Janken 178 Postad 20 Februari , 2021 (redigerade) 2021-02-18 vid 11:03 skrev Dava: En annan klassisk båt som är rätt kul att köpa ny är Shark 24 -> € 17 000 känns som ett bra pris. Undrar om segel ingår dock. Hittar inte någon källa till priset. Känns lite för bra för att vara sant. Sharken är skitskoj! Seglade en hel del på en Shark 24 imin ungdom. Gigantisk klass i Kanada och vissa länder nere på kontinenten. Den tenderar att plana om du pressar den tillräckligt. En frisk Shark24 får du under 20 000 begagnad. Men det är verkligen campingstandard invöndigt. Inte jämförbar med H-båten eller IF om du ska semestra en vecka. Redigerad 20 Februari , 2021 av Janken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 20 Februari , 2021 3 timmar sedan skrev Janken: ... Men det är verkligen campingstandard invöndigt. Inte jämförbar med H-båten eller IF om du ska semestra en vecka. Ljusår bättre än en Soling 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 21 Februari , 2021 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Dava: Ljusår bättre än en Soling Haha! Ja! Allt är ju relativt 🙂 min kompis berättade att han och hans bror semestrade med föräldrar i en Neppare när han var liten! Det fick det också! Redigerad 21 Februari , 2021 av Janken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 21 Februari , 2021 8 timmar sedan skrev Janken: Haha! Ja! Allt är ju relativt 🙂 min kompis berättade att han och hans bror semestrade med föräldrar i en Neppare när han var liten! Det fick det också! Hmmm🤔 det ska såklart stå ”Det gick det också” ! (Alldeles för tjocka fingrar eller för litet tangentbord) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 21 Februari , 2021 Har någon nämnt Albin Express? Lite dyrare, men rolig den också. Många har kappseglats hårt vilket kan vara negativt. Om kappsegling var det viktigaste skulle jag välja en H-båt hellre än en IF. Om det seglas entyp i någon av dessa båtar i närheten skulle jag välja den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brinck 4 Postad 21 Februari , 2021 En båt som väl platsar in om vi pratar långsmalt är väl Safiren. Självbyggarbåt men välutrustade exemplar annonseras ut litet då och då för mycket rimliga pengar. Bör väl ha jämförbar boendekomfort med ex H-båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 21 Februari , 2021 11 timmar sedan skrev Mackey: Har någon nämnt Albin Express? Lite dyrare, men rolig den också. Många har kappseglats hårt vilket kan vara negativt. Om kappsegling var det viktigaste skulle jag välja en H-båt hellre än en IF. Om det seglas entyp i någon av dessa båtar i närheten skulle jag välja den båten. Fast en express som nyligen kappseglats hårt är sannolikt en välhållen och uppdaterad kanonbåt. Men då är den nog ganska dyr också. Tyvärr så brukar dom förfalla ganska snabbt efter att de pensionerats från kappsegling. Vi har två gamla hedersdamer som kappseglades hårt tidigare i vår hamn. Dessvärre har dom legat oanvända minst fem säsonger. Den ena på land, den andra i vattnet men ingen har uppdaterat dem. Bytt slitna detaljer, fnasiga linor, rengjort ett kärvande block, smort en vantskruv eller sånt på fem-sex år. Trist tycker jag. För tio år sedan var båda i toppskick och fajtades om pallplatser både i SRS och klasseglingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 22 Februari , 2021 (redigerade) Ett annat utmärkt alternativ till H-båt är Dominant 78, som har en rymligare ruff och sittbrunn samt umärkta seglingsegenskaper. Den är också billigare än express. Redigerad 22 Februari , 2021 av Peka67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Februari , 2021 Hade för mig Dominanten var lite tråkig på kryss? Var den inte ganska så platt i botten och stampig? Eller så minns jag fel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peka67 167 Postad 22 Februari , 2021 11 timmar sedan skrev Zwen: Hade för mig Dominanten var lite tråkig på kryss? Var den inte ganska så platt i botten och stampig? Eller så minns jag fel..... Utan personlig erfarenhet, så enligt andras omdömme så går dominant 78 högt i vind (vilket även jag tror på). Bulben gör den förhållandevis styv, jag har svårt att tro på att den skulle vara särskilt stampig. Båten håller för hög fart på kryss, och har U-formade sektioner frammåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 22 Februari , 2021 Jag har iofs inte så mycket att jämföra med, men Dominant 78 skulle jag inte kalla styv. Den viker sig en hel del vid minsta vindpust. Möjligen slutstyv, men det är med rätt rejäl lutning i så fall. Det väldigt korta (i färdriktningen) kölbladet har lätt för att tappa greppet och då åker man bara i sidled utan nån större möjlighet att hitta greppet igen mer än att falla av 30-40 grader en längre stund och sen jobba sig tillbaks upp i vind. Är man väldigt aktiv och skicklig går det säkert att segla den med hög prestanda, men den är inte särskilt förlåtande för misstag. Hade jag konstruerat båten hade jag byggt ut kölbladet bakåt så att bakkanten var i linje med bakre spetsen av bulben, och jag hade använt en djupare profil med rundare nos för att klara större anfallsvinklar utan att tappa greppet. Jag upplevde den inte som stampig, trots den mycket platta och grunda botten. Utan kölen och roder hade nog djupgåendet varit 15-20 cm så den är väldigt platt. Rodret är däremot väldigt bra. Jättestort och kraftfullt. Man har alltid kraft att peka fören dit man önskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser