fjalar5
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm fjalar5
-
Placering
Kadett
-
Hmm... låter ganska krångligt. Jag ska iaf få hjälp av en mekaniker som hade en grej man kunde koppla på sladdarna till tändstiften för att kolla om det är tändningen eller bränslet som slutar fungera. Tack för all hjälp hittills! Nu hoppas jag detta löser sig!
-
Ja kanske. Var ska man börja då? Kan det vara tändspolarna kanske?
-
Hej igen! Vi lyckades faktiskt få ihop allt och det verkar som att vi har löst problemet med förgasaren. Vi fick igång motorn och kunde låta den gå på tomgång i ca 10 minuter, sedan körde vi ut en bit för att testa den men då dog den! Nu verkar det som att det är något tändningsproblem för det kom ingen gnista på tändstiften när vi tog ut dem. Tändstiften är helt nya så det borde inte vara att de är dåliga. Startmotorn fungerar så så långt är det bra. Skulle det kunna vara glapp i död-mans-grepp? Har ni några andra teorier?
-
Har fått lite hjälp från kunnigare vänner och vi har kommit fram till att det antagligen är flottören eller flottörventilen som inte sluter tätt till förgasaren. Detta kom vi fram till bland annat genom att bränsle åker rakt in i förgasaren när man pumpar på blåsan. Jag har plockat isär en del nu och imorgon tänkte jag ta loss förgasaren för att kunna komma åt flottörhuset och kontrollera hur tätt det verkar. Eventuellt köpa ny flottör eller ventil om det behövs. Jag hoppas jag får ihop allt sen, finns det något speciellt jag ska tänka på vid monteringen? Typ någon skruv som ska ställas in eller något?
-
Jag tror jag har hittat felet nu. Jag tog bort luftboxen och tittade rakt in i förgasaren när jag startade motorn. Då såg jag att bränsleflödet in i förgasaren var konstant oavsett hur mycket jag gasade. Jag misstänker att nålen inte sluter tätt när jag släpper gasen, därav fortsätter flödet. Sedan kan motorn inte förbränna allt bränsle utan flödas. Låter detta som en korrekt analys av läget? Hur förklarar jag detta på ett fackmannamässigt sätt? ps. jag hittade sprängskiss på http://store.brownspoint.com/dt40/fig004-408698.asp om någon annan vill ha! Senast ändrad av fjalar5 | 16 maj 2012 | 22:35 Senast ändrad av fjalar5 | 16 maj 2012 | 22:37
-
Nu har jag bytt soppa, bytt bränslefilter, rensat blåsa och slang och tömt flottörhuset. Tyvärr fungerar det fortfarande inte. Motorn går igång fint men sen dör den ganska fort. Jag får intrycket att den kanske får för mycket bränsle för det ryker väldigt mycket när man får igång den och kör lite på tomgång. Jag har även skruvat lite på tomgångsskruven och liftintagsskruven utan resultat. Jag har också testat med lite startgas men det funkade inte heller. Nu ska jag ladda batteriet igen för att kunna fortsätta men om ni har fler tips är jag jättetacksam! Till exempel skulle jag gärna få tag på en sprängskiss. Någon som vet var det kan finnas?
-
Tack så mycket! Jag ska testa detta så fort jag får tid. Jag har ett par följdfrågor bara: Var sitter bränslefiltret? Jag tror att jag har tömt flottörhus en gång föut, är det den lilla skruven som sitter på förgasaren som som det rinner ur bensin ifrån när man skruvar ut den en bit? Kan jag ladda batteriet genom att ansluta det till bilen? Måste den vara på i så fall?
-
Hej jag är ny på maringuiden och ny båtägare (nybörjare!). Jag har nyligen köpt en Sahla 465 med en Suzuki 40 hk från 95. Det är en tvåcylindrig tvåtaktsmotor med elstart och autolube. De gånger jag har testat den har den startat på första eller andra försöket efter några pump på blåsan och lite choke. Dock blir det problem när den har gått en stund. Antingen dör den på tomgången och går inte att starta igen eller så går den jättefint en stund och dör när man kör med full gas. När den väl har dött verkar startmotorn eller batteriet bli trött efter ett tag så den orkar inte dra runt motorn tillräckligt för att den ska starta igen. Ni kan se båten om den fortfarande ligger kvar här: http://www.blocket.se/blekinge/Sahla_4_65_Zuzuki_2_takt_40hk_40283518.htm?ca=22&w=1&last=1 Alla tips tages tacksamt emot!