brajzore 3 Postad 8 Februari , 2021 Hejsan, Det är så att jag funderar på att konvertera från sjövattenkylning till sötvattenkylning på min båt. Jag fick en offert ifrån marinan: Citat Pris på dessa kit 14 855 kr x 2 = 29 710 kr Beräknad arbetstid för komplettering av bägge motorer 12 timmar x 1150 kr = 13 800 kr Summa total för ombyggnad till sötvattenkylning på bägge motorer 43 510 kr med erhållen vinter-rabatt blir totalkostnad inkl. arbete och material 40 100 kr Så jag har alltså två stycken motorer på båten, och den totala kostanden kommer då bli 40 000kr. Det jag helt enkelt undrar är om detta är ett bra pris? Jag har ingen aning vad något sådant här kan tänkas kosta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 8 Februari , 2021 Skriv gärna vad är det för båt och motorer det gäller. Jag kan tänka mig att arbetstiden beror på hur lättåtkomlig ev monteringsplats är i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brajzore 3 Postad 8 Februari , 2021 56 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Skriv gärna vad är det för båt och motorer det gäller. Jag kan tänka mig att arbetstiden beror på hur lättåtkomlig ev monteringsplats är i motorrummet. Här är info om båten Modell: SIGNATURE 29 Båttyp: Daycruiser Bobåt Årsmodell: 1999 Längd: 9,50 meter Bredd: 2,63 meter Vikt: 3200 kg Bränsletank 450l Färskvattentank 50l Spillvattnen 50l Motormärke: Volvo penta Motormodell: 4,3l GXI Motortyp: Inombordare Drivmedel: Bensin Årsmodell motor: 1999 Gångtimmar: 700 Motor effekt (hk) 2x225 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 8 Februari , 2021 (redigerade) Normalt sett är sötvattenkyld alltid att föredra, och en ombyggnad kommer åtminstone stoppa korrosionen som redan uppkommit på en begagnad motor. Det jag funderar på är att motorerna är över 20 år gamla med 700h. De kan ju fortfarande ändå vara riktigt fina inuti, men det är svårt att säga. 6h ombyggnadstid per motor låter inte farligt. Det är lite pyssel, och är det ett fast pris så har ju firman tagit höjd för ev. strul också. Prislappen för ombyggnadssatsen är väl inte heller så man hoppar högt. Redigerad 8 Februari , 2021 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Februari , 2021 Känns som det är ganska rimligt. Frågan är om det är ett hel eller halvsystem som offerten är lagd på. Om du inte har tummen mitt i näven så är det ingen direkt raketvetenskap att montera en sötvattenkylning. Du kan enkelt spara många tusenlappar genom att göra det själv. Men du kanske inte är känslig på 10-13000 kr och då spelar ju priset ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brajzore 3 Postad 8 Februari , 2021 4 timmar sedan skrev Gelis: Känns som det är ganska rimligt. Frågan är om det är ett hel eller halvsystem som offerten är lagd på. Om du inte har tummen mitt i näven så är det ingen direkt raketvetenskap att montera en sötvattenkylning. Du kan enkelt spara många tusenlappar genom att göra det själv. Men du kanske inte är känslig på 10-13000 kr och då spelar ju priset ingen roll. Det är helsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 8 Februari , 2021 frågan är hur mkt mer tid du får ut dina motorer med tanke deras ålder ? Normalt brukar man rengöra motorns kylkanalar vid konverteringen men det kanske ingick i det pris du fick? Personlingen skulle jag nog köra vidare som det är, byta limpor och knän vid behov och såklart sköta övrig service. Du har ju trots allt fått ut 20 år från dem och de kan säkert funka ett tag till. När dagen kommer där de ger upp och du skall byta eller renovera kan det kanske vara värt att installera en sötvattenkylning. Då börjar du ju med ett tomt blad så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brajzore 3 Postad 9 Februari , 2021 15 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: frågan är hur mkt mer tid du får ut dina motorer med tanke deras ålder ? Normalt brukar man rengöra motorns kylkanalar vid konverteringen men det kanske ingick i det pris du fick? Personlingen skulle jag nog köra vidare som det är, byta limpor och knän vid behov och såklart sköta övrig service. Du har ju trots allt fått ut 20 år från dem och de kan säkert funka ett tag till. När dagen kommer där de ger upp och du skall byta eller renovera kan det kanske vara värt att installera en sötvattenkylning. Då börjar du ju med ett tomt blad så att säga. Jag pratade med mekanikern på marinan och frågade om det är värt det trots åldern, så sade han att det absolut var det, och att det även höjer andrahandspriset. Sen har jag ju ändå tänkt att ha kvar båten ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 9 Februari , 2021 20 minuter sedan skrev brajzore: Jag pratade med mekanikern på marinan och frågade om det är värt det trots åldern, så sade han att det absolut var det, och att det även höjer andrahandspriset. Sen har jag ju ändå tänkt att ha kvar båten ett tag. Jag lägger ingen värdering i om det är rimligt att göra installationen på din båt eller inte, men INGA investeringar i en båt ska göras för att de höjer andrahandsvärdet. Visst kan de göra det, men inte lika mycket som installationen kostade. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger på båten. Alla investeringar i båten måste vara investeringar i din egen glädje av båtlivet. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 9 Februari , 2021 5 minuter sedan skrev sajjen: Jag lägger ingen värdering i om det är rimligt att göra installationen på din båt eller inte, men INGA investeringar i en båt ska göras för att de höjer andrahandsvärdet. Visst kan de göra det, men inte lika mycket som installationen kostade. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger på båten. Alla investeringar i båten måste vara investeringar i din egen glädje av båtlivet. Ja det är tyvärr så med några undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser