sommarvind 0 Postad 10 Juli , 2005 En familj med på fyra personer som känner att vi vill något mer än vad vår lilla Ryds camping kan ge. Kan någon tipsa om vad som kan passa oss? Vi vill kunna övernatta någon enstaka natt, men skapligt kompfortalbelt. Sitta bra i sittbrunnen och äta tycker vi är viktigt. Bör ha en marschfart på ca 15 knop.Den ska också gå stadigt i sjön. Priset hoppas vi stannar under 250.000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2005 Hej, Litet steg upp i storlek: Flipper 620 med nyare 4-taktare. Lite större: Flipper 700 (inombordare). Ytterliggare lite större men spränger er budget: Flipper 760 eller 717C (el 717S). Andra fabrikat och modeller att spana in: Nimbus 26 (men se upp med gamla motorer och rutramar i trä, bättre att välja lite nyare modell i så fall med aluminiumrutramar). Äldre Aquador 22 HT, dock kan de bli rätt dyra även som ädre begagnade. Spränger Er budget. Bella 651 (dock spränger den er budget). En mycket smart designad båt som ev kan passa Er kan vara Fjord 21 Weekender. Den beskrevs i ett nr av tidningen Praktisk båtägande förra året tror jag det var. Den är större än man kan tro. Vill minnas att det var Lars Lundbladhs båt de demonstrerade. I en sån kan man visatas 4 pers på en semestertur. Den har pentry, matbord och 4 kojplatser och rymligt akterdäck. Hade det inte varit för den låga snipafarten på Maxim så vore det nog en båt i Er smak kan jag gissa då den har gott om utrymme. Men den går hopplöst långsamt med dagens mått mätt, såvida det inte bytts till en ny motor i den då man kan pressa upp den i ca 13 knop el så (annars runt 9-10 knop). En annan båt som inte är så tokig är Monark 670 men man får se upp med gamla motorer. Slutligen, TG Boats i Finland gör mycket lättdrivna båtar. Kolla på TG 7000 eller 7200 med ca 115-130 hk på akterspegeln. Är du villig att spendera lite mer så kolla in Yamarin 650 med Yamaha F115 4-takt. Har sett några beg sådana. Ganska rymliga och hyfsad kvalitet (har själv en Yamarin men en annan modell, 5820 med Yamaha F115 4-takt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 10 Juli , 2005 Jag säger satsa på diesel inombordare. För 250 000 kr får man ingen nyare båt av storlek, men det är inget oroa sig för, det finns gamla som håller måttet flera gånger om. Förutom vad den föregångna skrev..så säger jag: *Maxim 26. Rymlig och prisvärd båt runt er budget. För och akteruff. Negativt är md 21 som ger en en marsch på ca 8 knop. *Nimbus 26. En klassiker med eller utan aluminiumramar runt fönstren. Med aluramar brukar det bli års mod runt slutet av 70, början av 80 och därmed sprängs troligen er budget. Satsar man på en Nimbus 26.a med en fräsch motor..minst md 32 (106 hk) så borde man kunna marscha runt 12-13 knop iaf. Säkert kort ! *Orrskär 27. Snygg och tidlös. De flesta med diesel som ger en marsch på minst 15 knop. Nackdel, ingen akteruff. Runt er budget är dom oxå. Har man två kottar så är det inte så dumt med akteruff. Diesel = bättre ekonomi som regel, avsevärt mer lättsåld = bättre andrahandsvärde. Kan ni tänka er snipor så kan ni titta in på Rospiggen 28 och Karlö 28. Dessa är två fina snipor som med vissa motoralternativ kan ligga nära er önskade marschfart. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Will 0 Postad 11 Juli , 2005 Tja min 5 personers familj löste samma problem med inköpet av en 2655 Ciera Bayliner av 1991 år model. Ungerär det priset du sätter och 26 fot. Vi får plats att sova utan några som helst problem. Köket är helt ok vi har ett bensinslukande fartvidunder till båt ;-) Har dock varit ute och kört minst 2 timmar aktiv körning och tanken visar fortfarande 2/3 (d.v.s 3 rejäla dagsturer). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 11 Juli , 2005 Är ni 4 personer i familjen kan du glömma tipsen om små Flipper båtar och Aquadoren mm. Det blir olidligt trångt och obekvämt i dessa skutor. För att hålla budgeten måste du nog satsa på en äldre amerikans DC modell Bayliner, Sea Ray, Maxum eller Wellcraft på minst 24-26 fot. Jag har själv en 24-fotare och tycker att det är i absolut minsta laget för en familj på 4 personer. Jag rekomenderar dig att välja storlek före årsmodell, dvs en 10-15 år gammal båt på 24-28 fot bör du nog titta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarvind 0 Postad 12 Juli , 2005 Tack för alla tips. Nu har vi kommit en bit till på väg i valet av båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarvind 0 Postad 22 Juli , 2005 Tack igen för tipsen. Vi är nu lyckliga ägare av en Nimbus 26 årsm 80 i gott skick. Vi fick se över vår budget, men känner att vi har gjort en bra prioritering. Nu väntar en skön augusti-semester ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2005 Mycket bra val enl min åsikt. En rejäl båt som står sig i värde om än något långsam med dagens mått mätt när många skall ha så bråttom på sjön (av diverse anledningar). Den drar upp kraftiga svallvågor i vissa farter så ta det lite lungt efter stränder och så (erodering, andra båtar som ligger förtöjda osv). Lycka till och hoppas Ni får en skön fortsättning på sommaren i er båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser