Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
askbom

Vikt utombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det är väl mest på tomgång som ljudnivån skiljer sig. Men då kan man likaväl stänga av motorn, förutsatt, att man inte är mitt ute på havet.

Har på mig hörselkåpor när jag åker med en Yamaha F60 4-takt 2015. Den "låter inte så mycket". Men den avger ett högfrekvent gnissel/skärande ljud. Efter en längre sträcka, typ efter 20 minuter, märker man att öronen blivit påverkade, om man inte använder hörselkåpor.  Har dock en aluminiumbåt som blir lite av en "trumma".

På slutet av videon är gnisslet tydligt, när de roterar kameran. 

Håller med. Ingen åker motorbåt för att det är miljövänligt, utan för att man tycker det är roligt/nödvändigt. 

Om man vill försöka vara miljövän (minska förgiftningen av vattnet) med 2-takt, hade jag rekommenderat att köpa biologisk nedbrytbar tvåtaktsolja och etanolkonvertera. Eller hellre köra på gas-drift.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika motorer har nog olika ljudkaraktäristik.

1978 70hp Mercury (Crestliner Muskie 15) - YouTube

Honda BF80 - YouTube

Visst är det skillnad i ljud mellan 2-taktaren & 4-taktaren. Jag tucker nog att Hondan  även är tystare än  Busteri's Yamaha. Man bör nog ta hänsyn till hur & vad man filmat med & miljön runt omkring när man filmade vilket nog har en viss påverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...