Brakar 0 Postad 14 Januari , 2021 Hej Har en gammal inombordare med värmeväxlare. Jag har inte kört igenom saltvattendelen med glykolblandning. Åker saltvattnet ut när den tas upp på land eller är det risk för frostsprängningar? Tack så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 14 Januari , 2021 Det ligger i regel kvar sjövatten i systemet, du måste dränera eller köra igenom glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 14 Januari , 2021 Och sjövattet finns även kvar i vattensamlare (ljuddämpare) och avgassystem, där det också fryser. Koppla en slang till sjövattenpumpen i stället för den som kommer från sjövattenintaget. Slangen stoppar du ned i en dunk med glykolblandning. Kör motorn tills glykolblandning kommer ut ur avgassystemet. Är motorn 1-cylindrig så drar du svänghjulet slutligen till kompressionsläge. Då stängs ventilerna och ingen fukt kan komma in i cylindern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Januari , 2021 Om du har en Volvo Penta med MS, eller MS2- backslag, ska du inte koppla slangen till glykoldunken till sjövattenpumpen. Då kommer inte backslaget att frostskyddas. Du ska koppla loss slangen vid vattenintaget och koppla på slangen till dunken där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 14 Januari , 2021 (redigerade) Tur att det är fler med😇o ger råd. Jag har en Yanmar YSM, som jag refererar till. D v s inget vattenkylt backslag. Redigerad 14 Januari , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brakar 0 Postad 15 Januari , 2021 Tack för svar. Nu är det gjort😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Januari , 2021 (redigerade) Vad har du för maskineri? Redigerad 15 Januari , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser