Om de nu finns någon sån. Denna gör att en av ventilerna på respektive cylinder blir öppen. Används då man vill veva igång motorn för hand, för att kunna få fart på svänghjulet. Med farten uppe så släpps reglaget, motorn hoppar igång. Och ibland för stopp av motorer. Kolla vad instruktionsboken säger om detta. Sitter vanligtvis lagrad i ventilkåpan. I vissa båtar är en wire dragen till sittbrunnen för just denna hävarm. Det är inte så att wiren kärvar? Leta nu först rätt på ventilyftsarmen och kolla att den kan gå till sina ändlägen. Att en ventil hängt sig, att blockpackningen blåst, på bara en cylinder av två, gör inte att motorn är lätt att dra runt. Hur förbereddes motorn inför förvaring och vinter? Redigerad 12 Februari , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 12 Februari , 2021 Har motorn gått tidigare i din ägo ? Det är inte så att dekompressionshandtagen ställts i öppet läge av någon tidigare ägare med någon dunkel och långsökt förvaring i åtanke....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo100 0 Postad 12 Februari , 2021 Hej, Där sitter en ventillyftsmekanism jag använt ibland när batteriet varit lite dåligt för att få upp fart på motorn så den ska jag kolla när ventilkåpan är av. Ja, motorn har gått innan under ett antal år men av olika privata skäl kunde jag inte bry mig om min båt under en period på ca ett år och då låg den i sjön över vintern (sötvatten) med glykol i martec-kylaren och oljan såg fin ut. I höstas när jag kommit på benen igen skulle jag försöka få igång motorn men märkte då att den inte startade och jag upptäckte att jag lätt kunde snurra svänghjolet med handkraft. Motorn fungerade bra när jag gick i hamn sist jag var ute med den, nu ca 1-5 år sedan. Motorn fick ingen speciell "konservering" vintern den låg i sjön pga personliga skäl. Alltså motorn fungerade när jag stoppade den med stoppknappen på dieselpumpen. Den blev liggande runt ett år med bara visuell tillsyn från bryggan. Vid start efter dryga året var den som nu utan kompression - den startar inte ens med massa startgas... Jag ska lyfta av ventilkåpan och kika på lyftmekanismen och sedan se efter om ventukera ligger mot ventillyftaren som ni skriver. Kan ventilerna bli otäta av sig själv när motorn bara ligger? Tack alla snälla för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 12 Februari , 2021 (redigerade) Inte otäta av sig själv. Men väl rostiga av det vatten som jag tror att du likt många andra lämnade i avgassystemet. Då tänker jag ventilsäten och motsvarande ytor på ventiltallrikarna. Och ventilskaften kan ha rostat på samma sätt. Och sen kärvar fast i ventilsätena. Det senare märker du när du plockar av ventilkåpan. Tror jag skrev om detta ovan. "Jag ska lyfta av ventilkåpan och kika på lyftmekanismen och sedan se efter om ventukera ligger mot ventillyftaren" - Snarare om de inte ligger mot ventillyftaren, för då har de kärvat fast i styrningarna i öppet läge. Då blir det ingen komp alls. . Redigerad 12 Februari , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 Februari , 2021 Det är säkert två ventiler som rostat fast lite grann i öppet läge. Ta av ventilkåpan och knacka försiktigt på dem med lämpligt verktyg så att de lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 12 Februari , 2021 Om motorn har snurrats med ventilerna fastrostade kan ju något ha gett sig. Kolla att stötstängerna fortfarande är raka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 Februari , 2021 Tja, eller bara segat fast i styrningarna. Ponera att det blivit rost på minst två ventilskaft. Vid senast startförsöket så trycktes väl alla ventilerna mot fullt öppet läge, på de två första varven, och förblev där. I alla fall, minst två av dem. Behöver inte alls kröka ventilstänger. Men givet beror det på hur trögt ventilerna gick. Så det är värt en koll. Håll reda på vart varje stötstång ursprungligen sitter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo100 0 Postad 19 Februari , 2021 Tack för uppdateringar och alla tips! Jag ska försöka lyfta av ventilkåpan så fort båten ät snöfri. Jag hoppas jag slipper ta av toplocket för det får jag nog inte bort utan att ta ut eller i ala fall dra fram motorn i en Vega. Kanske någon som kan konfirmera detta.. som har kännedom av Vega. Jag återkommer med uppdaterig och kanske bilder när vädret tillåter! Igen tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 19 Februari , 2021 (redigerade) Jag skulle se efter om det går att såga bort den aktra delen av motorrummets "tak" så att man får höjd där som är nog för att lyfta toppen. Om denna takbit är av typ plywood så bör det funka med hjälp av ett s.k. multiverktyg. Se bild. Återmontering gör man sen via att skruva 25x25mm trälister under takbiten utmed kanterna. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/multiverktyg-004732/ Handbok....file:///C:/Users/-/Desktop/albin-vega-handbook.pdf Redigerad 19 Februari , 2021 av Seawolf Komplettering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo100 0 Postad 15 Juni , 2021 Hej, det visade sig att min motor är en MD6B som har trasiga kolvringar. Någon som vet var man kan hitta kolvringar till denna motor? Mycket tyacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 15 Juni , 2021 (redigerade) Finns direkt från Volvo, se position 13 i sprängskissen: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742080&Category=21&View=13626B Ganska saftigt pris dock, närmare 2000kr. Hittar inga ersättningsdelar från Orbitrade eller motsvarande men det är väl för att originaldelen fortfarande finns att få. Kolla med Volvo eller nån kunnig mek innan du beställer för det finns flera varianter och det är möjligt att man måste ha rätt variant beroende på motornummer eller liknande. Redigerad 15 Juni , 2021 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emtor 10 Postad 16 Juni , 2021 (redigerade) Det är nästan säkert att en eller annan Volvo-bil använde samma kolvar/ringar. Ingen båtmotor-konstruktör sitter och ritar något ovanligt när det finns saker på hyllan från förr som kan användas. Ett exempel är Marna båtmotorfabrik i Norge. Motorerna R1 och R2 använder kolvar och ringar från Volvo B20 motorer. Marna/Volvo Penta MB10 använder också kolvar från Volvo bilar. Samma sak med Fredrikstad Motor sina motorer,- Volvo B-20 där också. Sleipner,-en annan gammal norsk innombordsmotor använde kolvar och ringar från Opel Rekord 1900. Har du tur så finns det billiga kolvringar där det INTE står Volvo Penta på asken men som är samma ringar. Redigerad 16 Juni , 2021 av emtor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser