Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kallsund

Varför kan man "vinkla" utombordaren?

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har en liten nybörjarfråga angående vinkeln på en utombordare. Det finns ju några olika hack att välja på. Vad är syftet med denna inställningsmöjlighet? Tycker att båten borde bete sig annorlunda beroende på hur stor denna vinkel är(?). Inser ju att om jag vinklar upp den på max kan jag ju gå ngt. grundare, men är detta den enda funktionen tro? Tacksam för svar. ?-) Mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken vinkel du har trycker du ju upp eller ner fören på båten. Åker du ensam i båten och inte har någon vikt fram så kanske du behöver trycka ned fören så att båten inte studsar med fören upp och ned.(Hacket längst ned) Åker ni fler kanske du vill trycka upp fören så den inte plogar (hack längre upp)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dragonsailor

Och är båten tungt lastad får du problem att komma upp i plan om du har motorn utvinklad. Går då lättare med motorn trimmad inåt. Ju mer utvinklad motorn är dessto lättare går båten i vattnet, man lyfter fören och får mindre våt yta = högre fart o mindre bränsleförbrukning. Om du enl förra texten åker ensam o inte vill att fören studsar, drar du antingen på, med fullgas så att skrovet lägger sig optimalt i vattnet, eller drar av såpass mycket att studset avtar men utan att gå igenom planingströskeln. Så fungerade det på vår lilla buster barracuda med 30 hk Yamaha. Mvh D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, men...är det meningen att alla sorts båtar skall plana? Min eka tillverkades på 60-talet (Det är den på bilden), och jag har lite svårt att föreställa mig den flyga fram över fjorden. Jag har en 25 hästars penta på den nu, men har inte testat att belasta ekipaget med några jättefarter (Jag är, hrrm, ganska mycket landkrabba fortfarande). Mvh Kalle :-)

post-8983-1394234431,0961_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Ehh. Nej alla båtar är inte byggda för att plana. Eller gå fort. Om bilden du har visar båten med 25hk så ser den lite mindre ut än vår crecent 350? på landet med en 5 hk på. Den gör ca 7-8 knop och jag skulle inte för mitt liv kunna tänka mej att haka på 20 hästar till på den. Men trots den lilla motorn kan vinkeln påverka gångläget, lyfta aktern lite osv. Båtar avsedda för högre farter har skarpa kanter, steglister och starka akterspeglar. Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej Kalle, nej det är inte tanken att alla båtar kan plana. Det finns olika kategorier på detta. Det börjar med [bLÅ]Deplacerande[/bLÅ] båtar. Där båtformen hindrar båten från att släppa vattnet från aktern. Här ingår snipor, de flesta äldre segelbåtar, ekor med rund botten. Sedan kommer [bLÅ]halvdeplacerande[/bLÅ]. Kan se ut som en snipa men har den skillnaden att det under aktern oftast sitter en bred skädda som gör att vattnet släpper och denna typen av båt har vanligtsvis en kraftfull motor. Här finner man oxå en del segelbåtar som har lite planare botten bakom kölen. Sedan kommer de [bLÅ]planande[/bLÅ] båtarna som har Vform i botten eller som många gamla 50-60talskonstruktioner som har helt platt botten efter den vassa stäven som sedan övergår i plan botten. Här hittar man även de mest extrema segelbåtarna som har djup köl med en stor bulb i botten och mycket hög mast, de mest extrema är ju amerikas cupbåtarna och även Volvo ocean racebåtarna. Detta är de tre mest vanliga kategorierna av båtar. När det gäller din båt så tror jag du har en ganska rund botten eller kanske lite Vform längst akterut, detta gör att du kanske kan få upp båten i planing men den blir ganska instabil i dessa farter. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svaren. Bra forum detta tycker jag, och att ni erfarna tar er tid med oss landkrabbor. Anade att min klenod inte är ämnad för de svindlande farterna. Den fungerar dock bra med 25-hästarn tycker jag, men jag skall nog hålla lite försiktigt på gashandtaget. Vill ju egentligen bara ut och fiska lite :-) mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du motorn ner vinklaD til max så planar ju den snabbare men på ju lite semre topfart menn den trycker ju liksommer neråt ochblir bättre iax o tvärtom när den är upphissad tilmax mvh oskar :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...