Absolut
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Absolut
-
Placering
Kadett
-
fan vad smart! tack för tipset!
-
Poängen med min kommentar var att tänka steget längre om man nu har segelbåt. om man nu ska t.ex. köra en 20 distanser så vill man göra det ekonomiskt. Jag kör definitivt nästan aldrig i min marchfart då jag tycker det är ganska bekvämt att köra i 8-10 knop. Vart i mitt inlägg sa jag att jag känner mig hindrad utav segelbåtar? Jag har min båt i Malmö, öresund är min lekplats, här trängs vi inte bland holmar, öar, trånga sund och annat utan vi har det öppet. Jag har inga problem med varken segelbåtar eller motorbåtar men jag REAGERADE på att några seglare alltid tycker att vi har bråttom vilket jag inte tycker är fallet.
-
Finns en stor sten som ligger utanför Lagunen i Malmö med som inte är utmärkt i något sjökort/gps vad jag har sett, följer man markeringarna ut från hamnen så kommer man inte i kontakt med den men kör man rakt ut från hamnen så kan man hälsa på den lille bamsingen ! såg för någon vecka sedan en dansk segelbåt av modell större som kom in i hamnen men bestämde sig för att backa ut nästan direkt igen och han kysste stenen rätt bra! ( lät rätt högt ). efter ca 10 min så kom han loss och körde därifrån. Vem vet vad som hände med hans båt..
-
bara en enkel iaktagelse som jag reagerar på. Varför vi som har motorbåt har så bråttom? vi har något som kallas för marchfart dvs. den mest ekonomiska hastighet i förhållande till sträckan samt förbrukningen per distans lr timmen. Om jag då håller 23knop som är min marchfart och din i en segelbåt är ca 5-6knop, varför tycker ni då att det är konstigt för att vi har bråttom för att VI tänker ekonomiskt för att VI har valt att köpa motorbåt?
-
skickade du inte upp ditt gamla kapell till dem? Jag skickade med mitt gamla till min Flipper Flash och när det nya kom så passade det perfekt. Dom jämför med ditt gamla så att risken för att det blir fel elimineras avsevärt. Förövrigt väldigt nöjd med mitt kapell, valde mellan svart och marinblått, blev marinblått för min del.
-
gå in på närmaste ica så hittar du en..
-
Hej! Har du kollat status på batteriet, dvs är det fullladdat? ( dum fråga men måste uteslutas ) För att utesluta att det kan vara fel på huvudströmbrytaren så vrid den fram och tillbaka, kan ha korriderat i metallen och således så blir det dålig eller ingen strömgenomföring pga detta. Ett annat sätt att utesluta huvudströmbrytaren är att ta loss kablarna från brytaren och sätt dem direkt mot varandra. Får du fint med kräm i tilten så är ju saken lätt. Hade själv detta problem nu efter vintern men det fixades med en ny brytare
-
jag beställde mitt kapell från frewi som ligger i södertälje till min Flipper Flash. Blev riktigt nöjd och kalaset gick på 7100kr fraktkostnader för att skicka upp mitt gamla så dom kunde malla från den. Ring och hör med dem.
-
kolla över tändsystemet, hade liknande problem dock gick min klockrent på tomgång. för min del så hade det ärgat på en tängkabel..
-
95 fungerar utmärkt, dock tror jag nästan att du ska ha lite blyersättning i bensinen med då motorn är av lite äldre modell (Rätta mig gärna om jag har fel). Högre oktantal ger effektivare förbränning vilket ger bättre effekt.
-
är den pigg upp till 22knop eller går den tungt? kolla över tändkablar samt tändstift samt gå igenom bränslesystemet från tank och in till motorn.
-
i min flipper flash så har jag gummisnören i både aktern och fören, fungerar alldeles ypperligt
-
visade sig vara ärgningar på tändkablarna på en spole! Ringde Marinhallen och diskutera med dom och dom nämnde tändningen direkt. så efter lite felsökande och slipa lite på ärgade tänddelar så fungerade den klockrent igen. Ett tips till andra som kanske råkar ut för detta symptom
-
Har lite problem med min johnson -88, motorn startar direkt och går pefekt på tomgång men motorn varvar max 4000rpm och är rätt så trött. Hade liknande problem förra året men då gav den med sig efter en skarpt sväng lr om jag la i backen en liten stund för att sen dra framåt. Någon som har något tips om detta fenomen? Motorn sitter på en Flipper Flash med inbyggd tank och VRO pumpen är inkopplad.