Lasse-L 341 Postad 1 Februari , 2021 Var med kompissen och köpte en TV Säljaren prackade på honom en bildkalibrering á 1500 Skr Jag tycker det är dåligt att sälja en ny TV som inte är optimalt inställd. http://lasselundell.se/tv.html https://www.mediamarkt.se/sv/shop/vara-tjanster/akta-bildkalibrering.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 952 Postad 1 Februari , 2021 18 minuter sedan skrev Lasse-L: Var med kompissen och köpte en TV Säljaren prackade på honom en bildkalibrering á 1500 Skr Jag tycker det är dåligt att sälja en ny TV som inte är optimalt inställd. Hård prispress o hålla lägsta pris för att fånga in kunden. Sen tar man igen det på tilläggstjänster som denna bildkalibrering, extra försäkringar, förlängd garantitid mm mm och tjänar pengarna på detta när man fått in kunden i butiken. I slutänden blev det inte så billigt för kunden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 1 Februari , 2021 Har aldrig hört talas om detta tidigare. Har det funnits dessa kalibreringstjänster länge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 1 Februari , 2021 Den trista sanningen är att de flesta TV-apparater och bildskärmar är mycket dåligt inställda. Framför allt har de på tok för hög ljusstyrka, men även färgmättnad, färgtemperatur, färgbalans och kontrast kan behöva en rejäl justering. Tillverkarna brassar på med maxade inställningar för att det ser "Wow!" ut, men det är kasst i praktiken. Är man medveten om problemet och vet hur man gör för att ställa in, så är det klart att man gör det, men de flesta är nog inte ens medvetna om att det är fel. 1500 spänn är nog ett rimligt pris för tjänsten, men det är trist att det ens ska behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 1 Februari , 2021 (redigerade) Verkar enkelt att kalibrera själv på några minuter. Ska nog prova och se om det blir någon skillnad enligt denna länk: https://www.hifiklubben.se/inspiration/tv/sa-far-du-den-perfekta-tv-bilden/ "Sammanfattningsvis: om du är en vanlig användare rekommenderar vi att du ställer in din TV på Film Mode (eller motsvarande), och du Filmmakare ska gärna slå ifrån alla smarta ”bildförbättringsfunktioner”. Om du gör dessa små justeringar så kan du glädja dig åt att du 95 procent på vägen på fem minuter – utan att det kostade dig en krona extra." Redigerad 1 Februari , 2021 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 2 Februari , 2021 (redigerade) ISF är en organisation med egenintresse som jag väl skulle placera i samma fack som HiFi-klubben i dess begynnelse (80-talet )då den var mer än nördförening än butikskedja - med propåer om gröna tuschpennor för att måla kanten på CD-skivor så "laserljuset inte skulle läcka ut då det gav sämre ljud". Audiokablar som vävts speciellt så magnetfältet inte blev vinkelrätt mot audioströmmen utan bara 45°, då det "annars kunde påverka ljudet negativt" (HiFi-klubben trodde på den tiden tydligen att man kunde manipulera fysikens lagar). Och en massa annat dumt. ISF hade väl sin storhetstid i plattskärmarnas begynnelse, då felen var större och inställningarna svårare, och lite för att fylla hålet efter de gamla TV-teknikerna och TV-verkstäderna som försvann alltmer på 90-talet och framåt. Precis som @per_62 citerar kan man med sunt förnuft alldeles gratis få till bra bild alldeles själv. Sedan är bildinställningar som ljud - personliga. Och bild ännu mer än ljud beroende på omgivningen och TV:ns placering. Varför finns t ex Loudnessfunktion och varför är inte exakt rak frekvensåtergivning det man tycker låter "bäst" i alla lägen ? Det borde väl vara det mest renläriga, eller hur ? Jo, för att örats frekvensgång inte är linjärt med ljudtrycket. På samma sätt som ögats färgkänslighet inte är linjärt oavsett ljusstyrka. Edit: Var en gång i tiden medlem i HiFi-klubben på den tiden den var en nördförening och inte butikskedja. Men lyckades faktiskt med prestationen att bli formellt utesluten (skriftligen !) efter en artikel jag skrev i fackpressen som kritiserade vissa delar av deras religion. Tyvärr har jag inte kvar brevet längre, men jag ångrar att jag inte ramade in det. Redigerad 2 Februari , 2021 av IngemarE 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser