Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Pastorn1

Volvo Penta AQ145

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan och jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig! 
 

Förra sommaren köpte vi motorbåt en äldre dayruiser med en AQ145 Volvo Penta motor, allt var frid och fröjd hela sommaren till slutet av augusti då började (vad jag tror) förgasaren att krångla. 
 

När man puttrade ut från kanalen i ca 5 knop är det inga problem men sen när man kommer ut på öppet vatten och ska dra iväg så varvar den upp till 3-4tusen och sen slutar den ge, alltså den blir ”sur” då får man dra gasen lite fram och tillbaka ”jucka” lite och tillslut så varvar den iväg och hastigheten stiger. 
 

Några idéer?
 

tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pastorn1:

Hej!

 

jag ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan och jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig! 
 

Förra sommaren köpte vi motorbåt en äldre dayruiser med en AQ145 Volvo Penta motor, allt var frid och fröjd hela sommaren till slutet av augusti då började (vad jag tror) förgasaren att krångla. 
 

När man puttrade ut från kanalen i ca 5 knop är det inga problem men sen när man kommer ut på öppet vatten och ska dra iväg så varvar den upp till 3-4tusen och sen slutar den ge, alltså den blir ”sur” då får man dra gasen lite fram och tillbaka ”jucka” lite och tillslut så varvar den iväg och hastigheten stiger. 
 

Några idéer?
 

tack 

Hej!

Du kan börja med att kontrollera att det kommer fram bensin till bränslepumpen och förgasarna.

Går alltså bra på låga varvtal men börjar gå illa på högre varv, det är lätt att tro att den bensinen som trots allt kommer fram inte räcker till när motorn blir mer törstig vid acceleration.

Kolla bränslefiltret, sedan kanske bränslepumpen behöver en genomgång, är det den vanliga mekaniska eller har du en elektrisk pump?

 

Det kan ju finns skräp i förgasarna också, sådant som har passerat brönslefiltret.

 

Om det sitter skräp i bränslefiltret är det ju alltid intressant att veta hur det ser ut i tanken, i gamla båtar kan bränsletankar vara rätt så innehållsrika på andra saker än just bränsle.

 

Sedan, om du har luftfilter, så skall dom göras rena, om dom tillåter det, eller bytas ut. Det kan även vara så att du bara har flamdämpare.


Det kan ju vara tändningen också, tändstift? Fördelare? Brytarspetsarna? Gammal tändspole? Gamla gistna tändkablar?
 

Men börja med att kolla bränslefiltret och flödet hela vägen från tanken till förknasarna!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pastorn1:

Hej!

 

jag ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan och jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig! 
 

Förra sommaren köpte vi motorbåt en äldre dayruiser med en AQ145 Volvo Penta motor, allt var frid och fröjd hela sommaren till slutet av augusti då började (vad jag tror) förgasaren att krångla. 
 

När man puttrade ut från kanalen i ca 5 knop är det inga problem men sen när man kommer ut på öppet vatten och ska dra iväg så varvar den upp till 3-4tusen och sen slutar den ge, alltså den blir ”sur” då får man dra gasen lite fram och tillbaka ”jucka” lite och tillslut så varvar den iväg och hastigheten stiger. 
 

Några idéer?
 

tack 

När du "juckar" med gasen så använder du accpump. Går den bättre så är det tydligt att motorn får för lite bränsle. Tror nog att du behöver rengöra och byta lite servicedelar till din förgasare.

Tyvärr så dödar dagens bränsle många packningar med etanolen, vet inte om det finns uppgraderingsssats till just din, men finns till många övriga idag, packningar är oftast blåa.

Är din slut (glappar mm.) så finns det nya och bättre uppgraderade förgasare till din motor med extremt lite ombyggnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pastorn1:

- - -

AQ145 Volvo Penta motor, allt var frid och fröjd hela sommaren till slutet av augusti då började (vad jag tror) förgasaren att krångla. 

 

När man puttrade ut från kanalen i ca 5 knop är det inga problem men sen när man kommer ut på öppet vatten och ska dra iväg så varvar den upp till 3-4tusen och sen slutar den ge, alltså den blir ”sur” då får man dra gasen lite fram och tillbaka ”jucka” lite och tillslut så varvar den iväg och hastigheten stiger. 
 

Några idéer?
 

tack 

Jag vill minnas att det sitter en varvtalsreglerad manick i botten av fördelaren som justerar förtändningen vid ökande varv. Gnistan ska komma tidigare vid högre varv. Om den manicken kärvar så kommer gnistan för sent och motorn blir orkeslös.

 

Ditt juckande med gasen kan få regulatorn att flytta på sig och då ökar kraften.

 

Lite olja på regulatorn så kan kärvheten släppa.

 

PS: Välkommen till forumet!

Redigerad av Lintott
Åtgärdsförslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Lintott:

Jag vill minnas att det sitter en varvtalsreglerad manick i botten av fördelaren som justerar förtändningen vid ökande varv. Gnistan ska komma tidigare vid högre varv. Om den manicken kärvar så kommer gnistan för sent och motorn blir orkeslös.

 

Ditt juckande med gasen kan få regulatorn att flytta på sig och då ökar kraften.

 

Lite olja på regulatorn så kan kärvheten släppa.

 

PS: Välkommen till forumet!

Centrifugalregulator... Det är väl en komplett fördelare från Bosch, jag tror inte det finns reservdelar längre till just dom fördelarna, men det finns eftermarknads, både tyska och kinesiska. Motsvarande fördelare till bil har vacuumkompensering, det är onödigt, eller snarare verkningslöst på en båtmotor, men om du finner en sådan så låt bli att ansluta vacuumdosan, det kan funka om tändkurvorna är ungefär desamma.

 

Men jag tror ändå det är ett problem med bränslet, elektriska tändningsproblem brukar te sig annorlunda.

 

Det är som @patrikflinkskriver, jag använder dock ett annat mer passande ordval....😇 när du ”pumpar” med gasen injicerar acc-pumparna mer bränsle och motorn går litet bättre på det i en kort stund. Först av allt, kolla bränslefiltret, sedan nagelfar du resten av bränslesystemet, inklusive förgasarna. Vad är det för förgasare på den motorn? Solex? Weber? SU?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbättrade en AQ145(B23 med E-topp) omgående med Weber 32/36 samt fördelare ifrån 123ignition i Holland och Bosch blå tändspole. Funka perfekt , fick choke via modifiering av förgasarna och kunde ställa tomgången på 700 varv utan att motor hoppade ur skorna.

Fick dock ett liknande problem då bränsleslangen mellan filter och pump släppte ut bensin och in luft. Tappade ork vid 3500-4000 varv. Bytades till 8 mm rostfria rör med lyra på sen var problemet ur världen.

Weber 32/36 köptes begagnad på Tradera liksom insugsröret, bestyckades ifrån en Weberåterförsäljare i Göteborg. Fördelaren 123ignition ifrån en tysk återförsäljare via Ebay.

Fick chokereglage med ifrån trader till Weber 32/36:an. Modifierade gasreglaget med gamla länkar ifrån dubbla SU-förgasare. Luftfilter/flamdämpare och Bosch blåa tändspole ifrån KG-trimmning .

20160718_162834.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...