MikaelStrindlund 0 Postad 10 Februari , 2021 Kan någon ge tips på vad som måste göras för att kunna ladda en existerande 240V landströms laddare med 120V (exvis i USA)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Februari , 2021 Lutar åt en transformator. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 10 Februari , 2021 Du behöver en transformator från 120 V till 240 V som klarar effekten på din laddare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Februari , 2021 (redigerade) 55 minuter sedan skrev Hybro: Lutar åt en transformator. 41 minuter sedan skrev Mackey: Du behöver en transformator från 120 V till 240 V som klarar effekten på din laddare. Om du nu inte vill bygga om landskrömssystemet till 240V EU-standard. Som där transformatorerna är rätt dyra och väger ganska mycket. Om det bara är ett batteri du skall ladda kan du ju ha en tillfällig lösning med en standardladdare med krokodilklämmor på batteriet, och på laddarens primärdiagnos en godkänd gummisolerad kabel till eluttag i land. Kan ju vara bra med en jordfelsbrytare på vägen också. Det finns även färdiga kablar med jordfelsbrytare på. Redigerad 10 Februari , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 10 Februari , 2021 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Om du nu inte vill bygga om landskrömssystemet till 240V EU-standard. Som där transformatorerna är rätt dyra och väger ganska mycket. Om det bara är ett batteri du skall ladda kan du ju ha en tillfällig lösning med en standardladdare med krokodilklämmor på batteriet, och på laddarens primärdiagnos en godkänd gummisolerad kabel till eluttag i land. Kan ju vara bra med en jordfelsbrytare på vägen också. Det finns även färdiga kablar med jordfelsbrytare på. Blir det inte lite klen fjutt på en laddare för 240 V om man ansluter den till 120 V? Menar du att det är billigare att köpa en laddare för 120 V än att köpa en trafo? Eller har jag missuppfattat frågeställningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 10 Februari , 2021 4 minuter sedan skrev Mackey: Blir det inte lite klen fjutt på en laddare för 240 V om man ansluter den till 120 V? Menar du att det är billigare att köpa en laddare för 120 V än att köpa en trafo? Eller har jag missuppfattat frågeställningen? Jag menade en vanlig batteriladdare för 240, Biltemas, Julas eller en dyrare Ctek, som kopplas med gummikabel till uttaget på bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 11 Februari , 2021 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag menade en vanlig batteriladdare för 240, Biltemas, Julas eller en dyrare Ctek, som kopplas med gummikabel till uttaget på bryggan. Men TS har ju redan laddare för 230V men verkar hamnat med båten i USA som "bara" har 115V (TS är ju lokaliserad i Florida). Då hjälper det inte att ha ytterligare en laddare avsedd för 230V landström, ju.... Det blir annars låååång kabel för TS till "uttaget på bryggan" som har 230V....😉 Edit: Många laddare idag klarar ett stort inspänningsområde, ofta 100-250V eller något sådant (för då behöver tillverkaren inte ha olika konstruktioner för oika marknader). TS: Kolla på din - om du inte redan gjort det - om den möjligen redan är gjord att klara även 115V. En annan sak är att det är 60Hz i USA, och med t ex en transformator får du 230V/60Hz istället för 50Hz. Fungerar oftast bra, men motorer och liknande kan få ett lite annat varvtal och effekt. Redigerad 11 Februari , 2021 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 Februari , 2021 45 minuter sedan skrev IngemarE: Edit: Många laddare idag klarar ett stort inspänningsområde, ofta 100-250V eller något sådant (för då behöver tillverkaren inte ha olika konstruktioner för oika marknader). TS: Kolla på din - om du inte redan gjort det - om den möjligen redan är gjord att klara även 115V. En annan sak är att det är 60Hz i USA, och med t ex en transformator får du 230V/60Hz istället för 50Hz. Fungerar oftast bra, men motorer och liknande kan få ett lite annat varvtal och effekt. Verkar dåligt med batteriladdare som klarar det inspänningsområdet. Kollade mina, CTEK och Victron, och ingen har så brett område. Däremot är frekvensen inget problem, 50-60 Hz på båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelStrindlund 0 Postad 11 Februari , 2021 Stort tack för alla svar. Båten ligger f.n. i Sverige men kommer att tas över till bl.a. USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 11 Februari , 2021 Om du i USA har tillgång till landströmstag med 50A kontaktdon så har du redan 240VAC 60Hz att tillgå i donet. Där finns tillgång till 2 faser. Mellan resp fas och nolla har du 120VAC, mellan de två fasledarna har du 240VAC. Det går utmärkt att koppla din 230V landströmskabel över dessa. Om bara 30A-uttag finns, de har bara har en fas framdragen, kan man sno en fas vardera från varsitt uttag och kombinera fram 240V. Finns speciella adaptrar att köpa för detta ändamål. Googla shore power 240VAC för instruktioner om hur det skall kopplas och vilka kontaktdon du behöver,. Kontaktdon finns i de allra flesta båttillbehörsaffärer. https://www.westmarine.com/WestAdvisor/DIY-Shore-Power Jag rekommenderar varmt en isolationstransformator med jordfelsbrytare både före och efter så att du har kontroll över ditt ombordnät. Det kopplas friskt i båtarna runt omkring och experimentlustan verkar vara stor så det är bra att vara så avskild som möjligt. Obs att vissa elapparater är frekvenskänsliga, - t.ex. fungerar inte vår tvättmaskin på 60Hz (programverket). Man får undersöka från fall till fall. Det enda jag lyckats köra sönder är laddaren till eltandborsten. Resistiva laster som brödrost och VV-beredare är inga problem. Induktionsplattan blir lite varmare än normalt men har hållit i många år. Undviker också att köra vattenmakaren på landström då den drivs av en 230VAC asynkronmotor som blir varm i överkant. Vid osäkerhet fråga leverantören eller läs åtminstone märkskylten på apparaten ifråga. /m 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 11 Februari , 2021 Min Waeco 25 amp laddare klarar 100 - 250 volt. Är anpassad för USA och Sverige, känner av själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 11 Februari , 2021 Varning dock, om du tänker distribuera 120V ombord via en 230V-installation så krävs nominellt dubbla ledningsarean. Omvänt är inga problem. /m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 11 Februari , 2021 1 timme sedan skrev yachtolivia: Varning dock, om du tänker distribuera 120V ombord via en 230V-installation så krävs nominellt dubbla ledningsarean. Omvänt är inga problem. /m Förvisso, men nu handlar det om laddaren. Även de allra värsta drar bara ett fåtal A på 230V, och även den klenaste installationsledningen för starkström lär klara en sådan. Även om primärströmmen skulle dubblas. I övrigt börjar inte vanliga 230V-saker att dra dubbla strömmen bara för att man kör dem på 115V (om den inte har switchande nätdel). Snarast mindre. Och även om, så har sannolikt TS en elcentral med huvudsäkring (troligen 10A) för ledningsskyddet, en säkring som fortfarande är på 10A även om man kör in 115V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 11 Februari , 2021 Obs, "nominell", och, "lär klara" är ingen god ingångsparameter för elnätsdesign. /m 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 12 Februari , 2021 15 timmar sedan skrev IngemarE: I övrigt börjar inte vanliga 230V-saker att dra dubbla strömmen bara för att man kör dem på 115V (om den inte har switchande nätdel). Vilket de flesta prylar har nu för tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 12 Februari , 2021 16 minuter sedan skrev sajjen: Vilket de flesta prylar har nu för tiden. Yes 😉 Om det inte är lampor. motorer o.s.v. Men säkringen som är avsedd att skydda kablarna är fortfarande dimensionerad för anläggningen (får man hoppas) och ändras ju inte. Ja, ja. TS grundfråga har nog fått svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 12 Februari , 2021 2021-02-11 vid 15:49 skrev yachtolivia: Om du i USA har tillgång till landströmstag med 50A kontaktdon så har du redan 240VAC 60Hz att tillgå i donet. Där finns tillgång till 2 faser. Mellan resp fas och nolla har du 120VAC, mellan de två fasledarna har du 240VAC. Det går utmärkt att koppla din 230V landströmskabel över dessa. Om bara 30A-uttag finns, de har bara har en fas framdragen, kan man sno en fas vardera från varsitt uttag och kombinera fram 240V. Finns speciella adaptrar att köpa för detta ändamål. Googla shore power 240VAC för instruktioner om hur det skall kopplas och vilka kontaktdon du behöver,. Kontaktdon finns i de allra flesta båttillbehörsaffärer. https://www.westmarine.com/WestAdvisor/DIY-Shore-Power Kanske bra att kolla för säkerhets skull att detta är möjligt/lagligt i den stat du ska vara. Finns inget land som har så mycket "småländer" med egna regler och lagar som USA. Det som är helt ok i en stat kan vara totalförbjudet med hemskans påföljder i en annan. Bara för att vara helt på säkra sidan alltså....🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelStrindlund 0 Postad 12 Februari , 2021 Jag tackar alla för den fina informationen jag erhållt. Verkligen lärande. Glad att jag gått med i det här forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser