Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2021 Mitt livs första båt, har alltid undrat vad det egentligen var. Cirka 3,40 lång, helt flatbottnad, ganska välbyggd, hade förmodligen aldrig vindruta, köpt av avlägsna släktingar i Finland i början av 70-talet, det satt en trasig dekal "Tornado" på sidan, så det kan varit modellen, men jag har aldrig sett något liknande trots flitigt googlande... En 20 hästars Chrysler var alldeles lagom och gav cirka 25 knop. Hade väldigt kul och många äventyr med den under tonåren. Någon som vet mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 7 Februari , 2021 Vet inget om båten, men jag vågar nästan lova att med rätt propeller hade den gjort mycket mer än 25 knop på 20 hk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2021 Joo, den gjorde nog 28 knop när jag tänker efter, vi provade olika propellrar och riggtrim, gick faktiskt ändå fortare när riggen var utställd så att den "tuggade" men så kunde man inte åka vidare bekvämt. Tror att hästarna inte var lika starka på den tiden, långt senare hade jag en Mercury 50 hk som plötsligt blev degraderad till 40 hk vid ett årsmodellskifte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 7 Februari , 2021 Tycker mig känna igen den men får inte framvärkt märket. Snodde bilderna och frågar på en finsk klassisk båtgrupp på facebook. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 7 Februari , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Faderullan: Tycker mig känna igen den men får inte framvärkt märket. Snodde bilderna och frågar på en finsk klassisk båtgrupp på facebook. På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv. Redigerad 7 Februari , 2021 av Faderullan 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2021 2 timmar sedan skrev Faderullan: På finska facebookgruppen Retro- ja vintageveneet blev det napp. Tornado. Ritad av Keijo Parkkunen. Åbo Båtvarf producerade. Exportmodellen hette FinTornado. På bilden konstruktören själv. Woooow! Det var som katten, jag är djupt imponerad, stort TACK! På bild nummer två är det den svartvita modellen i bakgrunden utan fast soffa, typsnitt och utformning av dekalen är densamma som jag hade innan vi tog bort den. Fick du fram någon mer information? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 7 Februari , 2021 På facebookgruppen ramlar det in lite kommentarer med minnen om försök med en 40 hästars Johnson där farsgubben fick stiga i båten för att dra igång, förarens tonårsarmar räckte inte till för den motorn. Fast farsan fick inte vara för tung för då sjönk hela rasket :-) Båtmodellen tävlades med en hel del också, inte utan framgångar tydligen. Jukka Markkula tog 55 segrar med den i klasserna 35, 45 och 55 hkr. I annonsen finns en tabell med toppfart vid olika motoreffekter, 45 knop vid 50 hkr. Lite diskret och finstilt framgår att motorrekommendationen är 5 - 20 hästar... Texten i övrigt: Nya TORNADO Raketsnabb Rallybåt Exportmodell Mest vinnande båt, 100 segrar på 44 tävlingar Tillverkare Turun Veneveistämö Oy (Åbo Båtvarv Ab) Den gula båten på bilderna i förra inlägget är en av de senare modellerna med ett skott bakom förarstolen och lite mer strömlinjeformat fördäck. Konstruktören Keijo Parkkunen gick bort 2020. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2021 Än en gång STORT tack! Trodde väl aldrig att jag skulle få reda på modellens historia, ännu roligare att se att den användes framgångsrikt i tävlingar, litet svårt att förstå med tanke på bottenformen. Som 15-åring drömde jag om att använda den i tävling i Sverige, men den var för kort för att kunna mäta in i klassen SB som vi då hade för de allra minsta båtarna, det var kanske lika bra det, men kul hade vi ändå, lasta ombord tält, sovsäck och litet mat så var man reda för det stora äventyret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser