Kashmirsocialist 52 Postad 24 Februari , 2021 Ska förstås bottenmåla den inför årets säsong, vi har ju den i ”riktigt” vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 24 Februari , 2021 Så, nu är riggdelen färdigmonterad. Jag bytte ju ut byglarna från originalen till ett par från en något yngre 650 (1971) och missade att de inte var riktigt likadana. Det fanns inga borrade hål för tiltstoppet, ett stag som man vrider runt för att hålla motorn i uppfällt läge. Nån gång har man bytt utformning på mekanismen. Fram med Makitan och metallborren. Nu sitter skiten där den ska sitta, dämparna är på plats och allt annat också hoppas jag. I slutet av december köpte jag nya bussningar till riggen på eBay men de tycks ha försvunnit i frakten. Då är det skönt att kunna ringa farbror Sixten i Vetlanda. I morgon kommer det en blå påse i brevlådan med två bättre begagnade bussningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 26 Februari , 2021 Ajaj, farbror Sören skickade fel riggbussningar. De var för små. Monterade ändå ihop motordelen med riggen med hjälp av de övre bussningarna, men befarade det värsta eftersom de undre verkar tämligen svåra att få tag i. Men: farbror Sören ringde nu i eftermiddag. Han hade hittat två stycken bussningar av den största modellen! Vilken röta. Nu kommer de på tisdag och jag kunde ägna mig åt att montera impellern på växelhuset istället. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 27 Februari , 2021 88 Newton och klick - svänghjulet på plats. Sedan pilla pilla med kuggremmen till tändningen. Ett tips: Var inte en klant och slarva bort den lilla kilen som håller kuggkransen i fördelaren. Det kan hända att du då måste lägga onödigt arbete på att tillverka en egen. Det kan till och med hända att du först måste leta igenom ett trettiotal lådor för att hitta ett lämpligt råämne till nämnda kil, sedan bränna fingrarna på samma råämne när det ska slipas till rätt form etc etc. Något av en milstolpe i projektet har nåtts då blocket (tror jag) är färdigt för att bultas på plats i riggen. Gjorde nya jordflätor av isoleringen till en svingammal VGA-kabel. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 2 Mars , 2021 I dag kom farbror Sörens bussningar på posten. Riggen är färdig nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 2 Mars , 2021 Eller ja, den är nästan färdig. Tyvärr har jag ännu en gång upptäckt att det inte riktigt går att lita på Mercurys ersättningsnummer, alltså när en produkt med ett artikelnummer ersätts av en likvärdig med ett nytt nummer. Tanken är att de då ska vara bolt on, men det funkar inte så bra alla gånger, framför allt inte på äldre maskiner. Nedan är den backspärr som enligt reservdelskataloger och sprängskisser har ersatt den som satt original på riggen (båda är utgångna hos Mercury sedan länge). Den monterade jag häromdagen. Sedan ser ni den spärr som satt original. Byglarna är inte likadana - den nyare är betydligt kraftigare krökt och spärren når inte upp till pinnen som den ska låsa mot. Så det fick bli ett eBayköp, igen... 💸 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 3 Mars , 2021 It’s on. Pappa assisterade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Mars , 2021 2021-02-26 vid 16:48 skrev Kashmirsocialist: Då drivaxeln inte är rostfri så brukar dessa ge sig bla nere vid impellern, ser att du har en hel del rost ovanför impellerhuset. Var axeln ok vid impellercentrum? Tätningarna brukar ge sig om axeln är rostig 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 3 Mars , 2021 Just nu skrev Gelis: Då drivaxeln inte är rostfri så brukar dessa ge sig bla nere vid impellern, ser att du har en hel del rost ovanför impellerhuset. Var axeln ok vid impellercentrum? Tätningarna brukar ge sig om axeln är rostig Ja, den är helt ok runt impellern. Spelar ingen roll om det inte är tätt - lite vatten i oljan gör ingenting. Bara att byta en gång per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 3 Mars , 2021 Nu hände det mycket på en gång. Det är en motor! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 5 Mars , 2021 En sak jag har upptäckt när jag har renoverat grejer genom åren är hur svårt det är att beräkna tidsåtgång. En sak som verkar rätt komplicerad kan gå förvånsvärt fort, medan ett relativt okomplicerat moment kan ta svinmycket tid. Som att sätta en gummilist längs riggen, det var pilligt som tusan. Dock blev det bra till slut när kåpan kom på plats. Dekalerna har My satt dit. Jag misstänkte att chokesolenoiden var dålig, den reagerade men orkade inte lyfta spjällen. Plockade loss den och bytte mot en annan (från mitt lilla lager av delar) men det funkade inte heller. Också detta var pilligt eftersom jag tvangs byta också metallcylindern som solenoiden drar upp i huset - annan storlek på de nyare. Sagt och gjort, bytte tillbaka till originalet och minskade spänningen på chokespjällsfjädern. Testade med batteri kopplat rätt in i solenoiden - funkade. Däremot gick det inte via reglaget så jag misstänkte kabelbrott, men multimetern visade sig ha gett upp andan. Köpte ny i eftermiddags och testade. Nix, kabelstam och kopplingar ledde ström som de ska. Fel i reglaget alltså, vilket får ses som tur i oturen. Det är ändå bara ett testreglage som sitter på motorbocken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 10 Mars , 2021 #ingengnista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 11 Mars , 2021 Löst. FullSizeRender.mov 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 13 Mars , 2021 It’s alive. Startade på första vridningen av nyckeln. Fick dock choka till till döds p g a reglageproblem.. 😄 FullSizeRender.mov 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Mars , 2021 Grattis! Älskar ljudet i dessa 4or. De är dessutom sjukt lättstartade när de är i bra skick:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 13 Mars , 2021 4 minuter sedan skrev Mange249: Grattis! Älskar ljudet i dessa 4or. De är dessutom sjukt lättstartade när de är i bra skick:) Tack! Ja, de bluddrar så skönt. Nu ska allt justeras förstås, tomgången måste ställas under gång i vattnet o s v. Men jäklar vad skönt att allt väsentligt funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 14 Mars , 2021 Jaha, nu är den här skiten såld så det vill till att 650:n blir färdig och levererar. IMG_4355.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 6 Maj , 2021 Har bytt ut växelhuset mot ett annat. Plockade isär allt och packade om, bytte kam och växelförare. Nu på lack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 6 Maj , 2021 Woow imponerande jobb! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 2 Juli , 2021 Färdig. IMG_5277.MOV 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 3 Juli , 2021 (redigerade) Uppdraget slutfört. Dock ingen skvallerstråle, troligen oxid i kanalerna. Motorn kyler som den ska men det droppar bara lite ur röret. Kanske fixar till vintern om jag orkar. Motorn hänger på båt, sjösättning i morgon. Tack ni som orkat läsa och kommentera. Redigerad 3 Juli , 2021 av Kashmirsocialist 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 Juli , 2021 Snyggt! Dessa maskiner går silkeslent när de är väl inställda:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 3 Juli , 2021 Snyggare motorer än sådana är svårt att hitta ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 4 Juli , 2021 Vilken insats! 🌟 Kan bara önska att jag hade tid att göra något liknande. Har en polar 17 från -64 och skulle helst haft en fin vit merc på den. Får nöja mig med denna så länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 19 Juli , 2021 Galna priser på gamla vita Mercurymotorer dock. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kashmirsocialist 52 Postad 4 Augusti , 2021 Uppdatering: Motorn skar på första provturen. Kylvatten i de två understa cylindrarna. Kylmanteln var troligen trasig, men då bultarna var totalt fastärgade (inte ens gassvetsen bet) kunde jag inte plocka loss den och kontrollera skicket utan hoppades på det bästa. Plockade upp båten, körde hem den och hängde av motorn. Som tur är hade jag ett par extra block, köpte två reservdelsmotorer till i våras, så det var bara att bita ihop, strippa det skurna blocket, flytta över allt till ett fräscht med bra kompression (bättre än det förra faktiskt), lyfta av blocket från riggen och sätta dit det nya, skruva dit allt och provköra. Mitt i allt brände tändningslåset i min renoverade MerControl, så det blev lite lödande också. Nu färdigt och båten i sjön. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 4 Augusti , 2021 46 minuter sedan skrev Kashmirsocialist: Motorn skar på första provturen. Men va f_n! Vilken otur! Tur att du kan motorn utan och innan dock. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser