Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst Mats

Bränsleföfrukning

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Hur förhåller sig bränsleförbrukningen till farten. Jag har en halvplanande båt 8.80x3.15. Med en Penta 44:a gör den 18 Knop vid 3000 varv.(Fulla tankat 3 personer)som f.ö utgör vår marschfart. Jag undrar hur bränsleförbrukningen påverkas om jag sänker farten till ca. 14-15 knop. En del personer hävdar att det inte gör något alls på förbrukningen, som enligt uppgift ska ligga på ca 2,5 l/sjömil. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att mäta upp detta ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Hej Tack för länken. Lite klokare har jag blivit. Talade med Drevia som tyvärr endast hade en Penta 41B att jänföra med. Lutar nog åt att försöka få tag i en flödesmätare, men de är dyra i inköp. Fördelen är att under längre gång kunna trimma farten mot förbrukningen. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navman Diesel 3200 (för diesel) kostar en del men är nog den billigaste du kan hitta för diesel. Floscan är nog bäst men dyrare. Jag har Navman Fuel 3100 (bensin) själv och den funkar rätt bra. Lite bökigt menysystem dock och så måste den kalibreras med en känd mängd bränsle för att få exakthet (okalibrerad visar den uppåt -10% fel). http://www.navman.com/marine/products/fuel/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...